راه‌اندازی «مدرسه مجازی ایران» برای دانش‌آموزان خارج از کشور

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۰۳:۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۹۲۵۲۷
راه‌اندازی «مدرسه مجازی ایران» برای دانش‌آموزان خارج از کشور

از وقتی که کرونا باعث تعطیلی مدارس شد، بیش از 3 میلیون دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به تبلت و موبایل از تحصیل باز ماندند، در واقع امکان تحصیل مجازی برای همه دانش‌آموزان فراهم نشد، البته در این سه سال هم آموزش و پرورش هیچ تلاشی برای اصلاح این وضعیت انجام نداد، حتی اپلیکیشنی هم که به این منظور راه‌اندازی شده بود نتوانست نیاز دانش‌آموزان را به‌طور کامل بر طرف کند، اما اینکه حالا تجربه کرونا باعث شده تا آموزش و پرورش به فکر راه‌اندازی «مدرسه مجازی» بیفتد و با این مدارس بخواهد هم بازماندگان از تحصیل را تحت پوشش قرار دهد و هم دانش‌آموزان خارج از کشور را ،باید دید که چقدر می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند. این در حالی است که باز ماندن دانش‌آموزان از مدرسه در دوران کرونا بسیاری از آنها را برای همیشه از تحصیل محروم و راهی بازار کار کرده است. این کودکان که اکثرا سنی بین 10 تا 15 سال دارند، حالا دیگر تمایلی برای بازگشت به مدرسه ندارند، آنها ترجیح می‌دهند برای تامین معیشت خانواده خود در این شرایط اقتصادی تلاش کنند تا اینکه بخواهند به درس خواندن روی بیاورند، آیا این طرح آموزش و پرورش می‌تواند مانع دوری این دانش‌آموزان از تحصیل شود؟ تنها زمان واقعیت را روشن خواهد کرد.

    مدرسه مجازی ایران

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: مدرسه مجازی ایران برای بازماندگان از تحصیل و دانش‌آموزان ایرانی مقیم خارج از کشور به زودی راه‌اندازی می‌شود. مهدی فیاضی افزود: وزیر آموزش و پرورش برای راه‌اندازی مدرسه مجازی ایران به منظور تحصیل دو گروه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و ایرانیان مقیم خارج از کشور تاکید دارد. او ادامه داد: برخی ایرانیان خارج از کشور در محدوده‌هایی حضور دارند که مدرسه ایرانی وجود ندارد، بنابراین بواسطه این سامانه مجازی می‌توانند از ظرفیت مدرسه ایران به صورت آنلاین و آفلاین مانند شبکه شاد استفاده کنند. معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی قابلیت‌های جدید مانند امکان تعاملی بودن به سامانه مدرسه ایران افزوده و به زودی از آن رونمایی می‌شود که مورد استفاده فرزندان ایرانی مقیم خارج از کشور قرار گیرد.

    فعالیت حدود هزار نفر کادر  در مدارس ایرانی خارج از کشور

فیاضی درباره تعداد معلمان خارج از کشور اظهار کرد: حدود هزار نفر کادر در مدارس ایرانی خارج از کشور مشغول فعالیت هستند، از این میان حدود صد نفر از معلمان اعزامی هستند و حدود ۳۰۰ نفر آنها هم معلمانی هستند که به صورت تبعی یا اقامت در آن کشور حضور دارند و مدارس هم از علم آنها بهره مند می‌شود. او افزود: حدود ۴۰۰ نفر از معلمان مدارس ایرانی خارج از کشور با سابقه، تجربه و حرفه معلمی آشنا هستند و شغل معلمی دارند و در مدارس کار می‌کنند، همچنین ۶۰۰ نفر دیگر معلمان محلی هستند و از ایرانیان مقیم آنجا که دانشجو یا علاقه‌مند هستند، به صورت پاره وقت استفاده می‌شود و آموزش درس‌هایی را در کلاس درس به عهده می‌گیرند. رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: همچنین یک سری از این ۶۰۰ نفر هم کادر پشتیبانی مدارس هستند، یک ظرفیت دیگری هم برای جبران معلم کسری وجود دارد که آموزش ترکیبی و آمیخته است که در دوران کرونا تمرین شد. فیاضی ادامه داد: برخی از مدارس بهترین معلمان داخل ایران را انتخاب می‌کنند و به این ترتیب، به صورت مجازی یا ویدئو کنفرانس برای دانش‌آموزان کلاس درس را قرار می‌دهند که این ویدئوها می‌تواند در اختیار سایر دانش‌آموزان هم قرار گیرد. او خاطرنشان کرد: تدریس معلم به صورت حضوری نیست اما با توجه به اینکه در دوران کرونا همه به این نوع آموزش عادت کرده‌اند، به این وسیله جبران کمبود معلم به صورت آنلاین یا آفلاین با بهترین معلمان داخل ایران رفع می‌شود که البته این هم به همت مدیر مدرسه و انجمن اولیا و مربیان بستگی دارد که کمبود معلم را جبران کنند. در حال حاضر حدود ۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز وجود دارد که در ۷۶ مدرسه جمهوری اسلامی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.همچنین هزار و ۶ نفر معلم در مدارس خارج از کشور مشغول کار هستند که به گفته مسوولان مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و تربیت ۶ ساحته دانش‌آموزان تلاش می‌کنند. سند تحول بنیادین براساس نظر کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش تدوین شده است. براساس محتوا و متن این سند، پرورش دانش‌آموزان در ۶ ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیبایی‌شناختی و هنری می‌تواند انسان و در نهایت جامعه را برای رسیدن به کمال مطلوب هدایت کند. همچنین در سند تحول بنیادین اعلام شده که هر دانش‌آموز باید پس از پایان تحصیلات خود در آموزش و پرورش یک مهارت آموخته باشد تا از این طریق بتواند کسب درآمد کند.