افزایش تصادفات؛ کیفیت پایین خودروها، استاندارد نبودن راهها
سالهاست که مساله کیفیت پایین خودروها و عدم استاندارد جادهها جان بسیاری از افراد را میگیرد، سالهاست که پلیس راهور در این موارد هشدار میدهد و البته هیچ کدام از این هشدارها تاثیری نداشته است. در واقع نه خودروسازان تلاش کردهاند کیفیت خودروهای تولیدی خود را بالا ببرند، نه کسی به فکر استانداردسازی جادهها بوده و نه مردم سعی کردهاند با احتیاط بیشتری رانندگی کنند تا شاید جان خود و دیگران را به خطر نیندازند. این آمار و ارقام تصادفات هم هر سال در روزهای پایان سال رو به افزایش میگذارد و تا اواسط اولین ماه سال بعد هم ادامه دارد. در واقع رسیدن بهار و فصل شادی همراه میشود با عزادار شدن تعداد قابل توجهی از خانوادههایی که عزیزانشان را در تصادفات جادهای از دست میدهند.
دلایل افزایش آمار تلفات جادهای
جانشین رییس پلیس راهور فراجا معتقد است: افزایش آمار تلفات جادهای با وجود شیوع کرونا و کاهش ترددهای درون و برون شهری دلایلی از جمله کیفیت پایین خودروها و دور بودن جادهها از استانداردهای لازم دارد. سردار تیمور حسینی اظهار داشت: پلیس با همکاری سایر دستگاههای دخیل در حوزه تردد و حوادث جادهای در سالهای سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷ توانست آمار تلفات جادهای را از تعداد ۲۷ هزار نفر به ۱۵ هزار نفر کاهش دهد.
او شیوع کرونا و کاهش ترددهای درون شهری و برون شهری را با افزایش مجدد تلفات جادهای مغایر دانست و افزود: این وضعیت با توجه به شرایط مورد اشاره به دلایلی از جمله کیفیت پایین خودروهاست که باعث افزایش تعداد جانباختگان میشود. جانشین رییس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: در سه سال اخیر شمار تلفات جادهای با افزایش ۱۳ درصدی به حدود ۱۷ هزار نفر رسیده است که این مساله نشان میدهد باید امنیت و جان مردم در ساخت خودروهای داخلی جدی گرفته شود.
سهم ۸۰ درصدی خودروهای داخلی در آمار تصادفات
سردار حسینی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضوع پلاکگذاری خودروهای داخلی، اظهار داشت: این مساله ناشی از تکلیف قانونی است و پلیس موظف به شمارهگذاری خودروهایی است که تاییدیههای لازم را از مراجع مشخص مانند وزارت صمت، سازمان استاندارد یا سازمان محیط زیست اخذ میکند.
او اظهار کرد: همه مردم، ایرادهای این بخش را دیده و لمس کردهاند بنابراین سئوال اینجاست که چه دلیلی دارد خودروهای بدون کیفیت، استاندارد و ایمنی مناسب باز هم موفق به اخذ مجوز تولید میشوند؟ جانشین رییس پلیس راهور فراجا پلاکگذاری را آخرین مرحله از استفاده یک خودرو عنوان کرد و گفت: پلیس نیز با وجود اینکه میداند این خودروها ایمنی و کیفیت لازم را نداشته و جان انسانها را به خطر میاندازند، اما براساس الزام قانونی ملزم به شمارهگذاری آنها است. سردار حسینی با اشارهای به سهم ۸۰ درصدی خودروهای داخلی در آمار تصادفات سال گذشته، افزود: وقتی در شرکتهای خودروساز داخلی شاهد ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات نیستیم، متقابلا آمار بالای تصادفات را نیز باید بپذیریم.
نقش پیش از حادثه و هم پساواقعه
او با تاکید بر لزوم ساخت و تجهیز راه و جادهها در کشور و به موازات آن تولید خودروهای ایمن و با کیفیت، گفت: در چنین شرایطی است که میتوانیم هنگام مواجهه با خطر، هم نقش پیش از حادثه و هم پسا واقعه را برای حفاظت از جان انسانها شاهد باشیم بنابراین با اجرای این عوامل میتوانیم از وقوع حادثههای پر خطر جلوگیری کرده و همچنین خسارتهای پس از آن را به حداقل برسانیم. جانشین رییس پلیس راهور فراجا در خصوص مواردی که میتواند عامل مهمی در کاهش تصادفات داشته باشد، گفت: ایجاد استحکام در بدنه خودرو، ساخت ستونهای محکم، استفاده از تجهیزاتی مانند کمربند ایمنی مناسب و استاندارد، کیسه هوا و مواردی از این دست میتواند خسارتهای جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه تا حد زیادی کاهش بدهد.
مردم مجبور به خرید خودروهای داخلی هستند
جانشین رییس پلیس راهور فراجا گفت: در همه کشورها خطای انسانی در تصادفات پذیرفته شده است اما اینکه مردم به خاطر قیمت بالای خودروهای وارداتی مجبور به استفاده از وسیله نقلیه ناایمن داخلی و جادههای پرخطر و حادثه خیز میشوند، قابل پذیرش نیست.
سردار حسینی تاکید کرد: لازم است ما نیز همانند کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه ایمنی رانندگی از جادههای ایمن و خودروهای با کیفیت بهره مند باشیم و در این شرایط است که میتوانیم بگوییم خطای انسانی را میتوان مورد قبول دانسته و جبران خسارتهای مالی و جانی امکانپذیرتر باشد. او همچنین با ابراز تأسف در خصوص وضعیت موجود در راهها، جادهها و نقاط حادثه خیز کشور افزود: ایمنی راه و جادهها در پیشگیری از حادثه و همچنین در هنگام وقوع حادثه نقش بسزایی را ایفا میکنند، بنابراین طراحی و ساخت راه و تجهیز آنها به استانداردهای روز دنیا لازم است تا بتوانیم از وقوع تصادف جلوگیری کرده و بعد از آن اگر حادثهای هم رخ دهد، خسارتها را به حداقل برسانیم.