اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ - ۰۰:۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۹۳۹۵۱

رشد 3.1 درصدی تولید ناخالص داخلی در بهار امسال

بهادری جهرمی یادآور شد: تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول امسال رشد ۳.۱ درصدی داشته است و از این میزان رشد، در بخش صنعت در مدت مشابه آمار ۵.۱ درصدی را نشان می‌دهد. سخنگوی دولت در ادامه گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی در هفت ماه ابتدایی امسال در تولید ۵۰۰ محصول تجهیزات پزشکی ۲۵ درصد افزایش در ارایه پروانه تولید داشته‌ایم. در صنعت فولاد در پنج ماهه ابتدایی امسال تقریباً ده درصد رشد داشته است. وی افزود: در حوزه خودروسازی تولید خودروی کامل ما رشد داشته و دیگر تولید ناقص در مجموعه خودروسازی نیست و برخلاف گذشته که در انبارها خودروهای فراوانی وجود داشت الان تقریبا دیگر چنین نیست. در حوزه تولید اتوبوس ۷۸ درصد رشد و در مورد وانت ۴۷ درصد رشد داشته‌ایم. بهادری جهرمی یادآور شد: همچنین در محصولات پتروشیمی ۶.۲ درصد و در تولید کاغذ ۶.۸ درصد رشد داشته‌ایم. تولید گندم نیز ۳۷ درصد، برنج ۲۵ درصد و جو ۳۰ درصد در سال زراعی جاری با رشد همراه بوده است. سخنگوی دولت ادامه داد: در تولید برق ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیت ایجاد شد و دولت امسال به کمک شهرداری آمد و ۲۰۰ اتوبوس جدید را وارد پایتخت کرد. متاسفانه به دلیل آشوبگری‌های اخیر بیش از پنجاه دستگاه اتوبوس دچار آسیب شدند. وی در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی کلانشهرها و برنامه جامع دولت در این زمینه، گفت: بیش از ۶۰ حکم در قانون هوای پاک برای حل بحران آلودگی هوا اجرا شده و دولت برای سرعت بخشیدن به اجرای قوانین روی زمین مانده در این زمینه اهتمام داشت. بهادری جهرمی یادآور شد: برای نخستین‌بار ردیف بودجه مستقل برای کاهش آلودگی درنظر گرفته شده است. همچنین سه بخشنامه هم از سوی وزارت کشور صادر شده و برنامه‌هایی مانند لزوم استاندارد سوخت در کشور و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هم از سوی دولت و وزارت صنعت و سایر نهادها صورت گرفته است. وی تاکید کرد: در جلوگیری از انتشار گازهای آلوده قرارداد جمع‌آوری گازهای فلر در حال بهره‌برداری است و تمام اقدامات دولت به گونه‌ای است که امیدواریم منجر به کاهش شیب این مشکلات شود. سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کمبود دارو برنامه دولت برای آن، گفت: متاسفانه در ادوار مختلف شاهد سوءمدیریت بودیم و در ایام اخیر هم کوتاهی‌هایی انجام و گزارشی از مجموعه‌های سیاست‌گذار و برنامه‌ریز دریافت شد. بهادری جهرمی یادآور شد: برخی مدعی بودند به دلیل آنفلوآنزای زودرس و ترویج بیماری‌های از این دست شاهد این کمبود بودیم که با دستور رییس‌جمهوری محموله‌های جدید وارد کشور و در بازار توزیع شد و شرکت‌های تولید‌کننده هم سه شیفت شروع به تولید داروها کردند. وی اظهار کرد: همچنین رییس‌جمهوری دستور داد گزارشی ارایه شود و جزییات امور در مجموعه‌های سیاست‌گذار و تولیدی مورد بررسی قرار گیرد تا تعارض منافع یا کوتاهی‌ها شناسایی شود.

احکام غیر بودجه‌ای وصله نچسب هستند

نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری «همایش ملی بهبود بودجه‌ریزی در ایران، حکمرانی بودجه از تفریغ تا تدوین» با رییس کل دیوان محاسبات برگزار شد. مهرداد بذرپاش در جمع شورای سیاست‌گذاری «همایش ملی بهبود بودجه‌ریزی در ایران، حکمرانی بودجه از تفریغ تا تدوین» ضمن تاکید بر اینکه اداره بهتر کشور مستلزم تطابق و همپوشانی برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت است، گفت: در کشور سه نوع برنامه بلندمدت (چشم‌انداز)، میان مدت (برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله) و کوتاه‌مدت (بودجه سالانه) تدوین می‌شود که طبق منطق نظام بودجه‌ریزی، باید همه این برنامه‌ها هم راستا باشند و حداکثر همپوشانی را داشته باشند. بذرپاش افزود: اگر مجلس قانونی را وضع می‌کند، دیوان محاسبات کشور در تمام مراحل تدوین تا اجرای و رسیدگی همراه آن است و از سوی دیگر مهم‌ترین و بیشترین پرونده‌هایی که دیوان محاسبات کشور رسیدگی می‌کند، پرونده‌های مربوط به قانون بودجه است. بنابراین کارشناسان دیوان محاسبات کشور توان اظهارنظر درباره تدوین و اجرای قوانین به‌طور جامع و کامل را دارند. وی با اشاره به همزمانی تهیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه، برگزاری چنین رویدادی را کاملا بهنگام دانست و بیان کرد که یکی از محورهای این همایش می‌تواند کمک به تدوین کارآمدتر این قوانین راهبردی باشد و دیوان محاسبات کشور نیز برای اولین‌بار با بررسی و حسابرسی عملکرد برنامه ششم توسعه و ارایه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شش ماه زودتر از موعد و همچنین ارایه گزارش‌های مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۱ رسالت خود را در این خصوص به انجام رسانده است. رییس کل دیوان محاسبات کشور افزود: اجتماعی‌سازی سیاست‌ها و همراه بودن دانشگاه‌ها و جامعه نخبگانی با فرآیند تدوین و تصویب بودجه می‌تواند نقش موثری در اصلاح آن داشته باشد و این همایش مسیر را برای اجتماعی‌سازی سیاست‌های بودجه‌ای کشور باز می‌کند. وی در ادامه افزود: در بخش نظارت نیز توجه داشته باشیم که ارایه زودهنگام تفریغ بودجه یا نظارت حین اجرای بودجه و سایر اقدامات نهادهای نظارتی چه کمکی به اثربخشی بودجه می‌کند و نمایندگان مجلس و سایر ذینفعان چه بهره‌ای از این گزارش‌ها می‌برند. رییس کل دیوان محاسبات گفت: تعارض قوانین عمومی با قوانین بودجه‌ای یکی دیگر از مشکلات اساسی بودجه‌ریزی است. تعارض قوانین عادی با برخی احکام بودجه‌ای مجریان را دچار سردرگمی و نظارت بر اجرا را سخت خواهد کرد، این هم سوالی است که خوب است این کنفرانس به آن بپردازد.