تورم 71 درصدی خوراکی‌ها برای دهک اول

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۱:۳۹:۴۶
کد خبر: ۱۹۹۷۱۲

مرکز آمار روز گذشته گزارش‌های تکمیلی خود از تورم در بهمن ماه را منتشر کرد. این مرکز که پیش از این تورم 47.7 درصدی سالانه را برای ماه گذشته اعلام کرد تا به این ترتیب بالاترین نرخ تورم 25 سال گذشته در کشور ثبت شود، حالا گزارش‌هایی از وضعیت شدید تورمی در گروه کالاهای خوراکی ارایه کرده است.

نرخ تورم کل کشور در بهمن ماه ١٤٠١ برابر ٤٧,٧ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٥.١ درصد برای دهک دهم تا ٥٤.٩ درصد برای دهک اول نوسان دارد. نرخ تورم کل کشور در بهمن ماه ١٤٠١ برابر ٤٧,٧ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٥.١ درصد برای دهک دهم تا ٥٤.٩ درصد برای دهک اول نوسان دارد.

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ٧١.٣ درصد برای دهک اول تا ۶۶.۳ درصد برای دهک­ هشتم است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٥.١ درصد برای دهک‌های اول و چهارم تا ٣٩.٤ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٩,٨ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٩.٦ واحد درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

در کنار آن، مرکز آمار وضعیت تورم در استان‌های مختلف کشور و وضعیت تورم خانوار روستایی و شهری را نیز اعلام کرده است. در بهمن ماه ١٤٠١ شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به عدد ٦٠٨,٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌ چهارمحال و بختیاری با ٦.٠ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ کهگیلویه و بویراحمد با ٢.٠ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٥٣,٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٦٧.٩ درصد) و کم‌ترین آن مربوط به استان بوشهر (٤٨.٦ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٧,٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان آذربایجان غربی (٥٣.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٤٢.٧ درصد) است. 

در بهمن ماه ١٤٠١ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٥٩٨,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٤ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان چهار محال و بختیاری با ٥.٨ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ١.٩ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٥٢,٧ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٦٣.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (٤٦.٢ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠١ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٦,٩ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (٥٢.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (٤١.١ درصد) است.

در بهمن ماه ١٤٠١ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به ٦٦٢,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ قم با ٦.٨ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ١.٩ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥٦,٧ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان (٧٨.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان گیلان (٤٩.٢ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠١ برای خانوارهای روستایی به عدد ٥١,٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٥٨.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٤٥.٤ درصد) است.

 

ارسال نظر