ایرانشهر
خیزش گردوخاک در شرق جنوب وجنوبغرب کشور
کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام بارش پراکنده و گاهی رگبار و رعد و برق برای برخی استانهای شمالی کشور از خیزش گردوخاک در نوار شرقی و تداوم آن در جنوبغرب کشور خبر داد.به گزارش ایرنا، رفیعی درباره آخرین وضعیت جوی کشور، اظهار کرد: در برخی از ساعتهای امروز در ارتفاعات مازندران، گیلان و مناطقی از کرمان، جنوب استان یزد، شرق فارس، شمال هرمزگان بارشهای پراکنده همراه با رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است.وی ادامه داد: طی دو روز آینده در استانهای ساحلی دریای خزر و اردبیل دمای هوا بهطور نسبی افزایش مییابد و مجددا از بعدازظهر روز چهارشنبه تا روز جمعه با توجه به شمالی شدن جریانات روی سواحل دریای خزر، نفوذ هوای خنک را به این مناطق خواهیم داشت که این شرایط در استانهای اردبیل، گیلان و به تدریج مازندران، گلستان، خراسان شمالی سبب بارش خواهد شد و کاهش محسوس دما در این مناطق را شاهد هستیم.رفیعی ادامه داد: از روز سهشنبه تا پنجشنبه هفته جاری شرایط برای تشکیل گردوخاک بر روی کشور عراق فراهم است که انتقال آن به شهرهای غربی و جنوبغربی پیشبینی میشود و سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در این مناطق خواهد شد.
توافق سهجانبه برای ترانزیت ۱۵ میلیون تنی از مسیر خزر
ایران، روسیه و آذربایجان برای ترانزیت 15 میلیون تنی تا سال 2030 به توافق رسیدند. امین ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت در گفتوگو با ایلنا با اعلام این خبر، درباره جزییات نشست سه جانبه ایران-روسیه- آذربایجان که در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: اولین جلسه سه جانبه توسعه همکاریهای ترانزیتی بین سه کشور ایران - آذربایجان و روسیه با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاونان نخست وزیر دو کشور ذکر شده درباره کریدور شمال – جنوب با نگاه زیرساختی و نگاه فرآیندی در روند ترانزیت برگزار شد. وی ادامه داد: در این جلسه هم موانع فیزیکی و هم موانع غیرفیزیکی مرتبط با ترانزیت مورد بررسی قرار گرفت و محورهای همکاری در چارچوب برنامههای بلندمدت در قالب بیانیه مطرح و مرور شد و نتیجه این بود که نقشه راهی تدوین شود که در قالب این نقشه راه بتوانیم در یک فرآیند بلندمدت سه کشور با همکاری یکدیگر اقدامات موثری برای کاهش موانع کریدور شمال – جنوب انجام دهند که این اقدامات شامل همکاری در اجرای پروژههای زیرساختی و همچنین هماهنگی برای تسهیل فرآیند ترانزیت میشود. مدیرکل دفتر تجاریسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در جلسه روز دوم درباره محورهای بیانیه به جمعبندی رسیدیم، گفت: موضوع اصلی این بیانیه تسهیل ترانزیت بین سه کشور است و طبق برنامههای تعریف شده سه کشور چارچوبی را درباره تامین مالی، طراحی و بهرهبرداری پروژههای موثر در ترانزیت مانند خط رشت-آستارا ایجاد کنند. البته بهطور مشخص برای پروژه راهآهن رشت آستارا کارگروهی پیش بینی شده که اعضا ایدهها و پیشنهادات خود را در این کارگروه ارایه میدهند. در جلسه سه جانبه بعدی که قرار است نوامبر برگزار شود این پیشنهادات مورد بررسی و در صورت تایید به تصویب میرسد. ترفع افزود: در اولین جلسه نقشه راه چارچوب همکاری سه جانبه را تعیین کردیم مبنی بر اینکه طرفها در چه حوزههایی برای تسهیل ترانزیت میتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و در دو ماه مانده تا جلسه بعدی در نوامبر، پیشنهادات و ایدهها آماده میشوند که یکی از موارد موضوعات مرتبط با ساخت راه آهن رشت آستارا و بحث حمل و نقل ترکیبی و همکاری مرزی است. وی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات در مسیر غربی کریدور شمال-جنوب از آذربایجان بحث گلوگاههای مرزی است و در این منطقه هماهنگیهای مرزی وجود ندارد و موجب توقفهایی در نقاطی در مرز آذربایجان و روسیه شده که در نهایت سرعت ترانزیت بار را کاهش میدهد. موضوع این است که ظرفیت در این مناطق مرزی برای انجام عملیات تعریف شده کافی نیست و قرار بر این شده که سه کشور در این موارد با یکدیگر به توازن برسیم بهطوری که ظرفیت این گلوگاهها را به نحوی تنظیم کنیم که تردد متناسب با ظرفیت باشد تا حداقل توقف ایجاد شود. دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت ادامه داد: از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه، تاکید بر پتانسیلهای چابهار بود و نمایندگان سه کشور درباره اقدامات مشترک در چابهار مذاکراتی داشتند تا چارچوب این همکاریها تعیین شود. مدیرکل دفتر تجاریسازی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر هدفگذاری 15 میلیون تن ترانزیت بین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان گفت: یکی از توافقات مهم در جلسه سه جانبه هدفگذاری 15 میلیون تن ترانزیت بین سه کشور تا سال 2030 ترانزیت میلیون تن از مسیر غرب دریای خزر – تردد از مسیر ریلی و تردد از مسیر جادهای – انتقال بار ترانزیتی داشته باشیم. طبق برآورد انجام شده در این هدفگذاری 5 میلیون تن بار از مسیر ریلی و 10 میلیون تن بار از مسیر جاده منتقل خواهد شد. برای اجرای این هدفگذاری هم یک کارگروه مشترک راهاندازی میشود که تا مشخص شود برای تحقق ترانزیت 15 میلیون تنی به چه نرمافزارها و چه سختافزارهایی نیاز داریم. ترفع افزود: یکی از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این جلسه ضرورت بر تقویت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب بود که با حضور 10 عضو دیگر این کریدور موارد مورد نظر در افزایش ترانزیت در این مسیر هماهنگ و توافق شود، از این رو پیشنهاد دادیم دبیرخانه کریدور شمال-جنوب را در ایران فعال کنیم.