اخبار
استارلینک برای کاربران پرمصرف سقف گذاشت
سرویس اینترنت ماهوارهای استارلینک، سقف مصرف ماهانه یک ترابایت را برای کاربران مسکونی تعیین کرد.
به گزارش ایسنا، استارلینک شرکت اسپیس ایکس از زمان راهاندازی، شامل پهنای باند نامحدود بود و اگرچه از نظر فنی این سرویس همچنان برای کاربران فراهم خواهد شد اما کاربرانی که مصرف اطلاعات آنها در ماه، از یک ترابایت عبور کند، با محدودیت استفاده روبرو میشوند. استارلینک روز جمعه ایمیلی به کاربران در امریکا و کانادا ارسال و سیاست جدید موسوم به «مصرف منصفانه» را به اطلاع آنها رساند. تحت این سیاست جدید، کاربران هر ماه را با «دسترسی اولویتدار» آغاز میکنند و اگر از سقف مصرف یک ترابایت عبور کنند، همچنان به این سرویس دسترسی خواهند داشت اما پوشش استارلینک برای آنها، «دسترسی ابتدایی» خواهد بود. دسترسی ابتدایی به معنای آن است که آنها از نظر استفاده، اولویت نخواهند داشت و در زمان ترافیک بالای شبکه، سرعت دسترسی بسیار آهستهتری در مقایسه با مشتریان برخوردار از دسترسی اولویتدار خواهند داشت. استارلینک خاطرنشان کرده است که مصرف اطلاعات در فاصله زمان کاهش تا اوج مصرف به خصوص از ساعت 23 تا ۷، در پوشش دسترسی اولویتدار ماهانه یک ترابایتی، محاسبه نمیشود. این شرکت امکان مشاهده مصرف دیتا از طریق صفحات حساب کاربر را فراهم کرده است تا افراد حساب سقف مصرف را داشته باشند. بر اساس گزارش تِک کرانچ، بررسی شرکت تحلیل شبکه اوکلا نشان میدهد سرعت رسانه استارلینک در همه کشورهایی که طی یک سال گذشته قابل دسترس بوده، کاهش پیدا کرده است. این شرکت به رشد کاربران به عنوان عامل اصلی این کاهش اشاره کرده است. استارلینک با محدود کردن کاربران پرمصرف که میگویند کمتر از ۱۰ درصد مشترکان فعلی هستند، به دنبال بهبود این وضعیت است.
زیان ۲ هزار میلیاردی مخابرات در سال مالی گذشته
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفته است ثابت ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته منجر به زیانده شدن این شرکت شده است و به گفته رییس هیاتمدیره مخابرات در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. به گزارش ایسنا، مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- در جریان سفر استانی خود به یزد در دیدار با مدیران مخابرات این منطقه با اشاره به طرح توسعه فیبرنوری (نجما) اظهار کرد: اجرای طرح نجما در مناطق و ارایه سرویس باند پهن بر این بستر مشکلات مخابراتی در استانها را بهبود میبخشد. وی افزود: با توجه به اینکه اولویت شرکت مخابرات ایران در سال جاری توسعه فیبر نوری در استانها است، امیدواریم که شرایط برای اجرای این طرح در تمامی استانها مهیا شود. ثابت ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته منجر به زیانده شدن این شرکت شده است و به گفته رییس هیاتمدیره مخابرات، در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، سلطانی از دیگر مباحثی که در این نشست به آن اشاره کرد تغییر تعرفه تلفن ثابت بود که گفت: نگهداری خطوط تلفن برای مخابرات هزینه دارد که این تعرفه از سال ۱۳۸۸ ثابت مانده و چرخ توسعه شرکت مخابرات ایران را کند کرده است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در ادامه به توضیحاتی درباره طرح جامع نیروی انسانی در استانها پرداخت و افزود: با توجه به بازنشسته شدن نیرویهای شاغل در مناطق، هر استان میتواند بر اساس چابکی و کاهش هزینههای انسانی و نیز بالا بردن بهرهوری سازمان، طرح جامع نیروی انسانی را به شرکت مخابرات ارایه دهد. در این نشست مدیران مشکلات و مسائل خود را پیرامون حوزه مربوطه خود از جمله مسائل مالی، مطالبات، نیروی پیمانکاری، نصب تجهیزات و غیره بیان کردند که مهندس سلطانی به این سوالات پاسخ گفت.