فاصله تهران- کاراکاس کمتر می‌شود

۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - ۰۱:۵۲:۰۷
کد خبر: ۱۹۴۴۳۶

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که هم اینک پرواز مستقیم ایران و ونزوئلا برقرار است، وزیر دفاع از توافق ایران و ونزوئلا برای راه‌اندازی خطوط هوایی و کشتیرانی خبر داد و گفت: امیدوارم توافقات خوب صورت گرفته بین دو کشور در مباحث مختلف اقتصادی، در زمان کوتاهی به مرحله اجرا وارد شود.

بی گمان، کارکرد خطوط هوایی، انتقال مسافر و خطوط دریایی، کارکرد خطوط دریایی، حمل و نقل کالا و به ویژه نفت و محصولات پتروشیمی میان دو کشور است. پدیده‌هایی که طی سال‌های گذشته میان دو کشور ساری و جاری بوده است. به‌طوری که از سویی برخی از ایرانیان که در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند از پروازهای مستقیم به این کشور استقبال کرده‌اند و حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی نیز طی سال‌های گذشته و به هنگام تحریم هر دو کشور از سوی امریکا به دلیل تجارت تهاتری – نظیر نفت در برابر طلا و ...- میان دو کشور وجود داشته است.

در همین چهارچوب، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا را بر عهده دارد، در حاشیه نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالا در ایران و ونزوئلا، دو کشور می‌توانند مناسبات اقتصادی خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: در اجلاس نهم، توافقات اقتصادی بسیار خوبی بین دو کشور صورت گرفت و در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، خودرو، فناوری و کشاورزی، مذاکراتی صورت گرفته و اقداماتی آغاز شد. وزیر دفاع با بیان اینکه «در سه روز گذشته که هیات ونزوئلایی در ایران حضور داشتند، جلسات متعدد کارشناسی و بازدیدهایی از ظرفیت‌های کشور صورت گرفت»، گفت: توافقات حاصل شده، بسیار خوب و برای دو کشور راهگشا است؛ همچنین بسترسازی‌های خوبی برای بازرگانان و مجموعه‌های دولتی و خصوصی فراهم شده تا بتوانند در جهت توسعه فعالیت‌های تجاری بین دو کشور اقدام کنند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی خطوط کشتیرانی و ارتباط هوایی، از دیگر توافقات دو کشور بود که امیدوارم توافقات خوب صورت گرفته بین دو کشور در مباحث مختلف اقتصادی، در زمان کوتاهی به مرحله اجرا وارد شود.

    هاب منطقه‌ای کالاهای صادراتی ونزوئلا 

در این حال، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکان برقراری منظم خط دریایی برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا، گفت: ایران می‌تواند هاب منطقه‌ای برای کالاهای ونزوئلایی شود.

شهریار افندی‌زاده با اشاره به تاثیر مثبت انتقال تجربیات، تکنولوژی و دانش فنی میان ایران و ونزوئلا اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب در زمینه حمل‌ونقل دریایی و انتقال بار و حمل‌ونقل هوایی می‌توان با طرف ونزوئلایی به تفاهمات مهمی دست یافت. وی ادامه داد: در زمینه حمل‌ونقل دریایی بین دو کشور بحث انتقال بار و تجاری‌سازی محصولات، حائز اهمیت است و باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در هر دو طرف ایران و ونزوئلا برنامه‌ریزی برای تبادل بار و کالا وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند هاب منطقه‌ای برای کالاهای ونزوئلایی شود، افزود: ونزوئلا نیز می‌تواند این نقش را برای کالاهای ایرانی ایفا کند و این موضوع مورد توجه وزیر حمل‌ونقل کشور ونزوئلا قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه لازمه راه‌اندازی خط دریایی، پایداری تبادل اقتصادی است و باید به دنبال راهکارهایی برای توجیه خط دریانوردی بود، گفت: می‌توان به صورت منظم خط دریایی برای انتقال کالای بین دو کشور و کشورهای دیگر برقرار کرد و همچنین می‌توان در تمام زمینه‌های دریانوردی و حتی ساخت و تعمیر کشتی‌های دو کشور همکاری کرد. معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در بخش تبادل بار و کالا باید تناوب کافی برای تبادل وجود داشته باشد چرا که سیستم حمل‌ونقل وابسته به تبادل بار بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه این موضوع، خروجی کمیته‌های وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی است، افزود: اراده دو کشور باید به این سو متمرکز باشد و لازمه آن این است که واردات و صادرات بین دو کشور توازن داشته باشد و کشتی‌ها در رفت و برگشت بار داشته باشند.تبدیل منطقه به یک هاب حمل‌ونقلی، مزایای اقتصادی زیادی برای هر دو کشور به بار خواهد آورد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ایران تلاش دارد نقش هاب کالا و ترانزیت را در منطقه ایفا کند. در زمینه هوایی نیز بر افزایش تعداد پروازها بین دو کشور تاکید دارد که مستلزم افزایش مسافر چه به صورت تجاری و بازرگانی و چه به صورت گردشگری است.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورها هدف‌گذاری کرده است، اظهار کرد: دولت آمادگی کامل جهت همکاری با کشورها و فعالان اقتصادی آنها در همه زمینه‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت را دارد. فعالان اقتصادی می‌توانند از شرایط ایجاد شده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورها استفاده بهینه را داشته باشند.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد در دو بخش هوایی و دریایی نقشه راه جزییات تفاهم‌نامه توسط کارگروه‌های تخصصی کمیسیون مشترک در کمیته حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شود.

    پرواز مستقیم از سال 98

به گزارش «تعادل»، نخستین پرواز مستقیم ایران – ونزوئلا در ساعت 3 بامداد 19 فروردین 1398 از تهران به مقصد کاراکاس توسط «ماهان» انجام شد. این پروازها اما در جریان فراگیری ویروس کرونا متوقف شد تا اینکه از مرداد سال جاری دوباره از سرگرفته شده است. فاصله هوایی میان دو کشور 16 ساعت است و ایرباس 340 متعلق به ماهان قادر است این پرواز را بدون سوخت‌گیری و توقف انجام دهد. به گفته کارشناسان، اغلب مسافران این پروازها، سرمایه‌گذاران ایرانی در ونزوئلا هستند.