تغییر شاخص آلودگی هوا در دستور کار هیات دولت

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ - ۰۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۷۸۴
تغییر شاخص آلودگی هوا در دستور کار هیات دولت

در حالی که وزارت بهداشت طی روزهای گذشته بارها مخالفت خود را با تغییر شاخص آلودگی هوا برای بازگشایی مدارس اعلام کرده است، اما وزیر آموزش و پرورش در خبری عنوان کرد که این طرح در هیات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا یکشنبه هفته آینده نتیجه آن نهایی خواهد شد. البته این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حتی سازمان محیط زیست هم این پیشنهاد را نپذیرفته و بر خلاف آن چیزی که از قبل اعلام شده بود این طرح پیشنهاد سازمان محیط زیست بوده است، علی سلاجقه آن را تکذیب کرد، اما در ادامه از موافقت خود با این طرح خبر داد.

به هر حال اما و اگرها بر سر این طرح همچنان وجود دارد و مساله اینجاست که اگر شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس تغییر کند، مشکلات دیگری به وجود می‌آید، اولا مساله سلامت بچه‌هایی است که ممکن است به بیماری‌های قلبی، تنفسی و... مبتلا باشند، از سوی دیگر مساله تامین امنیت آنها در مدارس در روزهای آلوده است.

مساله‌مهم دیگر این است که در حال حاضر مشکلات دارویی و درمانی هم یکی دیگر از مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر قرار باشد، مدارس در روزهای آلوده باز باشند و امکان بیمار شدن دانش‌آموزان افزایش پیدا کند، چه کسی جوابگوی نیازهای دارویی و درمانی آنها خواهد بود. 

«عدم تعطیلی مدارس» خواسته مردم است

از سوی دیگر عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در نشست روز گذشته گفت: مدارس بعد از حدود دو سال و اندی به دلیل موضوع بیماری کرونا که مدارس به صورت مجازی برگزار می‌شد از ۱۴ فروردین امسال بنا به تشخیص ستاد ملی کرونا کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شد.

او با اشاره به خشکسالی که در کشور و کشورهای همسایه داشتیم بلافاصله وارد آلودگی هوا ناشی از گردو غبار شدیم و تعداد زیادی از روزهای نیمه اول تهران درگیر آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار بودیم، گفت: در نیمه دوم با توجه به وارونگی دما و افزایش آلودگی و شاخص را داریم که طبیعتا ‌کارگروه کاهش ۳۴ جلسه را برگزار کرد.

ملکی با بیان اینکه این جلسات طبق قانون هوای پاک انجام شده است خاطرنشان کرد: بعضی از مصوبات کارگروه اضطرار برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا است. در واقع با محدودیت‌هایی مانند تعطیلی بخشی از صنایع و ممنوعیت تردد از افزایش بیشتر آلودگی هوا جلوگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: بخش دیگر مصوبات برای جلوگیری از تردد مردم در روزهای آلوده است در این موضوع گروه‌های پرخطر اولویت بیشتری دارند و بنابراین در مصوبات بیشتر به آنها توجه می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: مجازی شدن مدارس با اعتراضی در بخشی از بدنه مردم همراه بود چرا که خانواده‌هایی که پدر و مادر شاغل هستند، فرزند در شرایط تعطیلی مدارس باید در خانه تنها بماند یا اینکه حتی کودک در خانه نمی‌ماند یا اعتراضات آموزش و پرورش که نگران وضعیت آموزشی کودکان بود مطرح شد. این موضوعات در ادامه تشکیل جلسات باعث شد که شاید لازم باشد در مورد اجرای قانون هوای پاک و آیین نامه بازنگری شده و موضوعات یک‌بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: استاندار تهران با تعدادی از اعضای هیات دولت تماس گرفت و این موضوع در کمیته فنی هیات دولت در حال بررسی است البته حتما حفظ جان و سلامتی شهروندان از اولویت‌های ما است اما در کنار آن امورات اجتماعی، اقتصادی و... مورد توجه مردم است اگر این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته، واقعیت این است که این تقاضا از سوی مردم بوده و طبیعتا با حفظ سلامتی و ایمنی شهروندان این موضوع بررسی می‌شود.

طرح «تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا» پیشنهاد محیط زیست نیست

علی سلاجقه ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز، در واکنش به این طرح اظهار کرد: به هیچ عنوان این طرح و هیچ پیشنهادی درباره بحث آلایندگی‌ها از سوی سازمان محیط زیست مطرح نشده است. ما تنها در حال انجام و پیگیری اقدامات علمی این موضوع هستیم. او افزود: تعطیلی مدارس به یکی از دغدغه‌های کشور تبدیل شده است چراکه از ابتدای مهرماه دانش‌آموزان کمتر از ۵۰ روز به‌صورت حضوری به مدارس رفته‌اند. این موضوع به بحث آموزش و زیرساخت‌های کشور ضربه اساسی می‌زند. دانش‌آموزان در فضای مجازی علاوه بر تاثیرات مخرب آن، به لحاظ علمی نیز نکات لازم را یاد نمی‌گیرند. بدین جهت وزارت آموزش و پرورش بانی این کار شد و این موضوع را پیشنهاد و مطرح کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی شاخص‌های خاص خود را دارند. تعطیلی مدارس به محیط زیست هیچ ربطی ندارد و هیات وزیران در هیات دولت باید تصمیمات لازم را بگیرند. هیات وزیران سال ۹۷ برای شاخص‌های آلایندگی و تعطیلی برمبنا آنها تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. اکنون نیز می‌تواند به تغییر آن اقدام کنند.

سلاجقه در پایان ضمن موافقت با این طرح توضیح داد: در بسیاری از کشورها با رسیدن شاخص به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیز کشور را تعطیل نمی‌کنند. بدین جهت شاخص‌ها باید به نحوی باشد که تعطیلی مهدکودک‌ها، دبستان، سنین بالاتر و حتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص به‌طور متفاوت از یکدیگر مشخص شود. طیف و محدوده فعلی باید تغییر پیدا کند به‌طوری‌که با رسیدن شاخص به ۱۵۰ کشور تعطیل نشود. طیف شاخص‌های آلودگی هوا باید انعطاف‌پذیر باشد.

 

ارسال نظر