بورس فاتح قله‌های جدید

۱۴۰۲/۰۱/۱۹ - ۰۳:۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۰۲۷۵۵
بورس  فاتح قله‌های جدید

رقیه ندایی

شاخص کل بورس امسال توانست پس از مدت‌ها قله دو میلیونی را فتح کند و احتمالا امسال فتح قله‌ها ادامه‌دار باشد و شاخص سه میلیونی شود. البته شاخص سه میلیونی به این معنا نیست که پرتفوی سهامداران بازدهی 100 درصدی و زیان گذشته را جبران کند بلکه با توجه به شرایط و دستکاری‌ها شاخص تا حدود زیادی رشد می‌کند و در نهایت به یک محدوده خاص می‌رسد و دوباره به محدوده گذشته خود یعنی دو میلیونی بازمی‌گردد. البته در این مدت ممکن است شاخص به محدوده یک میلیونی نیز برسد اما نکته اساسی اینجاست که شاخص پتانسیل رشد دارد و اگر دخالتی در بورس نباشد تمام عقب‌ماندگی سال‌های اخیر جبران خواهد شد. 

در حال حاضر ارزش دلاری بازار سرمایه، P/E و دیگر مولفه‌ها در شرایط خوبی قرار دارد و بورس بسیار ارزنده است و اگر دخالت و دستکاری نباشد آرام‌آرام نقدینگی وارد بازار می‌شود و در نهایت تالار شیشه‌ای به صورت واقعی رشد خواهد کرد. البته نرخ دلار و قیمت تمام شده محصولات را باید در نظر بگیریم که با توجه به تورم و دیگر مشکلات قیمت تمام شده محصولات و قیمت فروش آن افزایشی است که نتیجه این افزایش در بلندمدت می‌تواند به نفع بورس است.

با یک نگاه کلی به مولفه‌ها می‌توان گفت که بازار سرمایه کاملا ارزنده است و می‌تواند با توجه به شرایط و تکه بر چند مولفه روند صعودی داشته باشد اما مشکل اینجاست که سال 99 تا به امروز بورس تهران همانند سایر بازارها آلوده دخالت و دستکاری شده است و تا زمانی که دستکاری در یک بازار باشد، مردم نمی‌توانند اعتمادی به سرمایه‌گذاری در آن بازار کنند و درنتیجه بازار با روندی دستکاری شده بالا و پایین می‌رود و نقدینگی چندانی نیز در بازار مورد معامله قرار نمی‌گیرد.

شاید هزاران بار گفته‌ایم که عامل اصلی وضعیت این روزهای بورس بی‌اعتمادی و دخالت‌های بیجا است. برای مثال زمانی که شاخص و صنایع بازار سهام شروع به رشد می‌کند هر مسوولی درخصوص بورس سخن می‌گوید و حتی بسته‌های حمایتی برای بازار سرمایه رونمایی می‌شود که همین سخنان و بسته‌ها باعث می‌شود که اعتماد از بازار کاسته شود و نقدینگی کمتری وارد بازار شود. 

اکنون شاخص در محدوده دو میلیونی است و با توجه به آمار احتمال ورود آن به محدوده جدید وجود دارد اما این تغییر کانال شاخص کل بورس مشروط است و اگر مسوولان (به‌طورکلی هیچ فرد یا نهادی) در بازار سرمایه دخالت نکنند در بلندمدت شاهد ورود نقدینگی‌های جدید و پرقدرت و رشد واقعی شاخص کل بازار سرمایه خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر