«مکران» نقطه ثقل ترانزیتی دریایی و صادرات آبزیان

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ - ۰۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۱۵۹
«مکران» نقطه ثقل ترانزیتی دریایی و صادرات آبزیان

گروه راه و شهرسازی| اگر چه طی سال‌های اخیر بسیار شنیده ایم که سواحل گسترده «مکران» از ظرفیت بسیار بالایی برای انواع سرمایه‌گذاری‌ها و در یک کلام ایجاد و بنای یک تمدن تازه برخوردار است، اما در عمل اتفاق ویژه‌ای در این سواحل رخ نداده است.

با این حال، توسعه این منطقه همچنان در کانون توجه مسوولان و حتی برخی کشورهای خارجی همچون چین و روسیه قرار دارد. توسعه این منطقه فواید چند جانبه هم برای ایران و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد.

معاون اقتصادی وزارت خارجه در نشست همایش ملی توسعه سواحل مکران به بخشی از این مزیت‌ها اشاره کرده است. او با بیان اینکه ایجاد و توسعه کریدورها اهمیت ویژه دارد، از همراهی و سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه و همسایه در این کریدورها خبر داد.

به گزارش ایرنا، هشتمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه با محوریت دیپلماسی اقتصادی در مدل توسعه سواحل مکران دوشنبه در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این پیش‌نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، با اشاره به اینکه مکران از جاسک تا چابهار امتداد دارد، گفت: این محدوده به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز می‌تواند کشورهای خارجی را به سرمایه‌گذاری در این منطقه ترغیب کند. بسیاری از کشورها مانند هند، چین و روسیه برای سرمایه‌گذاری در خشکی و آب در چابهار علاقه‌مند هستند.

معاون اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه هدف از رشد مکران افزایش صادرات به کشورهای هدف است، گفت: اقتصاد دریا در حوزه آبزیان و بنادر بسیار مهم بوده و یکی از اهداف صادراتی ایران در بخش آبزیان به چین است. در این حوزه نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش صادراتی داشتیم که ۹۲ درصد آن به چین بوده است.

وی گفت: چین بیش از ۵۰۰ هزار تن میگو نیاز دارد که تاکنون ۳۲ هزار تن به این کشور صادر کردیم و مجوز صادرات ۵تا ۶ نوع ماهی را از چین دریافت کردیم که قابلیت صادرات ۵۰۰ هزار تن را دارد. صفری با تأکید براینکه باید بازار تولیدات خود را به ویژه برای ماهی در قفس رایزنی کنیم، گفت: باید سرمایه‌گذار را وارد ایران کرد تا خودش سرمایه‌گذاری کرده و خرید کند.

وی توضیح داد: هدف اصلی در آبزیان صادرات به چین و برخی از کشورهای آسیای دور است که در مقایسه بازار چین، بازار کشورهای منطقه ظرفیت بالایی برای صادرات ندارند.

معاون اقتصادی وزارت خارجه درباره توسعه بنادر در سواحل مکران گفت: چابهار منطقه خاص با مجوز خاص است که مورد تحریم هم نیست، از سال ۹۳ قرار بود هندی‌ها سرمایه‌گذاری کنند اما متاسفانه در جهتی حرکت نکردیم که آنها را جذب کنیم، قرارداد پایداری امضا نشده و مدام در حال طول کشیدن است که باید هرچه زودتر بستر سرمایه‌گذاری هندی‌ها را در چابهار تقویت کنیم و به ثبات برسانیم. تا بتوانیم کریدور شمال جنوب را که یک پایه آن هندی‌ها هستند، شکل دهیم.

وی با اشاره به اینکه درباره سرمایه‌گذاری در یکی از دو بنادر در جاسک و چابهار در کنار هندی‌ها، با چینی‌ها رایزنی کردیم‌، گفت: آنها علاقه‌مند به تکمیل زنجیره و بردن کالاهای خود در حوزه پتروشیمی پتروپالایشگاه هستند.

معاون اقتصادی وزارت خارجه جذب سرمایه در حوزه بنادر، آبزیان، پتروشیمی و پتروپالایشگاه را از اهداف اقتصاد دریا دانست و گفت: ساخت بنادر برای کریدورها اهمیت ویژه دارد و عمان، قطر، امارات برای کریدور شمال و جنوب کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در کنار ما هستند.

وی افزود: ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان به ایجاد پایگاه لجستیکی در چابهار به منظور صادرات کالاهای خود به هند و عمان علاقه‌مند هستند.

