اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۰۲:۲۷:۱۹
کد خبر: ۱۹۲۶۰۸

رشد ۱۴ درصدی اجاره‌بها طی ۵  ماه

برخی واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ در تعدادی از محله‌های تهران با اجاره‌های نجومی روبه‌رو شده‌اند که عملا به خروج بخشی از متقاضیان از محله‌های گران پایتخت منجر شده است. به گزارش مهر، در پی ادامه روند افزایشی ماهانه اجاره مسکن در پایتخت، برخی خانه‌های کوچک و میان متراژ در تعدادی از محله‌ها مورد استقبال برخی خانواده‌های واقع در دهک‌های ۶ تا ۹ نیز با رشد عجیب و غریب مواجه شده که به جابه‌جایی و خروج تعدادی از مستأجران از این محله‌ها منجر شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط اجاره‌بهای مسکن در تهران از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ظرف ۵ ماه، ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که برخی مشاوران املاک در تعدادی از مناطق تهران از افزایش بعضاً تا ۲۵ درصدی اجاره‌بها در بهار و تابستان امسال خبر می‌دهند.به عنوان مثال در محله مرزداران واحد ۶۴ متری ۵ سال ساخت ۵۵۰ میلیون تومان رهن کامل فایل شده است در حالی که مشابه همین واحد در بهار امسال ۵۰ میلیون کمتر برای اجاره فایل شده بود. آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز در بلوار فردوس غرب با همه امکانات با ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۸ میلیون تومانی در حال عرضه است که به گفته مشاور املاک، افزایش ۱۰ درصدی اجاره‌بها در یک ماه اخیر از سوی مالک داشته است. واحد مسکونی ۱۰۰ متری ۷ سال ساخت فول امکانات در پونک نیز در حالی که برای واحد مشابه در این منطقه در بهار امسال ۴۰۰ میلیون ودیعه و اجاره ۸ میلیون تومانی تعیین شده بود، در حال حاضر با ودیعه ۵۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۱۰ میلیون تومانی مواجه شده است.

افزایش اجاره‌بها به خانه‌های نسبتاً قدیمی ساز نیز سرایت کرده و یک واحد ۸۰ متری ۱۷ سال ساخت در محله طرشت که در سال گذشته با ودیعه ۳۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومان اجاره رفته بود، در حال عرضه با ودیعه ۵۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی است. پایین شهر پایتخت نیز از رشد چند برابری اجاره‌بها طی یک سال اخیر بی‌نصیب نمانده است. در محله امیریه واحد ۷۴ متری ۱۵ سال ساخت با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۶.۵ میلیون تومانی فایل شده است. در همین محله (امیریه) واحد ۵۵ متری نیز با ۱۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۴.۵ میلیون تومان اجاره ماهانه به مستأجران اجاره داده می‌شود.

در محله حسن‌آباد واحد ۷۵ متری با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی و اجاره‌بهای ماهانه ۴ میلیون تومانی در حال عرضه است. این در حالی است که در سال گذشته، محله‌های پایین شهر به دلیل اجاره‌های کمتر از ۲ میلیون تومان، به محلی برای کوچ خانواده‌های مستأجر و طبقات متوسط تبدیل شده بود که با اجاره‌هایی که در حال حاضر مالکان از مستأجران این واحدها اخذ می‌شود، دیگر نمی‌توان به آنها واحدهای ارزان قیمت‌تر اطلاق کرد.

تکذیب فروش سفارشی بلیت پرواز به عتبات 

حسام قربانعلی، سخنگوی شرکت ایران‌ایر در یک نشست خبری با رد فروش سفارشی بلیت اربعین به متقاضیان اظهار کرد: هیچ بلیتی برای اربعین به افراد خاص به صورت سفارشی فروش نرفته به‌طوری که حتی «عبدالملکی» برای خرید بلیت اربعین به صورت حضوری به ایران ایر مراجعه کرد و با صف طولانی برای خرید مواجه و از خرید بلیت امتناع کرد. به گزارش ایلنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور، سرپرست شرکت هواپیمایی ایران‌ایر نیز در این نشست خبری اعلام کرد: کل بلیت‌های عراق در ایام معمولی به صورت چارتری به فروش می‌رود اما در ایام اربعین قرار براین شد که با نرخ مصوب رفت و برگشت ۶ میلیون تومان به فروش برود. فرزادی پور گفت: در ایران‌ایر ١٩٨ پرواز برای علمیات اربعین در نظر گرفته شد که تا به امروز ٨۴ پرواز انجام شده و ١١۴ پرواز هم برقرار می‌شود. ۴٣ هزار و ۵٧٠ صندلی ارایه شده که ١٨ هزار و ٢١٠ صندلی به فروش رفته و بیش از ٢۵ هزار صندلی باقی مانده‌ است. سرپرست شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان اینکه تعداد صندلی‌های فروش قطعی برای اربعین ٢۶ هزار و ١٩۴ بوده و ٨٠٠ صندلی دیگر رزرو شده‌ است و مابقی ظرفیت براساس درخواست زائران برای برگشت ارایه خواهیم داد. فرزادی‌پور درباره میزان فروش اینترنتی و حضوری ایران ایر در بلیت‌های اربعین گفت: تاکید می‌کنم که تغییر آمار فروش وجود ندارد و تمام فروش در سامانه ثبت شده‌ است. ۴ هزار بلیت اربعین به صورت اینترنتی و ٢١ هزار بلیت به صورت حضوری و گروهی به فروش رفت. البته هیچ فروش سفارشی نداشتیم و فروش‌های حضوری و گروهی عمدتا برای سازمان‌ها بوده‌ است. وی درباره ابهامات مطرح شده برای سیستم خارجی رزرو بلیت ایران ایر گفت: بحث امکان رزرو بلیت یک بحث ادعایی نیست و با روسیه با گستردگی که دارد بعد از تحریم‌ها اولین مشکلی که با آن مواجه شد بحث رزرو بلیت بود. در حال حاضر سیستم رزرو بلیت ایده آل نیست و سیستم رزرو بسیار پیچیده است و موضوعات نرم‌افزاری و امنیت خاص خود را دارد. سرور این سیستم هم در داخل ایران بوده و نرم افزار آن خارجی بوده است. فرزادی پور همچنین با اشاره به آخرین وضعیت هواپیماهای‌ای تی ار گفت: این هواپیماها سرمایه ملی هستند و باید سر خط بمانند و به زودی ١٠ فروند هواپیمایی که دچار مشکل نیستند، وارد ناوگان خواهند شد.