پیشنهاد اجرای الگوی چینی در سواحل مکران

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ - ۰۲:۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۹۴۴۹۵

گروه راه و شهرسازی|

توسعه سواحل مکران به عنوان یک منطقه آزاد تجاری منافع اقتصادی متعددی برای کشور به همراه خواهد داشت، چه آنکه سواحل مکران هم مزیت‌های دریای عمان و اقیانوس را دارد و هم می‌تواند به عنوان نقطه شروع و مبدا یکی از کریدورهای اقتصادی کشور باشد.  آن‌گونه که امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفته «مناطق آزاد در کشور کارکرد خود را از دست داده‌اند» و از همین رو، باید گسترش و توسعه این مناطق با رویکردهای نوینی همچون رویکرد «چین» در توسعه مناطق آزاد صورت گیرد. ترفع در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: سواحل مکران می‌تواند مبدا توسعه اقتصادی ایران در حوزه حمل‌ونقل، گردشگری، تجاری، اقتصادی  و ... باشد مانند چین. جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سواحل مکران، نه تنها باعث توسعه اقتصادی می‌شود، بلکه توسعه اجتماعی و رفاه مردم را به همراه خواهد داشت. وی افزود: کشور چین یک سری مناطق آزاد در حاشیه دریای چین ایجاد کرد و این مناطق به موتور محرک توسعه اقتصادی چین تبدیل شدند. هنوز این مناطق همان کارکرد را دارند و به عنوان پیشانی تجارت جهانی چین با دنیا عمل می‌کنند. وی تاکید کرد: اگر همین نگاه را به سواحل مکران داشته باشیم، علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی، با ایجاد امنیت اقتصادی بستر‌های لازم جذب سرمایه‌ خارجی در این مناطق فراهم خواهد شد. مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در عین حال گفت: مناطق آزاد کشور با توجه به محدودیت‌های سال‌های اخیر از حیز انتفاع ساقط شده است. بنابراین باید دوباره به تعریف اصیل خود برگردند و بتواند موتور محرک اقتصاد باشد. ترفع تاکید کرد: در عین حال چنین مزیت‌های اقتصادی را نیز در نوار شمالی کشور داریم مخصوصا با کشورهای آسیای میانه. این مناطق در شمال و جنوب باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی کل پهنه کشورمان می‌شود البته به شرطی نگاه منطقه‌ای و صنفی به نگاه ملی تغییر کند. وی پیش‌تر نیز با بیان اینکه با اشاره به سواحل مکران، اظهار کرد: مفهوم کریدورها از زنجیره عوامل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده که این عوامل به صورت یکپارچه بوده و باعث رشد اقتصادی و اجتماعی یک منطقه جغرافیایی می‌شود.

   مکران مبدا کریدور اقتصادی

وی ادامه داد: کریدورها درجه‌بندی‌های مختلفی دارد که پایین‌ترین سطح آن مسیر حمل‌ونقل و بالاترین سطح آن کریدور اقتصادی است. اگر یک سمت مفهوم کریدور اقتصادی را سواحل مُکران قرار دهیم، این منطقه مرواریدی است که در جنوب ایران می‌درخشد. وی با بیان اینکه این سواحل به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، حمل‌ونقلی و... توسعه مورد نظر را نداشته است، گفت: در عین حال این منطقه می‌تواند به مروارید درخشانی تبدیل شود که همه دنیا را به خودش جذب کند. کما اینکه همین الان توسعه سواحل مکران در سطح توسعه بالقوه است اکثر کشورهای منطقه نسبت به این محدوده جغرافیایی نظر مثبتی دارند و به‌دنبال آن هستند در این منطقه به هر نحوی حضور داشته باشند و در فعالیت‌های و فرآیندهای اقتصادی و حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کنند. مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه برخی کشورها در این منطقه حضور داشته‌اند، بیان کرد: واقعیت این است که اگر بخواهیم از نظر اقتصادی سواحل مکران را متحول کنیم، این منطقه هم امکان توسعه در زیرساخت‌های تجاری و حمل‌ونقل را دارد هم گردشگری. ترفع با تاکید بر اینکه سواحل مکران جزو بی‌نظیرترین مناطق منطقه است، گفت: وقتی از کنار این منطقه عبور می‌کنیم سواحل و مناظر و دیدنی‌های این منظقه را می‌بینیم، اما مردم این منطقه قشر ضعیفی هستند که با کسب و کار حداقلی امرار معاش می‌کنند یا کسب و کاری دارند که مطلوب نیست. باید بتوانیم مکران را به نقطه مبدا توسعه اقتصادی و کریدور اقتصادی را تبدیل کنیم که شمال و جنوب ایران را به هم پیوند داده است. این نگاه از نظر توسعه متوازن کشور باید ایجاد شود؛ برای این کار نه تنها باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل را تمرکز کنیم بلکه باید درباره زیرساخت‌های اقتصادی دیگر در حوزه نفت، انرژی و ... این نگاه را داشته باشیم که مکران باید حربه تبادل اقتصادی باشد. وی اظهار کرد: نامگذاری چابهار به «دروازه ملل» مفهومی است که اگر به آن بهتر پرداخته می‌شد امروز با یک منطقه توسعه یافته مواجه بودیم که می‌توانست در خارج از خلیج‌فارس پیشانی تبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورها باشد. وی تاکید کرد: سواحل مکران مزیت‌های دریای عمان و اقیانوس را دارد و می‌تواند به عنوان نقطه شروع و مبدا اقتصادی کشور باشد.