مانع بزرگ انعقاد قرارداد با خارجی‌ها

۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۰۱:۳۴:۵۱
کد خبر: ۱۹۵۴۷۴

تعادل | موانع خرید اعتباری از شرکای خارجی چیست؟ بنابر اظهارات دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، در سال‌های قبل حتی امکان خرید دو ساله از شرکای خارجی بود. اما از آنجایی که جزو «اف‌ای‌تی‌اف» نیستیم و اتهامات حمایت از تروریسم علیه ایران مطرح می‌شود، این امکان عملا برای تولیدکنندگان وجود ندارد. البته به گفته این فعال صنفی، دچار خودتحریمی هم هستیم چراکه بانک مرکزی هم می‌گوید منشأ ارز باید مشخص باشد. بنابراین فروش اعتباری از این طریق هم از بین رفته است. از سوی دیگر، عدم اطمینان واحدهای تولیدی از استمرار تامین مواد اولیه به دلیل «تغییرات مداوم نرخ ارز و عرضه کالاهایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس»، موجب می‌شود واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای بلندمدت صادراتی منعقد کنند. اما راهکار چیست و چه باید کرد؟ دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: یکی از راهکارها برای خروج از این وضعیت پیاده‌سازی سیاست فروش اعتباری صنایع بزرگ (مادر) همچون فولاد، مس و آلومینیوم به صنایع پایین دستی همچون لوازم خانگی است. 

چین و ترکیه، رقیب ایران در اوراسیا

عباس هاشمی در نشست خبری با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی صنعت دوم کشور بعد از خودرو است، اظهار کرد: ۲۸۵ واحد صنعتی تولید محصول و قطعات وابسته که ۹۰ درصد بازار را در اختیار عضو انجمن هستند. همچنین در صنعت لوازم خانگی حدود ۲۸۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیر مستقیم دارند و سابقه این صنعت بالای ۷۰ سال است. وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت در سال ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، تصریح کرد: از جمله مزیت‌های ایران در این حوزه، تنوع محصولات و بازار گسترده داخلی و منطقه‌ای است. منطقه اطراف ایران سالانه ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار واردات لوازم خانگی دارد و این پتانسیل در کشور وجود دارد با توجه به نرخ پایین دستمزد، مزیت حمل و نقل به خاطر موقعیت جغرافیایی و نرخ ارزان انرژی بازار داخل و منطقه را پوشش دهد. به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی عمق ساخت داخل در این صنعت به‌طور متوسط ۷۰ تا ۷۵ درصد است. در گروه تلویزیون عمق ساخت داخل ۳۵ درصد اما در اقلام گازسوز تا ۱۰۰ درصد است. در یخچال و فریزر و لباسشویی نیز ۶۵ تا ۷۵ است. همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از کل ارزش افزوده صنعت، ۱.۴ درصد است که به دلیل فشار هزینه مثل نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری سیر نزولی داشته است. وی در ادامه ضریب عملیاتی صنعت لوازم خانگی را ۸۰ تا ۸۵ عنوان کرد و گفت که معنی این ضریب این است که ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش را دارد. هاشمی همچنین نیار ارزی به مقیاس سال ۱۴۰۰ را حدود ۱.۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: یعنی برای تولید همان میزان سال ۱۴۰۰ به ۱.۳ میلیارد دلار ارز نیاز داریم. صادرات سالانه نیز ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است که نشان می‌دهد تراز ارزی صنعت منفی است. برای مثبت کردن تراز نیاز است به صادرات فکر شود.

  صنایع مادر فروش اعتباری را راه‌اندازی کنند

وی با بیان اینکه عمده مشکلات که سد راه توسعه صنعت و صادرات است، عدم اطمینان واحدها از استمرار تامین مواد اولیه است، اظهار کرد: در بخش فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی تغییر مدام نرخ ارز و میران عرضه در بورس کالا باعث شده به لحاظ کمی و کیفی تامین مواد اولیه دچار نوسان باشد و امکان نوشتن قراردادهای بلندمدت نیست. شاه بیت مشکلات تورم است. همچنین تفاوت نرخ ارز آزاد با نرخ ارز نیما آسیب جدی به صادرات می‌زند. تحریم‌ها هم باعث افزایش هزینه مبادلات، محدودیت نقل و انتقال ارز، محدود شدن همکاری با شرکا و غیره شده و در این شرایط بانک‌ها نیز به دلیل محدودیت منابع، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌اند. به گفته وی در شرایطی که افزایش هزینه تولید باعث افزایش نیاز به سرمایه در گردش صنایع شده و بانک هم سیاست انقباضی‌ در پیش گرفته، باید صنایع مادر مثل فولاد، مس، پتروشیمی و ... سیاست فروش اعتباری را راه‌اندازی کنند. اما این مواد در بورس به صورت نقدی عرضه می‌شود.

هاشمی درباره موانع خرید اعتباری از شرکای خارجی نیز گفت: در سال‌های قبل حتی امکان خرید دو ساله از شرکای خارجی بود. اما الان چون جزو اف‌ای تی اف نیستیم و اتهامات حمایت از تروریسم را مطرح‌ کرده‌اند این امکان نیست. البته دچار خودتحریمی هم هستیم چون بانک مرکزی هم می‌گوید منشأ ارز باید مشخص باشد. بنابراین فروش اعتباری از این طریق هم از بین رفته است.