در شهر
پیشبینی کاهش ۶۰ درصدی تلفات تصادفات شهری
مدیر گروه مطالعات حمل و نقل ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران گفت: در طرح ایمنی ترافیک که مطالعات آن در دوره جدید مدیریت شهری به پایان رسیده، کاهش ۶۰ درصدی تلفات تصادفات در بازه زمانی ۱۰ ساله پیشبینی شده است. به گزارش تسنیم، پیام معینی با بیان اینکه یکی از شاخصترین طرحها در بخش حمل و نقل، حوزه ایمنی ترافیک است، اظهار کرد: سالانه بهطور میانگین نزدیک به 60 نفر فوتی و 20 هزار تصادف منجر به جرح در تهران به ثبت میرسد که ضررهای اقتصادی و اجتماعی را برای شهر به دنبال دارد. مدیر گروه مطالعات حمل و نقل ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با اعلام اینکه تا امروز در هیچ یک از شهرهای کشور برنامه مصوب و چارچوب خاصی برای اقدام و زمینهسازی درخصوص ترافیک نداشتهایم، یادآور شد: طرح مطالعاتی ما، چارچوب برنامه عملیاتی را برای ایمنسازی ترافیکی و ارتقاء ایمنی در بازه 10 ساله در دستور کار قرار داده است. هدف این است که در پنج سال اول، تلفات 40 درصد و تا پایان ده سال 60 درصد کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه در مرحله دوم به دنبال این هستیم که تصادفات جرحی 25 درصد کاهش یابد، اظهار کرد: این طرح در مرحله سوم پیشبینی کرده که تصادفات مربوط به عوامل و نیروهای شهری و همچنین تصادفات ناشی از نقص راه را به صفر برساند. این برنامه تهیه شده و در فرآیند تصویب در شورای عالی ترافیک قرار دارد و برنامه مورد نظر میتواند به عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار بگیرد. معینی با اعلام اینکه در خصوص ایمنی ترافیک دورهای و سلیقهای عمل شده و موارد تفکیک نشده بود، یادآور شد: اقدامات در این راستا به اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک خلاصه شده و در معاونتهای ترافیک مناطق محدود بوده است. در طرح مطالعاتی ایمنی ترافیک، تقسیم وظایف صورت گرفته و از یک ایمنسازی ساده فراتر است. پلیس راهور و اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک و مشاور طرح در این راستا مشارکت دارند. وی با بیان اینکه تا امروز معیار مشخصی برای شناسایی نقاط پر تصادف شهری وجود نداشته است، تصریح کرد: این حوزه مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس آن شعاع 150 متری بزرگراهی و شعاع 50 متری در معابر غیر بزرگراهی را در نظر گرفتهایم. معابر بر اساس 6 امتیاز به عنوان نقاط پرتصادف معرفی میشوند که این امتیاز به گونهای است که هر تصادف جرحی یک امتیاز و هر تصادف فوتی معادل سه تصادف جرحی محسوب میشود و به عدد 6 میرسد. مدیر گروه مطالعات حمل و نقل ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: سعی کردیم تصادفات جرحی را پیش فرض قرار دهیم چراکه ممکن است به دلیل اینکه تصادفات فوتی بهطور خاص رخ میدهد، گمراهکننده باشد. پس از تصویب طرح، بازه 10 ساله آغاز میشود و قرار بر این است هر 6 ماه یک بار پایش شود.
۲۵ رسته شغلی باید از شهرها خارج شوند
سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر اینکه طبق قانون، ۲۵ رسته شغلی باید از شهرها خارج شوند، گفت: مشاغل دیگری نیز طبق مصوبه شورای شهر تهران باید از برخی مناطق خارج شوند. به گزارش مهر، بیگی با تأکید بر اینکه شغل مزاحم نباید در شهر ایجاد و تأسیس شود، گفت: طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، ماموریت اصلی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل این است که از ایجاد شغل مزاحم در محدوده داخل شهر جلوگیری کند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه معمولاً شهرداری پس از ایجاد شغل مزاحم متوجه آن میشود، اظهار کرد: شهرداری در فرآیند صدور مجوز برای کسب و کار حضور ندارد. زمانیکه یک شغل مزاحم ایجاد میشود، به شهرداری اعلام میکنند که باید مزاحمت این شغل رفع شود، درحالی که قانون با صراحت اعلام کرده است که باید ابتدا از ایجاد شغل مزاحم جلوگیری شود. به گفته وی، در گذشته شهرداری عضو هیات عالی نظارت بود اما از یک سالی به بعد شهرداری از این هیات حذف شد. البته در حال حاضر عضویت مجدد شهرداری از چند مسیر در حال پیگیری است. بیگی با اشاره به بررسی قوانین به منظور اصلاح در راستای عدم ایجاد شغل مزاحم، گفت: زمانی که شهروندی قصد راهاندازی کسب و کاری را دارد، باید از ابتدا شغل وی مورد بررسی قرار گیرد تا اگر به عنوان شغل مزاحم شناخته شد، راهنمایی شود. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود از پیگیری برای تحقق فاز نخست ماموریت اصلی این شرکت یعنی ایجاد نشدن شغل مزاحم خبر داد و افزود: در فاز دوم، زمانیکه مزاحمت یک واحد تجاری از طریق شهرداری، محیطزیست، بهداشت، شهروندان و ... شناسایی میشود، کارشناسان شهرداری به واحد صنفی مراجعه میکنند. در اکثر مواقع بنا بر این است که مزاحمتها از طریق تمهیدات مناسب رفع شود، نه اینکه شغل از بین برود. وی با تأکید بر اینکه طبق قانون، ۲۵ رسته شغلی باید از شهرها خارج شوند، گفت: در کنار این موضوع نیز مشاغلی نظیر کفاشان در باغ سپهسالار، طلاسازان در سنگلج و... وجود دارند که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران باید از برخی مناطق شهر خارج شوند.