صفری مشکل عمده در منطقه چابهار و مکران را مبادله کالا با کامیون و هزینه بالای آن دانست و گفت: امیدواریم راه آهن چابهار- زاهدان هرچه زودتر تکمیل شود تا ارتباط کریدور شمال و جنوب را به آسیای مرکزی شکل دهیم. صفری با بیان اینکه ساخت و توسعه کریدور برای ایران بسیار مهم است، توضیح داد: کریدور شمال و جنوب فقط به روسیه نیست، بلکه به قفقاز - دریای سیاه و سپس اروپا است و مدتی است ارتباط این مسیر از طریق چابهار-پاکستان-آذربایجان- ارمنستان-گرجستان- ترمینال‌های دریای سیاه و بلوک شرق اروپا ارتباط کاری برقرار شده است. صفری امارات و قطر را دو رقیبی دانست که برای عبور کریدورهای خود به روسیه و آسیای مرکزی و قفقاز، علاقه‌مند هستند.

معاون اقتصادی وزارت خارجه گفت: چینی‌ها در شاهراه ارتباطی خود سه مسیر را در نظر گرفته‌اند؛ مسیر شمال از طریق روسیه، مسیر ایران و مسیر جنوب. به دلیل برخی کم‌کاری‌ها مسیر ترانزیتی به باکو منتقل شده بود که تلاش کردیم در قراردادهای اخیر با چین مسیر ترانزیت را به ایران بازگردانیم.

وی ادامه داد: 17 هزار قطار در سال از چین بار به اروپا جابه‌جا می‌کند که هفت هزار از آنها از طریق کاسپین بود که از طریق اوکتائو انجام می‌شد. با تلاش‌های انجام شده قرار است این جابه‌جایی از طریق سرخس انجام شود که برای این منظور واگن اختصاص یافته و امیدوارم بین ۴تا ۵ هزار از آن‌ را از طریق ایران به اروپا انتقال دهیم.

صفری افزود: در مسیر سوم هم ایران تلاش می‌کند تا بیشترین استفاده را داشته باشد و با برنامه کشتیرانی مرتب اولین کشتی چینی‌ها وارد چابهار شد.

وی ادامه داد: ایران روی کریدورها تمرکز زیاد دارد، در حوزه آبزیان تلاش می‌کند سرمایه‌گذار چینی را پای کار آورد، توسعه بنادر و پالایشگاه‌ها هم در دستور کار است.

حمل‌ونقل دریایی مهم‌ترین محرک تجارت جهانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حمل‌ونقل دریایی را مهم‌ترین محرک تجارت جهانی دانست که به دلیل دو ویژگی ارزان و ایمن بودن سایر مدهای حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ‬ مهر‬، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در آیین افتتاحیه دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاه‌های ‌اجرایی کشور (طرح شهید مصطفی موسوی) با اشاره به دو وظیفه اصلی و کلان این سازمان در حوزه حاکمیتی و ساخت، مدیریت و نگهداری بنادر بازرگانی تاکید کرد: بیش از ۹۰ نوع از کالاهایی که وارد یا از کشور خارج می‌شود، از طریق دریا و با مدیریت بنادر انجام می‌شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نقطه بندری در حوزه‌های تجاری، نفتی، معدنی و مسافری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ظرفیت بنادر تجاری کشور هم‌اکنون ۲۷۰ میلیون تن است.

جلیل اسلامی با اعلام خبر ساخت بندر بزرگ مکران در ساحل جاسک، خاطرنشان کرد: حوزه مسوولیتی سازمان بنادر و دریانوردی بسیار متنوع و گسترده است، بنابراین برای ایجاد تحول در تمام حوزه‌های تخصصی به نیروهای کارآمد و نخبه نیاز دارد.

اشتغال‌زایی ۴ برابری حوزه دریا

حسن بیک‌محمدلو، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش تاکید کرد: دریا در دنیای امروز به یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی دنیا تبدیل شده است.

بیک‌محمدلو با بیان اینکه دولت‌مردان چین در چهار برنامه ۵ ساله گذشته این کشور بر استفاده از ظرفیت‌های دریا متمرکز شده‌اند، افزود: روندهای جهانی، در چشم‌اندازهای مختلف، بخش دریا را با ضرایب بالا نشان می‌دهد. او با بیان اینکه ضرایب بخشی اشتغال در دریا ۴ برابر است، گفت: هر یک سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی، ۴ برابر شغل ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر