سهم ۵۱ درصدی «پراید» و «پژو» در تصادفات مرگبار نوروز
ارایه آمار و ارقام به تنهایی نمیتواند مشکلی را حل کند، اینکه هر ساله پلیس راهور از میزان تصادفات نوروزی خبر میدهد و البته در طول سال هم این روند متوقف نمیشود و سالانه تعداد قابل توجهی از هم میهنان در تصادفات جادهای و شهری جان خود را از دست میدهند، دلایل متعددی دارد، اما یکی از عمدهترین دلایلی که طی سالهای گذشته بارها و بارها بر آن تاکید شده است، عدم ایمن بودن خودروهای ساخت داخل به خصوص دو خودرو پراید و پژو است که به «ارابه مرگ» معروف شدهاند. مساله اینجاست که خیلیها سعی میکنند تقصیر این مرگ و میرها را به گردن عدم دقت رانندگان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بیندازند، اما در این بین مساله هم جادههایی است که ایمن نیستند و هم خودروهایی که از لحاظ ایمنی در پایینترین سطح قرار دارند.
شاید اتفاق تصادف در اکثر مواقع به دلیل بیتوجهی رانندگان باشد، اما اگر جادهها ایمن بود و خودروهایی که با قیمتهای چند ده میلیون به مردم عرضه میشوند، کمی با استانداردهای جهانی هم خوانی داشتند، شاید حداقل آمار مرگ و میرها به میزان قابل توجهی پایین میآمد. مساله اینجاست که نه خودروسازان و نه وزارت راه قرار ندارند در این زمینه مسوولیتی به عهده بگیرند و هر چه هست آمارهایی است که هر ساله منتشر میشود و در نهایت هم کسی برای بهبود اوضاع کاری نمیکند.
871 تن جان باختند
جانشین رییس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که ۵۱ درصد خودروها در تصادفات فوتی نوروز ۱۴۰۲ از نوع پراید و پژو بوده است. سردار سید تیمور حسینی با بیان اینکه از ۲۴ اسفند ماه آغاز شد و تا پایان روز ۱۴ فروردین و اجرای طرح نوروزی بیش از ۵۱۳ میلیون تردد در جادههای کشور به ثبت رسید، گفت: متاسفانه در این مدت ۸۷۱ تن نیز جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابرین پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بودهاند.
او تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی را ۸۵ هزار و ۴۶۹ فقره اعلام کرده و افزود: مقایسه آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام شده حاکی از آن است که تنها دو صدم درصد از کل ترددهای کشور منجر به تصادف شده که این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با سالهای قبل داشته است، لازم به ذکر است عمده این تصادفات نیز خسارتی بوده است.
جانشین رییس پلیس راهور فراجا درباره سهم خودروهای داخلی و خارجی از کل تصادفات فوتی نیز گفت: ۲۷ درصد خودروها درتصادفات فوتی خودروی پژو، ۲۴ درصد خودروی پراید، پنج درصد خودروهای خارجی و کمتر از یک درصد هم اتوبوس بودند، مابقی نیز مربوط به انواع دیگر خودرو و موتورسیکلت است. او متوسط سرعت تردد در جادههای کشور در طول اجرای طرح نوروزی را ۷۹ کیلومتر بر ساعت در جادهها اعلام کرد و افزود: بالاترین میانگین سرعت در خراسان جنوبی با ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت بود و کمترین میانگین سرعت نیز ۶۱ کیلومتر بر ساعت در استان گیلان بود. بارندگیها و ترافیک معابر در کاهش میانگین سرعت اثرگذار بود.
صدور بیش از ۳۵ هزار نمره منفی در طول نوروز ۱۴۰۲
به گفته حسینی در طول اجرای طرح نوروزی ۳۵ هزار و ۱۹۵ نمره منفی برای شش هزار و ۲۰۵ راننده ثبت شده است. ۴۰ هزار و ۴۳۸ مورد توقیف ساعتی و ۳۶ هزار مورد توقیف روزانه به دلیل تخلفات حادثه ساز نیز در سراسر کشور انجام شده است. در ابتدای طرح نوروزی نیز یک و نیم میلیون پیامک هشدار برای رانندگان پرخطر ارسال شده است. جانشین رییس پلیس راهور فراجا از ارایه شش میلیون و ۲۱۲ هزارو ۶۴۰ نفر- ساعت - خدمت در سطح معابر و محورهای مواصلاتی نیز خبر داد و گفت: خودروهای گشت پلیس راه و راهور در طول طرح ۹ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۲۸ کیلومتر پیمایش داشتند.
وقوع ۸۵ هزار تصادف و ثبت ۵۱۳ میلیون تردد
او به آمار انسداد مسیرها نیز اشاره کرد و گفت: تلاش ما این بود که در طول اجرای طرح هیچ محوری مسدود نشود، مگر آنکه ایمنی مردم به خطر بیفتد، در همین راستا نیز ۹ مورد انسداد راه به دلیل ریزش کوه یا سیلاب داشتم. در مجموع در طول ۱۳ روز از اجرای طرح نوروزی امسال پلیس راه درگیر شرایط جوی ناپایدار (برف و باران) بوده است.
ثبت بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار جریمه در طرح نوروزی
سردار حسینی در ادامه به آمار جریمه خودروهای متخلف اشاره کرد و به ایسنا گفت: در طول اجرای طرح سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۱۲۵ مورد تخلف اعمال قانون شد که این تعداد معادل ۱.۳ دهم کل ترددهای ما بوده است. این موضوع نشان میدهد که حدود ۹۹ درصد رانندگان در هنگام نوروز قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کردند. بیشترین جریمه نیز در تهران بزرگ و خراسان رضوی صادر شده است. کمترین جریمه هم مربوط به استان خراسان شمالی است.