بورس همچنان از تورم عقب است؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۶ - ۰۳:۵۸:۱۱
کد خبر: ۲۰۳۲۳۶

بورسان| سینا رهبرشهلان، کارشناس بازار سرمایه، به پتانسیل‌های بازار سهام برای رشد بیشتر پرداخت و اعتقاد داشت: با وجود رشد اخیر بورس و عبور آن از سقف تاریخی سال ۹۹ اما همچنان جاماندگی این بازار از بازارهای موازی و تورم جبران نشده است که این موضوع همچنان بازار سرمایه را در صدر لیست ارزنده‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد.

هرچند روزهای اخیر تعداد فروشنده‌ها در نمادهایی که به دلیل رشد شارپی اخیر، با افزایش قیمت قایل توجه مواجه شده‌اند، افزایش یافته است اما پارامترهای اقتصاد کلان و بررسی متغیرهای بنیادی بازار سهام روزهای بهتری را برای این بازار نوید می‌دهد. اما باید توجه داشت که ادامه حرکت بورس در مسیر صعود، پیش شرط مهمی دارد و در صورتی عملی می‌شود که سوابق تلخ سال ۹۹ تکرار نشده و شاهد اظهارنظرهای عجولانه و غیرکارشناسی در این بازار نباشیم.

وی در ادامه به سیاست‌های سرکوب ارزی بانک مرکزی برای مهار تورم و تاثیر منفی آن بر بازار سرمایه پرداخت و در رابطه با پافشاری سیاست‌گذار به این دست اقدامات گفت: متاسفانه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ذی‌نفعانی دارد که با توجه به تضعیف بازار سرمایه از لحاظ ارزش بازار نسبت به بازارهای موازی به دلیل ریسک‌های داخلی خود بازار و بازارهای جهانی در کنار ریسک‌هایی که سیاست‌گذار به این بازار وارد کرده است شاهد ناترازی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها هستیم. همین موضوع موجب قدرت گرفتن ذی‌نفعان بازارهای غیرمولد شده است که سیاست‌گذاری‌های غلط دولتمردان نیز این موضوع را تشدید کرده است و بازار سرمایه را به عنوان بخش مولد اقتصاد کشور با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها نگاهی به صنایع پرپتانسیل بازار سهام داشت و خاطرنشان کرد: از زاویه بررسی صورت‌های مالی که تمرکز آن بر سودسازی شرکت‌هاست؛ صنعت دارو، غذایی و سیمان با توجه به دریافت مجوز افزایش نرخ‌های احتمالی می‌توانند مستعد رشد باشند اما اگر به صورت کلی و در مقایسه با ارزش سایر دارایی‌های سرمایه‌ای به بازار سهام نگاه کنیم، نمادهای بزرگ مانند فولاد نیز با وجود رشدهای اخیر همچنان ارزنده هستند. البته باید به صنعت خودرو و قطعات، صنعت نیروگاهی و همچنین شرکت‌های پیمانکاری بازار سهام که به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط و نرخ‌گذاری‌های دستوری مظلوم واقع شده‌اند، توجه ویژه‌ای داشت.

 

ارسال نظر