سیاست
معرفی وزیر پیشنهادی کار به مجلس
عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر داد محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی شده است.کیومرث سرمدی در رابطه با معرفی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس بیان کرد: آقای محمدهادی زاهدی وفا معرفی شدهاند، اما با توجه به اینکه مجلس تعطیل است، فضایی که ببینیم شرایطشان چگونه است قابل پیشبینی نیست. وی افزود: مجموعا در مدت دو سه ماه گذشته که ایشان به عنوان سرپرست وزارت کار تعیین شدند، نوع تعاملشان با مجلس و مخصوصا با کمیسیون اجتماعی که کمیسیون اصلی این وزارتخانه است، خیلی قابل قبول نبوده است.نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: اما حال قضاوت بماند برای بعد از این تعطیلات که مجلس شروع به کار کند و در آنجا فضا بیشتر روشن خواهد شد.حجتالله عبدالملکی با رای نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شده بود که پس از رسیدن به وزارت انتقاداتی به عملکرد او در این وزارتخانه وجود داشت.با استعفای عبدالملکی در ۲۴ خردادماه سال جاری، رییسجمهور در حکمی محمدهادی زاهدیوفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد.۱1 شهریورماه سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا در واکنش به انتشار اخباری درباره نامه دولت به مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس پیگیری که از دفتر رییس مجلس شورای اسلامی داشتم، تاکنون نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دبیرخانه مجلس واصل نشده است.حال خبرها حاکی از آن است که محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای عبدالملکی معرفی شده است. این در حالی است که هنوز دولت این معرفی را اعلام نکرده است.
احتمال تعویق مذاکرات وین؟
برخی کارشناسان بر این نظرند که امریکا در تلاش است مذاکرات بازگشت را با توجه به نزدیکی انتخابات کنگره تا دو ماه دیگر ادامه دهد و برخی بر این نظرند که با توجه به مشکلات اروپا برای تامین امنیت و انرژی خود به برجام نیاز دارند و دیر یا زود شاید یکی دو هفته دیگر توافق شود.
رحمان قهرمانپور درباره شرایط فعلی حاکم بر روند مذاکرات و تبادل پاسخها گفت: این واقعیت که ارزش استراتژیک برجام برای هر دو طرف کاهش یافته است را باید بپذیریم. در سال ۲۰۱۵ برجام، یک برند شد و فضای جدیدی ایجاد کرد تا در نظام کنترل تسلیحاتی و ثبات منطقه موثر باشد اما وقتی برجام اجرا شد، حتی در دولت اوباما هم سرمایهگذاری شرکتهای امریکایی در ایران بیشتر نشد. در ایران هم ما فکر میکردیم شرایط بهتر میشود اما سرعت لازم را نداشتیم چون زیرساختش را نداشتیم. اینکه فرصت به شما داده شود، یک بحث است اینکه آمادگی برای بهرهبرداری از فرصت داشته باشیم، بحث دیگری است.وی ادامه داد: نگاهی که امریکا و ایران و کشورهای منطقه در ۲۰۱۵ به برجام داشتند با نگاه امروز خیلی فرق دارد. عربستان و امارات آن زمان بسیار نگران برجام بودند اما الان مثل گذشته دیگر نگران نیستند. این روند در طرف امریکایی هم به همین شکل است و برجام ارزشش کم شده چون در برجام ۲۰۱۵ انتظار بود که سیاست چرخش به آسیای امریکا را تسهیل کند و با ایران بتوانند کار کنند اما بعد ترامپ آمد و همهچیز رویه دیگری به خود گرفت.قهرمانپور تصریح کرد: کسی فکرش را هم نمیکرد کشورها از برجام بیرون بروند آن هم امریکا. همه مراقبتهای سیاسی و حقوقی برای اینکه اگر ایران تخلف کرد مراتب به شورای امنیت کشانده شود در نظر گرفته شد و اتفاقا مذاکرات سختی بر سر آن شد اما هیچ کس فکر نمیکرد که ممکن است خود امریکا از برجام خارج شود! از این رو الان در ۲۰۲۲ باید بپذیریم که دیگر برجام ۲۰۱۵ و شرایطی که آن را محقق کرد وجود ندارد.وی تاکید کرد که انتظارات ما از برجام نباید حداکثری باشد. در بهترین حالت میتوان انتظارات متوسطی داشت در حالی که در ۲۰۱۵ امیدواری برای اینکه برجام فضای سیاست خارجی و اقتصاد ایران را تغییر دهد، زیاد بود و در طرف امریکایی هم همین نگرش بود مبنی بر اینکه ایران در منطقه دست از محور مقاومت بردارد، اما دیدند که اینگونه نشد.این کارشناس مسائل بینالملل گفت: هر سیاستمداری در ایران و امریکا که پرونده هستهای و برجام را دنبال میکند، میداند در بهترین حالت انتظارات متوسط باید از برجام داشته باشند و مثل ۲۰۱۵ تحول جدی با بازگشت به آن و اجرای مجددش در منطقه یا در رابطه با کنترل تسلیحات ایجاد نمیشود و دلیل وضعیت فعلی که دو طرف مساله برایشان فوریت ندارد شاید همین است که به این جمعبندی رسیدند که حتی اگر برجام احیا شود، انتظارات حداکثری دو طرف که در ۲۰۱۵ وجود داشت را دیگر برطرف نمیکند.قهرمانپور افزود: برای ایران این ابهام جدی است که در ۲۰۲۴ اگر بایدن روی کار نباشد چه بر سر برجام میآید. از طرفی امریکا فکر میکند که محدودیتهایی که در برجام برای ایران در نظر گرفته شده است به لحاظ زمانبندی در حال اتمام است و انتظارات حداکثری نمیتوان از آن داشت از این رو دو طرف عجله و ذوق چندانی برای احیای سریعتر آن ندارند.وی در پاسخ به اینکه برخی میگویند اختلاف میان دو طرف بر سر چند کلمه است؟ گفت: قطعا اختلاف بر سر دو یا سه کلمه نیست. یکی از مهمترین اختلافها بر سر تضمینهاست. از قدیم موضوع اقدامات اعتمادساز میان ایران و غرب محل اختلاف بوده است. شاید در ظاهر این طور به نظر برسد که بحث بر سر دو سه کلمه است اما اگر هم اینگونه باشد، این چند کلمه قله کوه روابط ایران و غرب است که نتیجه چهار دهه بیاعتمادی مستمر میان دو طرف است، این کلمات اختلاف بر سر مسائل ساده نیست بلکه اختلافاتی تاریخی و عمیق هستند و به همین راحتی نمیتوان انتظار داشت که حل شوند.