بورس ارزنده با شاخص دو میلیونی

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۰۳:۴۵:۳۳
کد خبر: ۲۰۲۶۰۱
بورس ارزنده با شاخص دو میلیونی

در حال حاضر شاخص کل بازار سرمایه به محدوده دو میلیون واحدی رسیده است و در مقابل برخی می‌گویند که در مقابل قیمت سهام سال در مقایسه با سال 99 بسیار کمتر است که این موضوع به ارزش دلاری بازار سرمایه باز می‌گردد. در اصل زمانی که شاخص کل بورس در سال 1399 معادل با دو میلیون و 100 هزار واحدی بود ارزش دلاری بازار 320 میلیارد دلار بوده است؛ اگر بخواهیم مبنای خود را رسیدن به سقف قبلی قرار دهیم، بازار ما هنوز به لحاظ دلاری با شاخص سال 99 در حدود 120 تا 130 میلیارد دلار اختلاف دارد؛ چرا که اکنون ارزش دلاری بازار سرمایه در حدود 170 تا 180 میلیارد دلار است.

دومین مورد یا مورد بعدی حائز اهمیت این است که در سال 1399 P/E بازار سرمایه، طبق نظر اجماع تحلیلگران در حدود 23 بوده است و این در حالی است که اکنون طبق نظر اجماع تحلیلگران P/E بازار سهام معادل عدد 7 است. یعنی بازار چه به لحاظ ارزش دلاری و چه به لحاظ نسب‌های بازار که مهم‌ترین آن Forward P/E (نسبت قیمت به درآمد) به‌شدت ارزنده است و این باگ ذهنی ماست که ارزش ریالی بازار یا شاخص ریالی بازار را ملاک مقایسه با سقف قبلی که درسال 99 داشته است قرار دهیم.

طبیعتا اگر که این روند شکل گرفته مدیریت شود و با شوک‌ها مدیریتی یا تصمیم‌گیری‌ها بازار از مسیر خود خارج نشود پتانسیل رشد Forward P/E وجود دارد که در محدوده 7 است و این ارزش معاملات و حجم معاملات نشان‌دهنده این است که بازار در روند عقلایی این مسیر را طی می‌کند و ما بر همین اساس چشم‌انداز بازار را مثبت می‌بینیم و قاعدتا فکر می‌کنم بازار در ابتدای مسیر صعودی خود است.

طبق اجتماع تحلیلگران امسال بازدهی از تورم (پیش‌بینی می‌شود تورم 50 درصدی داشته باشیم) و بازارهای موازی بیشتر است. این بازدهی مثبت به خاطر عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها است و طبیعتا رشد بازار بالا خواهد بود. بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال به مراتب از تورم و بازارهای موازی بیشتر بوده و این روند ادامه خواهد داشت.

همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که سال ۲۰۲۳ به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا، چشم‌انداز رکودی و کاهش سرعت رشد اقتصادی و ... نمی‌تواند شرایط مناسبی را برای بازارها و کامودیتی‌ها رقم بزند اگرچه به‌طور کلی این موضوع در کشور ما به دلیل سیاست‌های مختلف، تاثیری که باید را بر صورت‌های مالی شرکت‌ها نمی‌گذارد و تنها گروه پالایشی است که تاثیر مستقیمی از روند قیمت نفت را در سهام خود ساطع می‌کند.

 

ارسال نظر