ظرفیتهای مهم عمان برای ایران
ظرفیت بالقوه بازار عمان برای تاجران ایرانی میتواند بسیار گسترده باشد. موضوع نخست بحث نزدیکی دو کشور چه از نظر سیاسی و چه از نظر جغرافیایی است. عمانیها در سالهای گذشته همواره به ایران رفت و آمد داشتهاند و شناخت بسیار خوبی از کالاهای تولیدی ایران و ظرفیتهای داخلی ما دارند.
از سوی دیگر ارتباط هوایی و دریایی ثابتی نیز میان ایران و عمان وجود دارد و برای دریافت روادید نیز عمان با ما همکاری خوبی دارد.
از سوی دیگر باید توجه داشت که ما تنها از بازار عمان صحبت نمیکنیم و ورود به بازار این کشور میتواند برای ما پلی برای ارتباط با سایر بازارهای منطقه و حتی جهان را بسازد. از عمان به عنوان دروازه آفریقا یاد میکنند و کالاها از این کشور امکان ارسال به بسیاری از کشورهای آفریقایی را در کوتاهترین زمان ممکن دارد. از سوی دیگر بر اساس سندهای همکاری میان عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کالاها از این کشور به دیگر کشورهای عربی منطقه نیز با کمترین هزینه و محدودیت جابهجا میشود. از طرف دیگر تعرفه واردات و صادرات میان عمان و کشوری مانند امریکا نیز صفر است، یعنی کالایی که در عمان تولید شده، به راحتی امکان ورود به ایالات متحده را نیز خواهد داشت.
با وجود افزایش قیمت ارز، هنوز با حدود چند صد میلیون هزینه، امکان ثبت شرکت ایرانی در عمان وجود دارد و تعداد زیادی از ایرانیها با استفاده از همین شیوه در عمان فعال شدهاند. این موضوع هم نشان میدهد که راه برای گستردهتر کردن همکاریها هموار است و هم با استفاده از ظرفیت همین ایرانیها، میتوان به افزایش نفوذ در این بازار فکر کرد. ما اگر بتوانیم به همکاری برای تولید مشترک کالا با عمان دست پیدا کنیم، در کنار استفاده از بازار این کشور، میتوانیم کالاهای خود را به تمام بازارهایی که گفتم نیز صادر کنیم.
ما در حوزه صادرات مشکلاتی داریم که مربوط به بازار عمان نیز نمیشود. بستهبندی و عرضه، حمل و نقل و جابهجایی، تبلیغات و بازاریابی و البته مسائلی که به تحریمها مرتبط هستند، بخشهایی از محدودیتهای ما را در این بخش تشکیل میدهند. جدای از آن شرکتهای کوچک برای ورود به بازارهای مختلف و استفاده از ظرفیتهای موجود نیز با محدودیتهای سرمایهگذاری مواجه هستند. برای عبور از این چالش تشکیل کنسرسیومهای صادراتی احتمالا بهترین گزینه خواهد بود.
اگر شرکتهای کوچک در کنار هم قرار بگیرند، هم ظرفیت صادراتی خود را گسترده خواهند کرد و هم هزینههای ورود به یک بازار صادراتی و پشت سر گذاشتن مسائلی چون تضامین را تسهیل میکنند. آنچه که برای ما باید اهمیت داشته باشد این است که در بازار عمان ظرفیت قابل توجهی برای کالاها و تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و اگر ما مقدمات لازم را فراهم کنیم، قطعا امکان افزایش صادرات و همکاری میان دو طرف وجود خواهد داشت.