در شهر
یک هفته مترو و اتوبوس رایگان برای محصلان
سخنگوی شهرداری تهران از رایگان شدن استفاده از اتوبوس و مترو در هفته اول مهرماه برای دانشآموزان و دانشجویان خبر داد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود نوشت: استفاده از اتوبوس و مترو در هفته اول مهرماه برای دانشآموزان و دانشجویان در شهر تهران رایگان شد. دانشآموزان با لباس فرم و دانشجویان با کارت دانشجویی از این خدمت بهرهمند میشوند. همه به مدیریت و کاهش ترافیک آغاز سال تحصیلی کمک کنیم.
تداوم کمبارشی در تهران طی 2 ماه آینده
سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به اینکه بارندگیهای تهران نسبت به بلندمدت حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: کاهش بارندگیها موجب خشکی افزایش گرد و خاک میشود. مازیارغلامی در گفتوگو با ایسنا، با توجه به گرد و غبارهایی که از ابتدای سال تاکنون تهران را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: این گرد و خاکها از نظر منشأ به دو دسته گرد و خاکهای محلی و گرد و خاکهای خارجی (کشورهای همجوار)، تقسیم میشوند. در گردوخاکهای محلی، کانون گردوخاک در داخل استان یا استانهای همجوار نظیر قزوین، البرز، مرکزی، قم و سمنان قرار دارند. وزش بادهای شدید و گاهی خیلی شدید در استان و استانهای همجوار، سبب شکلگیری توده گردوخاک میشود و با توجه به جهت و سرعت باد میتواند به تهران منتقل شود. وی ادامه داد: دسته دیگر گرد وخاکها هم ناشی از کانونهای گرد و خاک موجود در کشورهای همسایه همچون عراق، عربستان و سوریه است. سازوکار شکلگیری و انتقال این گردوخاکها متفاوت است و معمولا تحت تاثیر سامانههای جوی با ناپایداری شدید و وزش باد شدید شکل میگیرند و با جریانات غربی به کشور منتقل میشوند. مقیاس تاثیر این گردوخاکها بهطور مشخص، بزرگتر از مقیاس محلی است و معمولا نوار غربی کشور و استانهای واقع در این نواحی همچون آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه را تحت تاثیر قرار میدهند اما در صورتیکه الگوی باد مساعد و جهت باد غربی باشد میتوانند به نواحی مرکزی ایران و حتی تهران نیز منتقل شوند. به گفته سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران، طی دو سال گذشته به دلیل کاهش بارش قابل ملاحظه و افزایش دما، پدیده خشکسالی در حال وقوع است که بهطور مشخص و بارزی در افزایش فراوانی گردوخاک تاثیر گذاشته است. وی افزود: بارندگیها در استان تهران نسبت به بلندمدت حدود ۳۵ درصد و نسبت به سال گذشته نیز حدود ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است. این وضعیت به همراه افزایش نسبی دما، موجب خشکی و افزایش گرد و خاک میشود. بر اثر کاهش بارندگی و از دست رفتن رطوبت خاک، تثبیتشدگی خاک از بین میرود و با کوچکترین وزش بادی کانونهای گرد و خاک ایجاد و به مناطق دیگر منتقل میشود. سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر گرد و خاک عبوری از کشورهای همسایه برای تهران پیشبینی نمیشود. غلامی با اشاره به اینکه بر اساس پیشبینیهای فصلی، به نظر میرسد روند کم بارشی طی دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد، گفت: بر اساس بررسی نقشههای پیشبینی فصلی، در ابتدای فصل پاییز و تا اواسط آبانماه متوسط دما هوا، حدود نیم درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال و بارش کمتر از حدنرمال پیشبینی میشود که در خوشبینانهترین حالت این امکان وجود دارد که بارشها در حد نرمال باشند.
رشد 7 برابری هزینه تامین و تجهیز مترو
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه هزینه برخی خدمات و کالاهای پرمصرف در صنعت ساخت مترو از سال ۹۵ تاکنون حدود 7 برابر شده است، گفت: با تقویت روند تامین منابع مالی و تزریق پول اوراق مشارکت، اتفاقات خوبی به لحاظ تکمیل نواقص خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ در نیمه دوم سال جاری رخ خواهد داد. به گزارش ایرنا، درستی اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری و به مرور زمان، کل پول اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ شرکت مترو تهران که مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است به شکل تدریجی آزاد شود تا در اختیار طرحهای نیمهتمام قرار گیرد. مدیرعامل شرکت مترو تهران با قدردانی از دولت بابت صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت برای رفع مشکلات مالی طرحهای توسعهای و زیرساختی شهرهای بزرگ، خواستار تجدید نظر متولیان در میزان تخصیص این اوراق برای کلانشهرها در سالهای آتی شد. درستی گفت: بهطور متوسط، هزینه برخی خدمات و کالاهای پرمصرف در صنعت ساخت مترو از سال ۱۳۹۵ تاکنون حدود هفت برابر شده است؛ در چنین شرایطی اگر مثلا سال ۱۳۹۴ مبلغ اوراق مشارکت توسعه خطوط مترو تهران یکهزار میلیارد تومان بوده است، امسال باید با یک نسبت منطقیتر در مقایسه با تورم سالانه، مبلغ بیشتری از اوراق مشارکت توسعه حمل و نقل عمومی به کلانشهرها اختصاص مییافت تا بتوان با وجوه متناسب با هزینههای هنگفت امروزی، کارها را با سرعت بیشتری پیش برد و شتاب توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی را حفظ کرد. براساس این گزارش، از کل مبلغ اوراق مشارکت توسعه شبکه مترو پایتخت در سال ۱۴۰۰ که یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، مجوز هزینه کرد به صورت ۱۰ درصد برای خط سه، ۱۰ درصد برای خط چهار، ۴۰ درصد برای خط ۶ و ۴۰ درصد برای خط هفت صادر شده است و پیشبینی میشود این هفته ۵۰۰ میلیارد تومان از کل وجوه اوراق منتشر شده آزاد شود.