خرید کراوات در ایران سوژه شد/ نظر مردم درباره زدن کراوات عوض شده است؟
در فروشگاه معروف در شمال تهران، محمد جواد یک کراوات انتخاب کرد. این اولین کراواتی است که در طول عمرش میخرد. از سالها قبل این بخش از لباس مردانه در ایران با ادعای «نماد انحطاط غربی» ممنوع بود.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دندانپزشک ۲۷ ساله تصمیم گرفت کراوات بخرد تا شیکتر باشد و تحسین خانمی که میخواهد با او ازدواج کند را برانگیزد. این جوان ایرانی در حالی که فروشنده در حال درست کردن کراوات او بود گفت: زدن کراوات شبیه داشتن ماسک قبل از کروناست. مردم به فرد دارای کراوات با تعجب نگاه میکنند و حتی بعضی وقتها منفی. این مسئله، فرهنگی است.
محمد جواد ادامه داد: هر روز کراوات نمیزنم، اما فکر میکنم باعث خوشتیپی میشود. تغییر نظر مردم درباره کراوات زمان میبرد، اما این تغییر آغاز شده است.
این فروشگاه در محله گران قیمت جردن تهران در ویترین خود انواع کراواتها با رنگهای مختلف را به نمایش گذاشته است. برخی از جنس پشم هستند و برخی دیگر از جنس پنبه.
معاون ۳۵ ساله فروشگاه زاگرس (محمد ارجمند) هم گفت: ماهانه ۱۰۰ کراوات میفروشیم. از ترکیه وارد میکنیم، اما برخی از آنها تولید ایران هستند.
او توضیح داد: مشتریان، آنها را میخرند تا در میهمانیها یا محل کار استفاده کنند. از هر ۱۰ نفری که در این منطقه عبور میکنند ۲ نفر کراوات دارند. افرادی که از کراوات استفاده میکنند روبه افزایش هستند.
مدیر فروش ۳۸ ساله این فروشگاه (علی فتاحی) هم گفت که اعتراضات سال گذشته بر فروش شرکت «تاثیری نداشته است».
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که حکومت شاه را در سال ۵۷ سرنگون کرد روحانیون که قدرت را به رهبری آیت الله روح الله خمینی به دست گرفتند کراوات را ممنوع کردند. آنها کراوات را نماد تسلیم شدن در برابر فرهنگ غربی میدانستند. این را یکی از بازرگانان ایرانی که خواست نامش منتشر نشود گفت.
او افزود: طبقه حاکمان جدید، کراوات را علامت انحطاط میدیدند.
وزیران، دیپلماتها و کارمندان ارشد ادارات دولتی یا روسای شرکتهای دولتی زیر کت پیراهن میپوشند و البته بدون کراوات. آنها دکمههای یقه پیراهن را باز یا بسته نگه میدارند.
«مسعود ملابانه» وکیل دادگستری هم گفت داشتن کراوات، قطعا جرم نیست نه براساس قانون و نه براساس شریعت اسلامی، اما برخی محدودیتها درباره لباس در مکانهای مشخصی مثل تلویزیون وجود دارد.
برای دههها کراوات در فروشگاهها غایب بود، اما در دوره رئیس جمهوری اصلاح طلب (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) کراوات بازگشت.
برای انتخاب کراوات مناسب، محمدجواد به همراه مادرش به فروشگاه آمده است. مادر محجبه نه تنها محمدجواد را به خرید کراوات تشویق کرد بلکه از فروشنده خواست چگونگی بستن آن را آموزش دهد.
مادر محمدجواد که خود کارمند و بیش از ۵۰ سال سن دارد گفت: برخی اوقات برخی تلاش کردند کراوات را منع کنند دلیلش هم این بود که آن را علامت غربگرایی میدانستند.
در همان خیابان، مهران شریفی ۳۵ ساله مدیر فروشگاه برند فرانسوی «پیر کاردین» گفت جوانان جذب کراوات میشوند، زیرا به تیپ آنها وقار را اضافه میکند.
او عکس پدربزرگش را نصب کرده که مانند پدرش خیاط بود و کراوات دارد.
وی گفت: غالبا جوانان برای انتخاب لباس میآیند. به آنها پیشنهاد میکنیم کراوات را امتحان کنند.
کراوات برای ایرانیانی که در سفارتخانههای خارجی در تهران فعالیت میکنند الزامی است، اما اکثر آنها بعد از خروج از محل کار و ورود به خیابان کراوات را در میآورند تا مورد تمسخر قرار نگیرند.
صادق ۳۹ ساله که در یکی از سفارتخانههای خارجی در تهران فعالیت میکند گفت: وقتی به سفارت میرسم کراوات میزنم، چون نمیخواهم در خیابان کراوات بزنم و توجه مردم را به خودم جلب کنم. مردم فکر میکنند کسی که کراوات میزند خارجی است یا اینکه نشست خیلی رسمی با خارجیها دارد.
وی افزود: مسئله به قواعد لباس پوشیدن مربوط است. این قواعد مکتوب نیستند، اما وقتی در سفارت کار میکنید همکاران شما میگویند باید آن را داشته باشید.