عدم تغییر متناسب تعرفهها مانع سرمایهگذاری در زیرساختها شده است
مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه اینترنت گفت: با توجه به عدم تغییر متناسب تعرفهها با رشد هزینهها و نیازهای سرمایهگذاری لازم، شرکت مخابرات ایران در ارتقای تجهیزات و شبکه با مشکلاتی مواجه است که به شرکتهای همکار هم منتقل میشود و این موضوع یکی از عوامل اصلی پیرامون کیفیت اینترنت ثابت است. به گزارش ایسنا، محمدعلی یوسفی زاده، در نشست «نقش شرکت مخابرات ایران در نوآوری صنعت ICT در مسیر توسعه» که در ادامه سلسله نشستهای شرکت ملی مخابرات برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح تعرفه همراه با همکاری تمام نهادهای برنامهریز باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و مشترکین نیز بهتر است از این مورد استقبال کنند؛ چرا که به نفع تمام حوزه ارتباطات است.
وی گفت: باید در مورد تعرفهها بلندمدت فکر کنیم و در نهایت به آیندهای با دنیای پیشرفته و همگام با سطح برتر جهانی و تسهیلگریهای بهتر در دنیای دیجیتالی شده امروز برسیم. یوسفیزاده همچنین اهمیت سرمایهگذاری در لایه زیرساخت و دسترسی شبکه مخابرات را اعلام کرد و افزود: منطقی شدن تعرفهها پیش نیاز ورود به توسعه زیرساختی ارتباطات ثابت است و در مراحل بعدی، سرمایهگذاری همهجانبهای با کمک تمام بازیگران صنعت مخابرات کشور لازم است. وی با بیان اینکه عدم تغییر متناسب تعرفهها با هزینهها، مانع سرمایهگذاری مخابرات در زیرساختها شده است، تشریح کرد: با توجه به عدم تغییر متناسب تعرفهها با رشد هزینهها و نیازهای سرمایهگذاری لازم، شرکت مخابرات ایران در ارتقای تجهیزات و شبکه با مشکلاتی مواجه است که به شرکتهای همکار هم منتقل میشود و این موضوع یکی از عوامل اصلی پیرامون کیفیت اینترنت ثابت است.
وی نقش شرکت مخابرات ایران را در پیشبرد صنعت ICT و پیمودن مسیر توسعه فناوری کشور غیرقابل انکار دانست و افزود: خدمات تلفن ثابت به ویژه در حوزه تجاری نیاز به تغییرات دارد و به نظر ما با توجه به اینکه شبکه زیرساخت ثابت، برای تمام شبکهها اعم از ارتباطات ثابت و سیار مهم است، بهتر بود بخش ثابت و سیار مخابرات از هم جدا نمیشدند. یوسفیزاده ادامه داد: اکنون با انباشتگی روزافزون در بخش ارتباطات سیار مواجه شدهایم و اهمیت حوزه ارتباطات ثابت مجددا مشخص شده و نقش زیرساختی آن حتی در ارتباطات سیار و نسلهای پیشرفته، لزوم توسعه آن را گریزناپذیر ساخته است.
او در ادامه سخنانش بیان کرد: این اصلاح، باید سریع و در راستای ورود شرکت مخابرات ایران به بنیانهای امروزی دنیای دیجیتال در مقیاس جهانی باشد، زیرا عدم ورود مخابرات به فازهای جدیدتر، علاوه بر تاثیر بر مشتریان، بر شرکتهای همکار اثرگذار است. وی گفت: زنجیرهای از خدمات توسط شرکتهای ارتباطی اعم از زیرساخت و مخابرات و شرکتهای همکار برای دسترسی انتهایی مشتری ارایه میشود که تحول در هر یک از این بخشها، کیفیت ارتباط را به نحو قابل توجهی بهبود خشد. به گفته یوسفیزاده، نیاز استفاده از اینترنت هر روز بیشتر میشود و همین موضوع و عدم توسعههای لازم متوازن با این نیاز باعث شده که در بعضی مواقع یا مکانها مشکلاتی باشد که در کل، سرعت و کیفیت اینترنت ثابت و همراه مطلوب به نظر نیاید. وی اشاره کرد: مسائل زیادی وجود دارد که اگر سرعت و کیفیت اینترنت ثابت و همراه در وضعیت مطلوبی نباشد، ارتباط مناسبی برقرار نمیشود که یکی از مهمترین آنها، مسائل شرکت مخابرات در نیاز به نوسازی تجهیزات شبکه و فنی است، زیرا این شرکت، زیرساخت گستردهای برای اپراتورهای موبایل و ثابت را ارایه میدهد.
او تاکید کرد: تکنولوژی شبکه دسترسی نیاز به تغییر دارد و با توجه به عدم تغییر متناسب تعرفهها با رشد هزینهها و نیازهای سرمایهگذاری لازم، این اتفاق به نحو مناسبی تاکنون ممکن نشده است. یوسفیزاده افزایش مصرف دیتا را نیز یکی از مهمترین چالشها و فرصتها دانست و گفت: امیدوار هستیم با همکاری مجموعه مخابرات و وزارت ارتباطات، پوشش دسترسی مبتنی بر فیبر نوری هر چه سریعتر تسهیل شده و تمام مشتریان در سراسر کشور از اپراتورهای مختلف، بهترین خدمات را دریافت کنند.