علل بهرهوری حداقلی از متروی پایتخت
مدیرعامل شرکت مترو تهران از امکان افزایش ۲ برابری بهرهوری از شبکه موجود مترو خبر داد. به گزارش مهر، مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران که در جمع اعضای اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور سخن میگفت، با بیان اینکه هزینههای سنگینی برای ساخت مترو در کلانشهرها و خصوصاً در پایتخت صورتگرفته است اما متناسب با مخارج انجامشده، شاهد بهرهوری حداکثری از شبکه موجود نیستیم، عنوان کرد: ۲ نکته اساسی در زمینه میزان کارایی خطوط مترو در هر شهر وجود دارد؛ یکی اینکه راهآهن ریلی درون شهری در صورت بهرهمندی از یک شبکه و همافزایی خطوط مختلف است که راندمان لازم را پیدا میکند و مساله بعد هم آنکه موضوع اصلی در جذب حداکثری مسافر، فراهم بودن زیرساخت مهمی به نام ناوگان حمل و نقلی به اندازه و باکیفیت است. وی ادامه داد: بهطور نمونه، در حال حاضر شبکه مترو تهران از این دو ویژگی به شکل مطلوب بهرهمند نیست؛ یعنی اولاً ایستگاههای مترو در اقصی نقاط شهر وجود ندارد و دوم آنکه در همین خطوط جاری، نیاز به ناوگان بهتری از لحاظ استانداردهای کمی و کیفی داریم تا شرایط بهرهوری از خطوط ساخته شده یا در هر حال احداث، ارتقا یابد.
درستی در ادامه به راهحل عملی برای حل این دو مساله اشاره کرد و افزود: در زمینه ایجاد ایستگاههای فراگیر برای پایتخت، راهی جز حرکت به سوی ساخت خطوط چهارگانه جدید نداریم تا پراکندگی ایستگاهها، شامل حال تمام مناطق شهر شود. اما در مورد بهرهمندی از تعداد واگنهای مکفی و باکیفیت، قطعاً باید افق دید متولیان امر، تکیه بر تولیدات داخلی باشد؛ در حقیقت منتظر ماندن برای ورود ناوگان از کشورهای دیگر آن هم در دوران تحریمهای بینالمللی، از یک سو به معنای دست روی دست گذاشتن بوده و از سوی دیگر فرسودهشدن قطارهای موجود را در بردارد.