چرا پالایشگاه‌سازی مهم است؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۰۲:۵۵:۰۳
کد خبر: ۲۰۰۴۱۸

مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما در حال حاضر ظرفیت استفاده از ۴۰ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی که معادل ۴۰ میلیون لیتر بنزین است را در کشور داریم، شبکه گاز هم موجود است، اما فقط ۲۲ میلیون متر مکعب از این ظرفیت استفاده می‌شود و ۱۸ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی است.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره راهکارهایی برای کاهش مصرف و تامین بهینه بنزین در کشور اظهار داشت: ما باید سبد سوخت را توسعه دهیم، دهه ۸۰ قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت طراحی شد اکنون می‌توانند سی‌ان‌جی را بیشتر توسعه دهند و ال‌پی‌جی را هم وارد سبد سوخت کنند؛ تا مساله کمبود بنزین حل می‌شود. وی درباره ساخت پالایشگاه جدید به عنوان یک راهکار گفت: ما هرچه در زمینه توسعه زیرساخت سرمایه‌گذاری کنیم مطلوب است دولت باید تمام سعی خود را بکند تا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها تقویت و پالایشگاه جدید ساخته شود، مجلس نیز این برنامه را مصوب کرده لازم است که سرمایه‌گذاران هم در این حوزه تمرکز کنند. مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: پالایشگاه باید ساخته شود و پایه آن تولید محصولات پتروشیمی باشد، زیرا پالایشگاه‌سازی در کشور باید سودآور باشد، یعنی اصل برنامه برای توسعه صنعت پالایشگاهی بر مبنای ساخت پتروپالایشگاه و پتروریفاینری باشد زیرا پالایشگاه سوختی سودی ندارد، بنابراین باید محصولاتی تولید شود که سرمایه‌گذار سود خود را به دست آورد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت سی‌ان‌جی برای جبران کسری بنزین گفت: ما در حال حاضر ظرفیت استفاده از ۴۰ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی که معادل ۴۰ میلیون لیتر بنزین است را در کشور داریم، شبکه گاز هم موجود است، اما فقط ۲۲ میلیون متر مکعب از این ظرفیت استفاده می‌شود و ۱۸ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی است. کاظمی ادامه داد: باید با مکانیزم قیمتی تشویق کنند که مصرف‌کنندگان به سمت سی‌ان‌جی تمایل پیدا کنند اگر این اتفاق بیفتد ۱۸ میلیون لیتر از تقاضای بنزین کم می‌شود. وی خاطرنشان کرد: باید خودروسازان را ترغیب کنند که خودروی سی‌ان‌جی‌سوز تولید کنند چون ظرفیت زیرساختی برای استفاده از ۴۰ میلیون متر مکعب از گاز سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد.