رشد بازار به کمک منفی‌ها

۱۴۰۲/۰۲/۰۷ - ۰۳:۳۹:۰۳
کد خبر: ۲۰۴۳۱۱
رشد بازار به کمک منفی‌ها

گروه بازارسرمایه|

اولین هفته کاری اردیبهشت ماه تنها با سه روز کاری به پایان رسید و شاخص کل بورس در این مدت رشد 1.7 درصدی داشت که در مقایسه با هفته‌های گذشته بازدهی بسیار پایینی است اما شاخص کل نیاز به استراحت دارد و باید در تمامی مقاطع رشد تا حدودی استراحت داشته باشد و این کاهش بازدهی و تا حدودی منفی‌ها ملزوم است. 

شاخص تقریبا یک ماه صعودی بود و برای ادامه‌دار بودن صعود آن یک استراحت موقت لازم است. اگر شاخص دو ماه تمام صعودی باشد در نهایت ماه سوم سقوط را تجربه خواهد کرد؛ به‌طور کلی نوسان ذات هر بازاری است و بازارها باید همواره رشد و سقوط را تجربه کنند.

بورس تا به امروز شرایط بسیار خوبی تجربه کرده است و اگر دوباره دخالتی در بازار سرمایه رخ ندهد، بازار سهام روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد. بازار سرمایه حدود سه سال از تمامی بازارهای موازی خصوصا تورم عقب مانده بود و امسال زمان این عقب ماندگی‌هاست و بازار سهام پس از این جبران‌ها می‌تواند رشد خوبی برای سهامداران به جای بگذارد.

در یک ماه بازار سرمایه بازدهی بیش از 18 درصدی داشت و با توجه به استراحت بازار در این ماه انتظار می‌رود که بازدهی ماه جاری نیز در حدود ماه گذشته باشد. نکته اساسی اینجاست که اگر شاخص رشد بسیار سنگینی را تجربه کند احتمالا در ماه‌های آینده با نزول مواجه بشود؛ اما اگر شرایط تا حدودی در این ماه نزولی شود تا بازار به ثبات برسد، بورس تهران امسال بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت.

شیب تضمین‌دهنده صعود بازار

میثم محمدی، کارشناس بازارسرمایه در رابطه با وضعیت بازار سرمایه و چشم‌انداز پیش‌روی آن به بازار گفت: همانطور که انتظار داشتیم سال ۱۴۰۲ سال بورس می‌باشد چنانکه این بازار روند بسیار خوب و بیش از انتظار در فروردین ماه داشت همچنین رشد بسیار خوبی که بسیاری از سهام داشتند باعث شد قسمت مهمی از زیان سرمایه‌گذاران که از سال ۱۳۹۹ متحمل شده بودند جبران و بعضاً در بعضی سهام به سودآوری برسند.

این کارشناس بازار سرمایه با فرض همیشگی ثبات در متغیرهای اساسی اقتصاد، تشریح کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی نه بازار ارزانی است و نه گران، ارزان نیست از این جهت که در یک ماه اخیر روند صعودی خیلی خوبی در کلیت بازار داشتیم و از این جهت گران نیست چرا که با توجه به متغیرها و چشم‌اندازی که برای سهام و شرکت‌ها متصور هستیم انتظار داریم این بازار همچنان بتواند بازدهی مناسبی داشته باشد.

محمدی همچنین در ادامه اظهار داشت: امیدوار هستیم که این بازدهی مانند اتفاقات گذشته نباشد و معقول حرکت کند و همچنین فرصت‌هایی را به وجود بیاورد که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند و به این صورت نباشد که بازار بدون اصلاح و استراحت بخواهد به روند صعودی خود ادامه دهد.

این تحلیلگر بازارهای مالی ضمن تأکید بر اینکه بازار باید روند منطقی داشته باشد، بیان کرد: چنانچه بازار بتواند روند منطقی داشته باشد و با سرعت آهسته و شیب ملایمی رو به بالا حرکت کند طبیعتاً می‌تواند این روند صعودی بلندمدت‌تر باشد اما اگر قرار باشد با همین سرعت و شیب تند حرکت کند باید انتظار داشته باشیم در آینده نه چندان دور، مجدد شاهد فشار فروش و ریزش قیمت‌ها باشیم.

محمدی با اشاره به مقاومت پیش روی شاخص افزود: به نظر می‌آید در محدوده فعلی بازار (مقاومت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی) شاهد اصلاح مقطعی باشیم و اگر این اتفاق بیافتد قطعاً به نفع بازار است و سپس مجدداً به روند صعودی خود ادامه دهد.

وی گفت: چنانچه بخواهیم در آینده اتفاقات سال‌های گذشته تکرار نشود پیشنهاد می‌کنم حتماً افرادی که آشنایی با بازار و تحلیل ندارند یا فرصت کافی جهت رصد کردن بازار ندارند سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند و مطمئن باشند عملکرد این صندوق‌ها در بلندمدت همچنان که در گذشته نیز ثابت شده، به مراتب بهتر از سهام می‌تواند باشد.

میثم محمدی در نهایت چشم‌اندازی مثبت برای بازار سرمایه متصور شد و خاطرنشان کرد: بعد از هر رشد، افتی را خواهیم داشت و امیدوار هستیم در روزهای مثبت و منفی شاهد رفتار هیجانی نباشیم و بازار با رفتار منطقی به روند صعودی خود ادامه دهد، چنانچه این روند منطقی باشد می‌توانیم بهترین بازار را در سال ۱۴۰۲ در بین همه بازارها داشته باشم و انتظاری که داریم صرفاً این است که مقداری در خرید و انتخاب سهام دقت شود تا اتفاقات قبلی تکرار نشود.

شاخص منفی شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۶ اردیبهشت با سه هزار و ۴۲۲ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار واحدی ایستاد. براساس آمار ایرنا شاخص هم‌وزن با پنج هزار و ۵۸ واحد افزایش به ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۹۸۲ واحد رشد به ۴۶۳ هزار و ۷۶۸ واحد رسید.

روز اخیر در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۰ میلیارد و ۴۵۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۴۵ هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال معامله شد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز اخیر، خبر از ورود 538 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های پترول، تملت و فخوز تعلق گرفت. همچنین سهم‌های پترول، افران و خساپا نیز در جریان معاملات ورود پول هوشمند داشتند.

در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای خساپا، خودرو و شاراک خروج پول هوشمند داشتند.لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شساخت، کقزوی و شمواد رقم خورد. همچنین وپست در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد شگویا بود.

پتروشیمی نوری (نوری) با یک هزار و ۵۵۲ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با یک هزار و ۲۴۷ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۷۹۰ واحد و پتروشیمی خارک (شخارک) با ۶۶۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

همچنین در مقابل ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۴۶۴ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۳۴۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۲۶۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۸۸۰ واحد و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۸۷۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در آخرین روزکاری هفته پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی پتروشیمی خلیج فارس (پترول)، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (وکغدیر) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۵۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز چهارشنبه بیش از ۲۲۵ واحد افزایش داشت و به ۲۹ هزار و ۷۴۳ واحد رسید. در این بازار بیش از ۱۱ میلیارد و ۹۸۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۶۰۰ هزار و ۹۵۲ نوبت بود.

پتروشیمی مارون (مارون)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و بانک دی (دی) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین ‌مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، پلیمر آریاساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، ایران خودرو دیزل (خاور) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر