شاخص برگشت خورد

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۰۲:۳۶:۳۵
کد خبر: ۲۰۰۲۸۶
شاخص برگشت  خورد

شاخص کل بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته سوم اسفند ماه روند نزولی به خود گرفت و با کاهش بیش از یک درصدی از کانال 1.8 میلیونی خارج شد؛ اما همچنان انتظار بازگشت شاخص به این محدوده را تا پایان سال داریم. عواملی مختلفی چون افزایش نرخ بهره، نوسان نرخ دلار و در نهایت سفر گروسی به تهران باعث شد که بورس روند منفی به خود بگیرد؛ البته هنوز نتیجه‌ای از سفر گروسی به تهران اعلام نشده اما برخی می‌گویند که احتمالا نتیجه این سفر تاثیر منفی روی بازار سرمایه داشته باشد.

از سوی دیگر بررسی آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت، نرخ سود بازار بین بانکی برای هفتمین هفته متوالی صعودی شد. به این ترتیب، نرخ بهره بین بانکی با افزایش 0.08 واحد درصدی همراه شد و به 23.09 درصد رسید که سقف جدیدی برای نرخ مذکور محسوب می‌شود.

نرخ بهره بین بانکی در حالی به روند صعودی خود ادامه داد که میزان دخالت‌های بانک مرکزی نیز در این بازار افزایش یافته است. به‌طوری که بانک مرکزی در هفته گذشته، بیش از 22 هزار و 850 میلیارد تومان از طریق بازار بین بانکی به هفت بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قرض داد و بخشی از نیاز آنها به وجوه نقد را برطرف کرد. به این ترتیب، میزان حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی به بیشترین مقدار خود در 13 هفته گذشته رسید.

اغلب کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ سود بین بانکی به زیان بورس است و در بلندمدت می‌تواند باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه شود و در مقابل برخی از کارشناسان عقیده دارند رابطه واقعی بین نرخ سود بین بانکی و بورس نیست و این سود تنها به صورت روانی روی بازار سهام اثر می‌گذارد.

موضوع فولادی نیز تاثیر بسزایی در بازار سهام داشته است و بر اساس گزارش فردای اقتصاد؛ در ماه‌های اخیر که نرخ دلار در بازار آزاد با جهش قابل توجهی همراه بود، بورس کالا نیز معاملات پررونقی را دنبال کرد و بسیاری از محصولات با فاصله قیمتی زیادی نسبت به معاملات قبلی خود مواجه شدند. در این میان اما معاملات کاتد مس فملی در هفته گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت به‌طوری که نرخ دلار این محصول در بورس کالا به قله بی‌سابقه بیش از 50 هزار و 770 تومان رسید و موجی از خوش‌بینی‌ها به بهبود صورت‌های مالی شرکت‌های گروه فلزات اساسی را ایجاد کرد.

این موضوع اما همانطور که انتظار می‌رفت، با واکنش وزارت صمت همراه بود و سخنگوی این وزارتخانه در آخرین صحبت‌های خود در این رابطه عنوان کرد: تمام محصولات زنجیره فولاد که در بورس کالا عرضه می‌شوند و از یکدیگر ماده اولیه می‌گیرند، مکلف هستند که قیمت پایه محصولات خود را براساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند.

در همین رابطه گفته شده است که شرکت‌ها باید ۱۰۰ درصد محصولات خود را از طریق بورس کالا و در داخل عرضه کنند و در صورت مازار عرضه، می‌توانند آن را صادر کنند. از این رو برخی پیش بینی می‌کنند که دولت درصدد افزایش میزان عرضه محصولات فلزی و همچنین فشار بر قیمت پایه آنهاست تا بتواند قیمت نهایی را کاهش داده و مانع از بالاتر رفتن نرخ‌ها شود. انتقاد به این موضوع تا به اینجای کار بسیار بوده و اکثر کارشناسان آن را محلی برای توزیع رانت می‌دانند که نتیجه آن تنها برای رانت‌خواران و دلالان مثبت خواهد بود.

   بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۱۳ اسفندماه با ۳۳ هزار و ۵۵۸ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۷۸۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۸۸۰ واحد کاهش به ۵۳۲ هزار و ۹۹۰ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۸۹۳ واحد افت به ۳۱۶ هزار و ۱۰ واحد رسید.

روز اخیر در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۸ هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال معامله شد. همچنین گروه مپنا (رمپنا) با ۷۹۹ واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۵۱۸ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۳۲۸ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۴۶ واحد و زامیاد (خزامیا) با ۱۳۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۴۵۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۳۷۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۶۶۲ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۲ هزار و ۴۵۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۸۶۳ واحد و و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۸۶۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، روز اخیر نماد ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت تهران (شتران) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۷۰۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز اخیر بیش از ۲۸۸ واحد کاهش داشت و به ۲۳ هزار و ۷۱۹ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۲۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۳۴۲ هزار و ۸۱۳ نوبت بود.

کلر پارس (کلر)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و ریل پرداز نو آفرین (حآفرین) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین پلیمر آریاساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر