رویداد

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۱:۰۷:۲۰
کد خبر: ۱۹۲۸۷۳

هدف دولت از تشکیل وزارت بازرگانی مشخص نیست

عضو هیات رییسه مجلس گفت: دولت به جای فضاسازی درباره تشکیل وزارت بازرگانی بهتر است به اقدامات لازم در حوزه تنظیم و کنترل بازار در این حوزه بپردازد. علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با مهر در مورد احیای وزارت بازرگانی، با اشاره به تأثیر این وزارتخانه بر تنظیم بازار و واردات محصولات اساسی، اظهار کرد: واقعیت آن است که هنوز مشخص نیست آیا وزارت بازرگانی می‌خواهد بخش تجارت خارجی را بر عهده گیرد یا خیر؟ اما اگر قرار باشد بحث تجارت خارجی را وزارت بازرگانی بر عهده گیرد، عملاً تشکیل وزارت واردات است. عضو هیات رییسه مجلس افزود: با تشکیل وزارت بازرگانی در بحث تجارت خارجی تولید دچار آسیب می‌شود که در نهایت این موضوع منجر به گسترش بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری خواهد شد. سلیمی با اشاره به اینکه هدف دولت از تشکیل وزارت بازرگانی مشخص نیست، بیان کرد: هم‌اکنون وزارت بازرگانی بخش داخلی وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده دارد و هنوز مشخص نیست که دولت همه ۲ بخش را به این وزارتخانه می‌خواهد انتقال بدهد یا خیر. وی یاد آور شد: دولت به جای فضاسازی درباره تشکیل وزارت بازرگانی بهتر است به اقدامات لازم در حوزه تنظیم و کنترل بازار در این حوزه بپردازد. تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی کمکی به کنترل قیمت‌ها نخواهد کرد و واردات را افزایش خواهد داد. سلیمی افزود: تاکنون چندین بار درباره لزوم کنترل قیمت‌ها و وضعیت بازار انتقاداتی توسط نمایندگان مطرح شده و بنابراین باید دولت نظارت خود را تقویت کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مجلس در دوره‌های مختلف چندین بار با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده است، گفت: تکلیف این موضوع کاملاً مشخص است بنابراین نباید با فضاسازی به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی باشیم. وی تصریح کرد: وزارت صمت بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۱ سال هنوز اساسنامه ندارد بنابراین با این وجود چطور می‌توان قضاوت کرد که مجموعه صمت موفق بوده یا خیر. تشکیل مجدد وزارت بازرگانی صرفاً منجر به بزرگ شدن بدنه دولت، ناهماهنگی در سیاست‌گذاری‌ها، ایجاد بستر فساد و رانت، هزینه تراشی‌های جدید و روان شدن فرایند واردات به کشور می‌شود.

تقاضای اسقاط خودرو به ۴۰۰ هزار دستگاه در سال می‌رسد

مدیرکل خودرویی وزارت صمت گفت: تقاضای اسقاط خودروهای فرسوده از ۱۰ هزار دستگاه در سال به بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در برنامه تلویزیونی میز اقتصاد با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار کرد: وزارت صنعت با اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده به‌شدت موافق است، اما در سال‌های گذشته مشکلاتی وجود داشته که این موضوع را با کندی همراه کرده است. مدیرکل خودرویی وزارت صمت افزود: نگاهی به تجربیات جهانی در این زمینه حاکی از وجود دو اهرم تشویقی و تنبیهی به منظور اسقاط سریع‌تر خودروهاست که از آن جمله می‌توان به مبالغ بیشتر بیمه خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد آنها و همچنین وضع عوارض بیشتر اشاره کرد، اما این اهرم در کشورمان با توجه به استفاده اقشار ضعیف از خودروهای اسقاطی کارکرد نداشته است. توکلی لاهیجانی ادامه داد: در اهرم‌های تشویقی نیز در جهان شاهد وجود صندوق‌هایی هستیم که تسهیلات در اختیار مالکان خودروهای فرسوده قرار می‌دهند تا آن را با خودروی نو تعویض کنند. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه به‌طور مثال می‌توان از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت یا مصرف سوختی که جایگزین می‌شود به ارایه تسهیلات پرداخت، اما تاکنون در این زمینه بانک‌ها و صندوق‌ها تأمین مالی مناسبی نداشته‌اند و این موضوع مغفول مانده است. توکلی لاهیجانی بیان کرد: پیش از این در قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی مشمول دریافت برگه اسقاط می‌شدند، اما در قانون جدید ساماندهی خودرو همه تولیدکنندگان خودرو موظف‌اند برای شماره‌گذاری محصولات خود برگه اسقاط آن را دریافت کنند.