مهار بحران فرونشست با احیای آبخوانها
لادن رضیکردمحله، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راهکار فرونشست جز در احیای آبخوانها و جلوگیری از استحصال بیرویه از این منابع ارزشمند آبی نیست. رضیکردمحله در گفتوگو با تسنیم، درباره علل تشدید نرخ فرونشست در کشور اظهار کرد: چندین عامل در به وجود آمدن فرونشست تأثیر دارند اما موثرترین عاملی که نرخ فرونشست را در دشتهای کشور تشدید کرده است، «استحصال بیرویه منابع آبهای زیرزمینی » است. وی ادامه داد: 50 درصد از ظرفیت خاک ما جامد، 25 درصد آب و 25 درصد دیگر هواست؛ بنابراین زمانی که ما تمام آب را استحصال کرده و خاک را خشک میکنیم، خلل و فرجهای خاک از بین رفته و در نتیجه خاک نشست کرده و فرونشست رخ میدهد. رضیکردمحله درباره راهکارهای مهار فرونشست متذکر شد: از آنجا که استحصال بیرویه منابع آبهای زیرزمینی نقش اصلی را در تشدید پدیده فرونشست بازی میکند، راهکار فرونشست نیز جز در احیای آبخوانها و جلوگیری از استحصال بیرویه از این منابع ارزشمند آبی نیست؛ وزارت نیرو که متولی آب کشور است باید وظایف خود را در این خصوص انجام دهد. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین لازم است تا مدیریت درست منابع آبی حاصل از بارش نزولات آسمانی و استفاده از آبهای نامتعارف در دستور کار قرار گیرد و در برخی سیاستگذاریهای کلان آبی کشور تجدیدنظر شود؛ در کنار پروژههای سازهای باید توجه بیشتری به طرحهای آبخوانداری و آبخیزداری شود تا هم فرونشست مهار شود، هم منابع آبهای زیرزمینی احیا شود و هم اینکه از سیل و فرسایش خاک جلوگیری شود.
تعداد اتوبوسهای فعال و غیرفعال تهران چقدر است؟
براساس آمار تعداد اتوبوسهای فعال، حداکثر تعداد ناوگان فعال در سال ۸۶ معادل ۴۹۶۸ دستگاه بود که در پایان دوره سال ۱۳۹۶ به ۳۴۳۵ دستگاه تنزل یافت و در ابتدای دوره مدیریت شهری فعلی این تعداد به ۲۱۶۵ دستگاه رسیده است. به گزارش فارس، روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص مطالب منتشر شده از طرف یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، آمار ارایه شده از سوی شهردار تهران در صحن علنی شورا درخصوص تعداد اتوبوسهای فعال را تأیید کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: «پس از ارایه آمار اتوبوسهای فعال تهران در دورههای مختلف از سوی علیرضا زاکانی شهردار تهران در صحن علنی شورا در تاریخ ۱۵ شهریور ماه، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی با رد آمار ارایه شده، اعداد متفاوتی را منتشر کرد اما بررسی آمار رسمی تعداد اتوبوسهای فعال و غیرفعال تهران از سال ۸۵ تاکنون نشان میدهد ارقام اعلامی شهردار کاملا دقیق و منطبق بر واقعیت بوده است. شایان ذکر است تعداد ناوگان فعال شرایط فعلی برخلاف عدد اعلامی (۱۹۰۰دستگاه) از طرف این عضو شورای شهر، در حدود ۲۳۰۰ دستگاه است. در پایان این معاونت به عنوان مرجع تخصصی مدیریت شهری در موضوع حمل و نقل و ترافیک تهران، همواره آمادگی ارایه هرگونه آمار، اطلاعات و گزارشها درخواستی اعضای شورای اسلامی شهر را داشته است».
شوراها نباید از حقوق خود عقبنشینی کنند
مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به اعتقاد من شوراها نباید از حقوق خود عقبنشینی کنند؛ بلکه ما باید بهطور مداوم حرکت رو به جلوی خود را داشته و آن را اصلاح کنیم، در غیر این صورت متاسفانه حقوق شوراها تضییع خواهد شد. به گزارش تسنیم؛ چمران در نهمین اجلاس شورای عالی استانها اظهار کرد: شوراها نسبت به مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها، تولد با تاخیری داشت که این امر سبب عقبماندگی در بسیاری از موارد شد. در طول زمان غیاب شوراها، گویا ضرورتی برای حضور آنها نبوده و نامی هم از شورا به میان نمیآمد. وی افزود: بسیاری از آییننامهها و قوانینی که مستلزم حضور شوراها بودند، بدون وجود آنها طرح و تصویب شد و حتی پس از شروع به کار شوراها، برخی از این عقبماندگیها به جا مانده و آثارش همچنان نمایان است؛ حتی در آخرین قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر شکلگیری درآمد پایدار که گرچه در راستای حمایت از شوراها بود، اما اختیار وضع قوانین از شوراها سلب شده و به وزارت کشور محول شد به این معنا که تصمیمگیرنده نهایی وزارت کشور خواهد بود، در حالی که بر اساس قانون اساسی، فلسفه وجودی شوراها این بوده است که یکی از ارکان تصمیمگیری باشند. چمران با اشاره به جلسات عمومی و خصوصی که با اعضای شورای نگهبان در این باره انجام شده، تصریح کرد: نتیجه جلسات این بود که شورای نگهبان تنها به یک بند از قانون اساسی توجه دارد و آن این است که شوراها باید همه این وظایف را با همکاری دولت و سایر نهادها انجام دهند. اما به این اصلی که شوراها از ارکان تصمیمگیری هستند یا در جای دیگری که قانون اساسی تصریح میکند که فرمانداران، استانداران و بخش داران باید مصوبات شوراهای اسلامی شهرها را در صورت عدم مغایرت با قوانین، به اجزا بگذارند، توجهی نداشته و این موارد در نگاه آنها کمرنگ است، از این رو تصمیماتی اتخاذ میشود که چندان به نفع شوراها و روش و منشی که دنبال میکنند، نیست. رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اینچنین میشود که وظایفی که به عهده شوراها گذاشته شده به وزارت کشور محول میشود در حالی که اصل قانون این بوده است که در اداره امور محلی خود مردم محل بهطور مستقیم نقش داشته باشند.