شوخی با سلامت مردم
گروه راه و شهرسازی| اگر چه تحلیل محتوای اظهارات مسوولان شهرداری تهران نشانههای محکمی از حمله به عملکرد مدیریت شهری پیشین در مساله آلودگی هوا و ترافیک دارد، اما لایههای زیرین اظهارات مدیران شهری نشان میدهد که آنها نیز همچون سلف خود به اصل ماجرا و علل واقعی آلودگی هوا پی بردهاند، اما تمایل ندارند به صورت علنی و مستقیم آن را بیان کنند. در عین حال، تلاش میکنند با ایما و اشاره بگویند که توپ آلودگی هوا در زمین دولت است.
سخنگوی شهرداری تهران در تازهترین اظهارات خود درباره آلودگی هوا در پایتخت از سویی تاکید کرده که شهرداری به تمام وظایف قانونی خود برای مبارزه با آلودگی هوا عمل کرده و میکند و از سوی دیگر، گفته است: «صحبت از مبارزه با آلودگی هوا شبیه یک شوخی است». در عین حال، با تاکید بر میزان بالای دیاکسید گوگرد در هوا که به گفته او از سال 94 بیسابقه است، از رسانههای میخواهد تا منشأ این آلودگی را پیگیری کنند!
عبدالمطهر محمدخانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت، همچنین بدون توجه به شرایطی اقتصادی و تحریمی 4 ساله اخیر، مدیریت گذشته شهری را به «نابود کردن» زیرساختهای حملونقل عمومی متهم کرده است.
شهرداری به وظایف خود عمل کرد
محمدخانی با پرداختن به شرایط فعلی آلودگی هوای پایتخت و در پاسخ به اینکه مسوول هوای پاک در تهران کیست، گفت قانون هوای پاک مسوولیتهای متعددی را برای دستگاههای مختلف از جمله شهرداری تهران در نظر گرفته است. مطابق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و گسترش فضای سبز شهری از مهمترین وظایف شهرداری در حل معضل آلودگی هواست که این وظایف به ترتیب توسط معاونت حمل و نقل و معاونت خدمات شهری باید پیگیری شود.
محمدخانی افزود: طی یک سال گذشته مجموعه شهرداری تهران تقریباً به تمامی وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است. به عنوان مثال مطابق قانون سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۵ متر بهطور میانگین باید باشد که این عدد اکنون در تهران به ۱۵.۴۸ سانتیمتر رسیده است، در این یک سال و نیم اخیر ما هزار و ۲۵۰ هکتار درختکاری در حومه پایتخت داشتهایم و دو پارک بزرگ به همراه تعدادی پارکهای کوچک (پارک مادر و کودک) افتتاح کردهایم.
وی ادامه داد: مطابق ماده ۷ قانون هوای پاک در رابطه با مدیریت ترافیک نیز وظایفی متوجه شهرداری شده است که در این رابطه طی یک سال گذشته مساله معاینه فنی خودروها به اجرایی شدن طرح زوج و فرد به خوبی توسط مجموعه مدیریت شهری پیگیری شده است. سخنگوی شهرداری تهران در ادامه پیرامون مصوبه شورای شهر در رابطه با مساله نیم بها شدن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوای شهر تهران نیز گفت: در این رابطه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوبهای داشته است که این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تایید شورای اسلامی شهر تهران دارد. قطعاً با تأییدیه شورا، ما نیز زیرساختهای اجرایی شدن این وعده را فراهم خواهیم کرد.
اتهام نابودی حمل و نقل عمومی به مدیریت سابق
محمدخانی با اشاره به میراث مانده از مدیریت شهری قبلی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی گفت: مدیریت گذشته شهری زیرساختهای حملونقل عمومی را نابود کرد. مطابق قانون تهران نیاز به حداقل ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس دارد. در سال ۹۶ میزان اتوبوسهای تهران ۵۰۰۰ دستگاه بود، اما در دوره مدیریت شهری پیشین تهران نه تنها به تعداد این اتوبوسها افزوده نشد بلکه این رقم پس از ۴ سال به ۲۰۵۰ عدد اتوبوس رسید.
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کمکهای دولت به شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: اکنون با پیگیریهای صورت گرفته ۳۰۰۰ اتوبوس فعال در تهران داریم که ۳۰۰ عدد از این دستگاهها با همراهی دولت به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شده است. پیشبینی میشود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال با تلاش شهرداری به چرخه حمل و نقل شهری پایتخت اضافه شود. وی افزود: در ماههای گذشته نیز ۴ ایستگاه مترو افتتاح شده است و تا پایان سال شش ایستگاه دیگر هم افتتاح خواهیم کرد. همچنین با همکاری وزارت کشور قرار است تا روزهای آینده ۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود.
رسانهها منشأ دیاکسید گوگرد را پیگیری کنند
سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شهرداری همانطور که اشاره شد به وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است، اما موضوع اصلی آلودگی امروز میزان دیاکسید گوگرد در هواست که از سال ۹۴ بیسابقه است و اینکه منشأ آلودگی کجاست؟ رسانهها پیگیری کنند.
محمدخانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت، افزود: متروی تهران ۱۱ خط دارد و باید روزانه حداقل ۳ میلیون مسافر را جابهجا کند. ما با این عدد هنوز فاصله داریم و تا زمانی که عزمی ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد و نتوانیم مترو را توسعه دهیم یا ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز برای ناوگان اتوبوسرانی شهر را تامین کنیم، عملاً صحبت از مبارزه با آلودگی هوا شبیه یک شوخی است.
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با وعدههای دولت و تصمیمات گرفته شده برای توسعه حمل و نقل شهری تهران نیز توضیح داد: دولت وعده داده بود در سال ۱۴۰۰ در تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری کمک کند که از این عدد تاکنون ۱۴۰ دستگاه آن محقق شده است. وی تاکید کرد: حضور آقای زاکانی در جلسات اخیر هیات دولت و تصمیمات گرفته شده نویدبخش اتفاقات خوب برای حمل و نقل عمومی تهران در روزهای آتی است.
گاز متان برای سلامتی مردم زیانآور نیست
سخنگوی شهرداری تهران پیرامون وجود گاز متان در هوای تهران هم گفت: متان آلاینده هوا و آسیب زننده به سلامتی مردم نیست و این گاز اثری غیرمستقیم بر محیط زیست دارد. بنابراین وجود آن در هوا برای مردم بحران زا نیست، اما باید از پیشرفت آن به دلیل اثرات غیر مستقیم که بر محیط زیست دارد، جلوگیری شود.
به گفته وی، برخلاف آنچه رسانهها گفتند منشأ متان در تهران مجموعه آراد کوه نیست و ما نیز با همراهی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال پیدا کردن منشأ تولید متان در پایتخت هستیم. البته اینجا لازم است بگویم برای مجموعه آرادکوه نیز دارد اتفاقات خوبی میافتد که منجر به کاهش تجمیع پسماند در این منطقه میشود.
کمبود مترو ربطی به تحریم ندارد!
طی 4 سال اخیر و در پی نوسانهای شدید اقتصادی ناشی از خروج امریکا از برجام اغلب شهروندان به رابطه میان تحریمها و سخت شدن شرایط زندگی خود و اطرافیان خود نه تنها پی بردهاند که به یقین رسیدهاند. اما ظاهرا از آنجا که مسائل و مشکلات معیشتی دامنگیر مسوولان دولتی و مسوولان شهری نیست، آنها نمیتوانند درک درستی از واقعیتهای حاکم بر زندگی داشته باشند، یا دستکم نمیخواهند وجود این رابطه را تایید کنند.
دامنه این انکار حتی به حوزه کاری این دسته از مسوولان رسیده است. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یک مثال ساده از این ماجرا است. از آنجا که تامین هزینه خرید ناوگان شهری برای شهرداری بالا است و این نهاد به تنهایی نمیتواند چنین کار بزرگی را پیش ببرد، به ناچار دولت باید هزینه آن را بپردازد. همچنین برای خرید و پرداخت پول خرید ناوگان مترو یا اتوبوس، مجاری انتقال پول میان کشور خریدار و کشور فروشنده باز باشد. اما از سویی دولت در تنگنای مالی شدید ناشی از تحریمها و افت درآمدهای نفتی قرار دارد و از سوی دیگر در صورت وجود پول کافی، مسیرهای انتقال آن باز نیست. در نتیجه نوسازی ناوگان نیز صورت نمیگیرد. در این شرایط علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته که کمبود واگن در مترو ربطی به تحریمها ندارد، اما علت اصلی و واقعی این کمبود را نیز اعلام نکرده است.
به گزارش ایسنا، زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: کمبود واگن در مترو داریم، اما ربطی به تحریم ندارد. وی با اشاره به اینکه برخیها خیلی حرف میزنند که واقعیت ندارد، افزود: شهرداری تهران در تامین واگنهای متروی پایتخت در مرحله نخست اقدام به خرید ۱۰۵ دستگاه واگن داخلی کرده است. در قدم بعد نیز برنامه خرید ۶۳۰ واگن از خارج از کشور در حال پیگیری است و امروز نیز صحبتهایی با معاون اول رییسجمهور انجام شد که اگر عملیاتی شود بخش عمده مشکلات متروی تهران حل میشود.
وی در پاسخ به اینکه در آلودگی هوای پایتخت شهرداری تهران چقدر مقصر است، بیان کرد: در راستای قانون هوای پاک ما تمام تکالیف خودمان را داریم انجام میدهیم. سیاه نماییهایی که انجام شده، نادرست است و مجلس و دستگاههای نظارتی به دقت این مساله را بررسی کردهاند.
زاکانی یادآور شد: ۲۳ دستگاه متولی موضوع هوای پاک هستند که شهرداری یکی از این دستگاههاست که در بررسی نهادهای نظارتی در بحث افزایش آلودگی هوا مقصر شناخته نشد و تخریبهایی که از سوی برخیها انجام میشود مبتنی بر سیاهنمایی و سیاستزدگی است.