پاسخ وزارت ارتباطات به گزارش «تعادل»
در خصوص مطلب منتشره در روزنامه تعادل مورخ 6 آذرماه تحت عنوان «از معضلات سرمایهگذاران بزرگ تا دشوارهای شغلهای خانگی /کلاف سردرگم حمایت از کسب و کارها» لازم به توضیح است:
در حوزه مجوزها با هماهنگی صورت گرفته، کسب و کارهای احراز هویت شده و در سکوهای داخلی بدون طی بروکراسی اداری، ثبت نامها در سامانه مجوزهای وزارت اقتصاد به عنوان یک کسب و کار معتبر در درگاه ملی مجوزها انجام خواهد شد و نه تنها تغییری در فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی ایجاد نخواهد شد بلکه مزیتی نیز به عنوان یک کسب و کار معتبر شناخته شده ایجاد خواهد شد.در واقع، اگر شخصی تا پیش از این مجوزی نداشته و محصول خود را نیز در سکوی خارجی به فروش میرسانده است. اگر این فرد میخواهد وارد سکو داخلی شود، این کار نباید بار جدیدی برای او ایجاد کند. در حال حاضر نیز ارسال حجم اصلی و زیادی از مرسولات خرید و فروشهای اینترنتی بر بستر اینترنت از طریق سایت یا پیامرسانها از طریق بستر شرکت ملی پست انجام میشود که با تمهیدات پیشبینی شده بستههای تشویقی برای کسب و کارهای فعال بر سکوهای داخلی تعریف و اعلام خواهد شد تا مزیتی دیگر برای کسب و کارها و مردمی که خرید خود را بر بستر سکوهای داخلی انجام میدهند ایجاد شود. به غیر از بحث حمایتهایی که برای سکوها در نظر گرفته شده است، پیگیریهایی در خصوص لایحه حریم خصوصی برای حمایت از سکوها و کسب و کارها در حال انجام است. لایحه باید از سوی دولت ارایه شود و پیش نویس آن تدوین شده که در حال بررسی در کارگروه اقتصاد دیجیتال است. برای کسب و کارها در آییننامه از نظر مالیاتی تخفیفات و حتی معافیتهایی در نظر گرفته شده است. معافیتهای مالیاتی به نحوی پیشبینی شده است که علاوه بر اینکه وضعیت کسب و کارها نسبت به گذشته که در سکوهای خارجی فعالیت میکردند تغییر نکند بلکه مزیتی نیز شامل آنها نیز شود.براساس مصوبه دولت 30 برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد برای کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال معافیت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر اگر کسب و کاری طی یک سال تا حدود دو میلیارد تومان درآمد داشته باشد، مشمول مالیات نخواهد بود. در نتیجه کسب و کارهای خرد در عمل مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.اما یکی از مضوعاتی که مطرح میشود، فرآیند جذب مخاطب برای کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی در این آییننامه است که بر اساس متن آییننامه، پیشبینی شده تا این مهم با در نظر گرفتن همه امکانات تبلیغاتی در اختیار صدا و سیما و مجموعههای زیرنظر وزارت ارشاد از یکسو و در نظر گرفتن امکانات فنی برای بیشتر دیده شدن صفحات مجازی کسب و کارها و حضور مخاطبان در صفحات مذکور از سوی دیگر محقق شود.
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات