دنیای فناوری
قانون جدید هند با نقدهای جعلی بازار آنلاین مقابله میکند
هند مقابله با نقدهای جعلی مشتریان و ردهبندیهای تایید نشده کالاها و خدمات در پلتفرمهای آنلاین را آغاز کرده تا دنیای تجارت آنلاین را ایمنتر و از گمراه شدن کاربران جلوگیری کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در همین راستا دولت این کشور پیش نویس دستورالعملی را برای شرکتهای مختلف از گوگل، فیس بوک، اینستاگرام و آمازون گرفته تا اپهای سفر و تحویل غذا تهیه کرده که براساس نقدهای کاربران محصولات و سرویسهایشان فعالیت میکنند. نقدهای مثبت به فروش بیشتر و تمایل از سوی خریداران احتمالی منجر میشود. کارشناسان صنعتی و مشتریان از برخی شرکتها به دلیل نمایش ندادن نقدهای منفی یا قبول رده بندیهای جعلی انتقاد کردهاند که فرایند راستیآزمایی برای خریداران را سختتر میکند. طبق بیانیه وزارت امور مصرفکننده، غذا و توزیع عمومی هند، اداره امور مصرفکننده در ماه ژوئن ۲۰۲۲ میلادی تصمیم گرفت چهارچوبی برای کنترل نقدهای جعلی و فریبکارانه در حوزه تجارت الکترونیک ایجاد کند. البته جزییات کامل این پیشنهاد هنوز بهطور علنی مطرح نشده است. روهیت کومار سینگ وزیر امور مصرفکننده غذا و توزیع عمومی در هند به خبرنگاران گفت: ما قصد تهدید و ارعاب نداریم. در درجه اول خواهان پیروی داوطلبانه از دستورالعمل هستیم. اگر متوجه شویم فرایند اشتباه همچنان در حال گسترش است احتمالاً دستورالعمل را اجباری کنیم. دفتر استانداردهای هند همخوانی با قوانین را ارزیابی میکند. شرکتهای آنلاین ادعا میکنند فرایندهای کنترل داخلی برای مقابله با نقدهای جعلی دارند اما در حال حاضر نتوانستهاند از آن جلوگیری کنند. اگر دستورالعمل لازم الاجرا شود، احتمالات شرکتها برای عملکردهای تجاری ناعادلانه، سرکوب کردن نقدهای منفی یا فعالسازی نقدهای جعلی با اقداماتی روبرو شوند.
اپل درباره ردیابی کاربرانش دروغ میگوید
گروهی از محققان ادعای اپل برای ناشناس ماندن شیوه مصرف دیتا در دستگاههای این شرکت را نقض کردهاند زیرا آنها متوجه شدند یک شناسه دیجیتال مخصوص فعالیت در دستگاه را به اپلآیدی مرتبط میکند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، حساب توییتری گروه محققان Mysk ادعای اپل درباره تمرکز بر حفظ حریم خصوصی را به چالش کشیدهاند. توسعهدهندگان نرمافزار ادعا میکنند قابلیت استفاده از داده ناشناس اپل برای برخی اپلیکیشنها شامل یک شناسه خدمات فهرست (DSID) است که بهطور انحصاری به اپلآیدی و دادههایای کلود فرد مرتبط میشود. طبق اطلاعات Mysk اپل میتواند با کمکDSID عادتهای جستوجوی شما در اپ استور را ردیابی کند. این امر با ادعای اپل مبنی بر اینکه «هیچکدام» از دادهها شناسایی شخصی نیست، در تضاد است و به نظر میرسد که در iOS ۱۶ نیز فعال است. محققان قبلا یافتههایی را منتشر کرده بودند که نشان میداد در iOS۱۴.۶ حتی اگر قابلیت تحلیل دستگاه غیرفعال یا جمعآوری داده محدود شده باشد، انبوهی از دادههای مربوط به فعالیتهای اپلیکیشنهای طرف اول به اپل فرستاده میشود. این اطلاعات شامل مدل آیفون، زبان کیبورد و دیگر جزییاتی میشود که بهطور فرضی برای ردیابی فرد به کار میرود. نشریه گیزمودو نیز اشاره کرده پس از انتشار آن گزارش، کاربران یک شکایت دسته جمعی علیه اپل ثبت کردند. این در حالی است که اپل در iOS۱۴.۵ ابزاری برای جلوگیری از ردیابی کاربران توسط اپلیکیشنهای طرف ثالث ارایه کرد. بنابراین گزارش جدید شامل نرمافزارهای دیگری که روی دستگاه کاربر نصب است، نمیشود. البته هنوز مشخص نیست اپل چه اطلاعاتی را بهطور دقیق میبیند. گیزمودو در گزارشی نوشته اپل مصرف دیتا را رمزگذاری میکند و لزوما دادههای خصوصی و عمومی را با هم فراوری نمیکند.