هشدار «زرد» هواشناسی برای پایتخت

۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۶۱۰
هشدار «زرد» هواشناسی برای پایتخت

اگر چه دیروز آسمان پایتخت برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها برفی نبود و شرایط جوی با تابش ملایم آفتاب عادی شد و حتی بار دیگر آلودگی هوا سراغ تهران آمد، اما بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، برای امروز و فردا بارش برف و کولاک برف و احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات، ورود موج بارشی جدید و افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش تعادل، ااز همین رو، بخش‌های مختلف ارایه‌کننده خدمات شهری از جمله تاکسیرانی و شهرداری همچنان در حالت آماده‌باش هستند تا در زندگی عادی مردم اختلالی ایجاد نشود.

آنگونه که ایسنا گزارش کرده است، با بررسی نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی با گذر سامانه بارشی از سطح استان برای امروز ۲۵ بهمن در ارتفاعات در بعضی ساعات بارش‌های پراکنده برف، وزش باد، کولاک برف و احتمال سقوط بهمن دور از انتظار نیست. 

از بعد از ظهر روز سه‌شنبه با ورود موج بارشی جدید به استان و بر اساس خروجی فعلی مدل‌های پیش‌بینی افزایش ابرناکی، بارش برف و باران، وزش باد و در ارتفاعات کولاک و پدیده مه و تا اواخر روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) پیش‌بینی می‌شود.  برای روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۷ و ۲۸ بهمن) در بعضی ساعات وزش باد شدید به‌ویژه در غرب و نیمه‌جنوبی استان دور از انتظار نخواهد بود. همچنین از امروز تا پایان هفته روند افزایش تدریجی بیشینه دما پیش‌بینی می‌شود. 

آسمان تهران در۲۵ بهمن کمی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه ۲۶ بهمن ابری در بعضی ساعت‌ها بارش برف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

میزان بارندگی‌های تهران در یکشنبه 

طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه در استان تهران بارندگی‌هایی ثبت شد که بیشترین میزان بارش در ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) به میزان ۱۳.۵ میلیمتر رخ داده است.  پس از این ایستگاه در ایستگاه‌های شمیرانات- اقدسیه ۱۲.۴ میلیمتر، ورامین ۱۲.۲ میلیمتر، آبعلی ۱۰.۷ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد و چیتگر ۱۰.۴ میلیمتر، ژئوفیزیک - تهران و پردیس ۱۰ میلیمتر، میگون ۹.۸ میلیمتر، شهریار ۹.۶ میلیمتر، فیروزکوه ۷.۷ میلیمتر و لواسان ۷.۳ میلیمتر بارندگی رخ داده است.

آماده‌باش تاکسی‌ها تا پنجشنبه

در این حال، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران از کمک اتوبوس و مینی‌بوس‌های تهران برای پوشش خطوط پرتردد تاکسی خبر داد.

مهدی دربانی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اقدامات سازمان تاکسیرانی در روزهای برفی پایتخت گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی در مورد بارش برف در تهران بلافاصله تمامی مدیران، بازرسان و سرپرستان خطوط تاکسیرانی در مناطق پرازدحام مستقر شدند و تمام ناوگان نیز در وضعیت آماده‌باش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با مشارکت خوب اتوبوسرانی توانستیم از اتوبوس و مینی‌بوس برای پوشش خطوط پرتردد تاکسی استفاده کنیم، گفت: همچنین ون کمکی از خطوط کم‌تراکم گرفته و در خطوط پرازدحام مورد استفاده قرار دادیم.

دربانی با بیان اینکه در پیک صبحگاهی توانستیم با کمک اتوبوس و مینی‌بوس‌های کمکی سرویس‌دهی تاکسی‌ها را پوشش دهیم، اظهار کرد: پیک عصر تاکسیرانی از ساعت 15: 30 آغاز می‌شود که با استقرار گشت‌های مختلف و استفاده از ون، اتوبوس و مینی‌بوس در ایستگاه‌های پرتردد همچون پایانه ونک، آزادی، رسالت و پونک توانستیم پیک عصرگاهی را پوشش دهیم و روز یکشنبه با این اقدام نه تنها ترافیک مسافر در پایانه‌های پرازدحام نداشتیم بلکه شاهد دپوی تاکسی نیز بودیم.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: آماده‌باش تاکسیرانی تا پنجشنبه ادامه دارد و در خطوط پرتردد و پرازدحام از ون کمکی، اتوبوس و مینی‌بوس استفاده خواهیم کرد.

آمادگی شهرداری  برای بارش روز چهارشنبه

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران نیز اعلام کرد: شهرداری آمادگی خود را برای بارش برف چهارشنبه حفظ خواهد کرد.

علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه هیچ یک از معابر اصلی فرعی پایتخت در پی بارش برف در روز یکشنبه مسدود نشده است، اظهار کرد: یکشنبه شب نیز پس از اتمام بارش‌ها و با توجه به سرمای شدید با تلاش همکاران و اقدام به موقع در قالب نمک و شن‌پاشی معابر یخ‌زدگی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 10 هزار نیروی خدمات شهری در پی بارش برف سنگین در شهر تهران به صورت فعال و آماده بودند، تصریح کرد: با امکانات و تجهیزات مورد نیاز و با تلاش شبانه‌روزی توانستیم رضایت شهروندان را داشته باشیم و این آمادگی برای بارش روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه 2 هزار دستگاه برف‌روبی و 308 دستگاه کاملا مکانیزه نیز برای برف‌روبی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی؛ تمهیدات شهرداری تهران برای شارژ مجدد کیسه شن و مخازن برای چهارشنبه انجام خواهد شد تا در پی بارش برف در روز چهارشنبه نیز مشکلی را نداشته باشیم.

هشدار درباره صعود به ارتفاعات استان تهران

در همین حال، حامد یزدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وقوع کولاک در ارتفاعات، تاکید کرد: به همه کوهنوردان حرفه‌ای و آماتور توصیه می‌شود از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، یزدی مهر در جمع خبرنگاران از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران و وقوع کولاک در ارتفاعات استان تهران خبر داد و اظهار کرد: این مخاطرات برای آخر وقت سه شنبه ۲۵ بهمن تا چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه پیش بینی شده است.

وی در ادامه پیرامون تردد و اتراق نکردن در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها، پارک نکردن خودروها در کنار درختان فرسوده، پرواز نکردن با هواپیماهای سبک و بالگرد، مستحکم‌سازی سازه‌های موقت مانند پوشش گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی نیز هشدار داد.

یزدی مهر بر ضرورت توجه به هشدارهای مدیریت بحران تاکید و خاطرنشان کرد: برای پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه سامانه دوم وزش باد شدید را خواهیم داشت که وقوع باد شدید، کولاک در ارتفاعات، و ریزش بهمن در مناطق مستعد مورد انتظار است و در این زمینه تاکید می‌شود مردم عزیز توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند.

 

ارسال نظر