مصوبه 473 روی کاغذ!
تعادل|
قیمت انواع خودروهای داخلی ۲۰ تا ۴۲ درصد افزایش داشته و عدم رعایت مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مشکلات متعددی را برای خریداران خودرو به وجود آورده است چراکه باید هزینه بیشتری را برای تحویل خودروها پرداخت کنند. این درحالی است که مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت دو سال پیش تصویب و به خودروسازان ابلاغ شده اما در دور جدید فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه شاهد تخلف خودروسازان در دریافت مبالغ اضافی از متقاضیان هستیم.
مصوبه 473 چه میگوید؟
مردادماه 1400 بود که شورای رقابت در مصوبهای جدید اعلام کرد: «مبالغ پیشپرداخت خرید خودرو مشمول تورم نمیشود و شرکتهای خودروساز مکلف به رعایت این مصوبه هستند.» در این مصوبه تأکید شده: «چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیشفروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیشپرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است؛ در این صورت سهمی از خودرو که پیشپرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورمبخشی احتمالی خواهد بود.»
چند روز پیش نیز محمود دودانگه نایبرییس شورای رقابت طی نامهای به شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا پیرو نامه شماره ۸۵۲۵۷ مورخ ۱۴۰۲.۱.۲۶ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: مصوبه جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ دارای اعتبار است و برای شرکتهای خودروسازی کماکان لازمالاجرا است. لذا آن شرکتها مکلف به رعایت مفاد این مصوبه هستند.
آنطور که تسنیم نوشته در حال حاضر نزدیک به 2 سال از ابلاغ این مصوبه به خودروسازان میگذرد اما متأسفانه در عمل خبری از اجرای این مصوبه نیست و خودروسازان امسال هم همانند سال گذشته در دعوتنامههای ارسالی خود به مشتریان بدون توجه به این مصوبه، واریز مابقی قیمت خودروهای فروخته شده را شرط تحویل محصولات عنوان میکنند.
از آنسو، متقاضیان اعلام میکنند که خودروسازان ضمن تمرد از این مصوبه، برای تحویل خودرو مبالغ بیشتری را طلب میکنند. به عنوان نمونه یکی از خریداران خودروی کوییک آر که در زمان ثبت نام ۸۹ میلیون تومان واریز کرده است برای تحویل خودرو باید ۱۴۳ میلیون تومان دیگر بپردازد اما با این وجود شرکت تقاضای دریافت ۱۶۷ میلیون تومان کرده است؛ یعنی ۲۴ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی.با توجه به این نکته که امسال قیمت انواع خودروهای داخلی 20 تا 42 درصد افزایش قیمت داشته است عدم رعایت مصوبه 473 شورای رقابت مشکلات متعددی را برای خریداران خودرو به وجود آورده است چراکه باید هزینه بیشتری را برای تحویل خودروها پرداخت کنند.
جالب اینجاست ایرانخودرو و سایپا در واکنش به انتقادات مشتریان در عدم اجرای مصوبه شورای رقابت میگویند این موضوع به ما ابلاغ نشده و شما باید مابقی قیمت خودرو را پرداخت کنید تا امکان تحویل خودرو برای شما مهیا شود. از آن طرف هم سازمان حمایت سکوت کرده و خبری از برخورد با تخلف خودروسازان در دریافت مبالغ اضافه از مردم نیست.
در این رابطه سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت به خبرگزاری مهر گفته است: مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت دو سال پیش تصویب شده بود و هم به خودروسازان و هم به وزارت صمت ابلاغ شده است. وی افزود: اگر خودروسازان بر خلاف این مصوبه عمل کنند، تخلف محسوب میشود زیرا مصوبه به آنها ابلاغ شده است و بهانهای برای عدم اجرای آن ندارند. توکلی گفت: طی روزهای گذشته شکایات زیادی به دست شورای رقابت رسیده است. مردم میتوانند شکایات خود را به سامانه شورای رقابت و سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.
خبری بد برای خریداران خودروهای وارداتی
اما از خودروهای وارداتی چه خبر؟ شورای رقابت اعلام کرد هفته آینده قصد دارد تا به قیمتگذاری خودروهای وارداتی ورود کند. آن طور که سخنگوی این شورا میگوید ورود اعضای شورای رقابت به بحث قیمتگذاری محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز برای پایش و ایجاد رقابت در بازار است. اسماعیل شجاعی تاکید میکند شورای رقابت به شکل جدی به این مساله ورود خواهد کرد و خروجی جلسهای که برگزار خواهد شد دستورالعملی برای واردات خواهد بود.
ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودروهای وارداتی میتواند خبری بد برای ثبت نامکنندگان این خودروها در سامانه خرید خودروهای وارداتی باشد. پیشتر شورای رقابت به بحث قیمتگذاری محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز داخلی ورود کرده بود و دستورالعملی برای تعیین قیمتهای جدید کارخانهای در اختیار مدیران خودروساز قرار داده بود.
دستورالعمل تعیین شده از سوی اعضای شورای رقابت به مذاق دولت خوش نیامد. معاون اول رییسجمهور در نامهای از شورای رقابت خواست تا دستورالعمل قیمت کارخانهای خودرو را مورد بازنگری قرار دهد. محمد مخبر دستورالعمل شورای رقابت را تورمزا دانسته بود. اما بحث قیمتهای خودروهای وارداتی در مبدا بحث دیگری است. چنانچه شورای رقابت در مصوبهای که برای تعیین قیمت خودروهای وارداتی برگزار میکند با همان دید پیشین خودروهای وارداتی را قیمتگذاری کند این احتمال وجود دارد که قیمتها بالا بسته شوند. از آنجایی که دولت نیز از مساله افزایش قیمت خودروهای وارداتی سود میبرد بعید به نظر میرسد مخالفتی با این مساله داشته باشد.
البته یک احتمال هم این است که شورای رقابت همانطور که سخنگوی آن گفت به منظور ایجاد رقابت در بازار قیمت محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروسازان را چندان بالا در نظر نگیرد تا خودروهای وارداتی با قیمتهای پایین به جنگ خودروهای تولید داخل بروند. چنانچه این اتفاق عملیاتی شود شاهد ایجاد رقابت در بازار خودرو خواهیم بود. باید منتظر ماند و دید هفته آینده خروجی جلسه شورای رقابت در ارتباط با تعیین قیمت خودروهای وارداتی چیست و اعضای این شورا چه خوابی برای دستورالعمل قیمتی خودروهای وارداتی دیدهاند؟