درس‌های اشتباهی زاکربرگ از گوگل

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - ۰۱:۳۲:۴۹
کد خبر: ۱۹۴۰۳۷

کارشناسان فناوری‌‌ می‌گویند اقدام متا برای ورود به فضای متاورس، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف‌کننده از اپل بوده است. به گزارش ایسنا، کارشناسان‌‌ می‌گویند متا‌‌ می‌خواهد کنترل اطلاعات مصرف‌کننده را از اپل پس بگیرد. تلاش چند میلیارد دلاری متا برای ساخت متاورس و تصمیم سال گذشته این شرکت برای تغییر برندش از «فیس بوک» به «متا»، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف‌کننده از دستگاه‌های اپل بوده است. تلاش متا، مشابه تصمیمی است که گوگل در ساخت اندروید گرفت اما به نظر می‌رسد پروژه زاکربرگ فاقد یک عنصر اساسی است که باعث موفقیت اندروید شد. اپل سال میلادی گذشته سیاست حریم خصوصی خود را تغییر داد و دنبال کردن کاربران و درآمدزایی از تبلیغات را برای فیس بوک دشوارتر کرد. مارک زگوتوویچ، تحلیلگر متا در بنچمارک می‌گوید «اپل در واقع درآمد فیس‌بوک را کاهش داده است زیرا از نظر دسترسی این شرکت به اطلاعات کاربران اپلیکیشن، منبع اطلاعات عظیمی را حذف کرده است. این تغییر هزینه سنگینی برای متا داشته است. به گفته لارا مارتین، تحلیلگر فناوری شرکت نیدهام، بیش از ۹۵ درصد از درآمد متا، از دستگاه‌های موبایل است. مدیر ارشد عملیاتی متا به سرمایه‌گذاران گفته است سیاست جدید اپل، به ۱۰ میلیارد دلار درآمد کمتر در سال ۲۰۲۲ منجر می‌شود. هدف متا، گرفتن موقعیت محوری است که تلفن هوشمند اپل در زندگی مصرف‌کنندگان پیدا کرده است. گوگل بیش از دهه پیش، اندروید را با هدف رقابت با اپل طراحی کرد. در کتاب سگ جنگی نوشته فرد ووگلشتاین آمده است: این شرکت در سال ۲۰۰۷ عرضه نخستین تلفن اندرویدی را درست چند روز قبل از موعد برنامه‌ریزی شده، متوقف کرد و آن را بازطراحی کرد تا بیشتر شبیه نخستین نسل آیفون به نظر برسد. با این حال، یک تفاوت اصلی بین تلاش گوگل برای فرار از برتری اپل و قمار متا وجود دارد. آمار نشان داد تقاضای مصرف‌کننده برای محصول گوگل، ناامیدکننده است. در مقابل، اپل یک میلیون دستگاه از نسل نخست آیفون را در مدت ۷۴ روز از زمان معرفی آن، فروخت. گوگل دید اپل چه مسیری را طی می‌کند و به توسعه پلتفرم اندروید ادامه داد تا با iOS اپل برابری کند. این شرکت همچنین به سرمایه‌گذاری در ساخت تلفن هوشمند خود- دستگاهی که می‌داند مردم می‌خواهند- ادامه داد. سرمایه‌گذاری گوگل نتیجه داد و اکنون اندروید، سیستم عامل موبایل برتر در سطح جهانی است. گوگل دنبال‌کننده سریعی بود اما سرمایه‌گذاری متا خطرناکتر است زیرا سرمایه‌گذاری در متاورس است؛ محصولی که تا حد زیادی آزموده نشده است. به گفته زگوتوویچ، این سرمایه‌گذاری ریسک بزرگی دارد و ریسک ابتدایی آن این است که در حال حاضر هیچ نتایج ملموسی ندارد.