خصوصی‌سازی خودرو با آزادسازی قیمت‌ها

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۳۴:۳۹
کد خبر: ۲۰۴۶۳۵

بورس‌نیوز| رحیم کریمی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه به نظر شرایط متعادلی دارد و باتوجه به هر رشد، یک اصلاح دارد. این اصلاح می‌تواند هم به صورت عددی روی شاخص باشد و هم می‌تواند به صورت زمانی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به ورود نقدینگی که در این بازار صورت گرفته اکثر سهامدارانی که سهم‌هایشان در سود مناسبی قرار دارد سود‌های خود را شناسایی و سهم‌های دیگری را جایگزین می‌کنند که حاصل تصمیمات و تحلیل‌های آنها عرضه و تقاضایی است که در بازار شکل می‌گیرد. نظرات و تحلیل‌ها باعث می‌شود که جابه‌جایی سهم‌ها شکل گیرد.

یکی سود شناسایی می‌کند و دیگری ورود پیدا می‌کند. شرایط حال بازار منطقی و عاقلانه‌ای است و بازار عقلایی رفتار می‌کند. کریمی خاطرنشان کرد: مشکلی در روز‌های اخیر بازار مشاهده نشده و روندی که از فصل زمستان سال گذشته شکل گرفته و ورود نقدینگی نیز در حال انجام است، روند منطقی است. وی درباره صنایع پیشرو در این روز‌های بازار سرمایه بیان کرد: گزارش‌های شرکت‌هایی که پایان سال مالی آنها ۲۹/۱۲ بود می‌تواند تاثیرگذار باشد. عملا نمی‌توان گفت در مقطعی که بازار در حال شناسایی سود و اصلاح پورتفوی است، کدام صنعت پیشرو است. گردش نقدینگی در صنایع دارد اتفاق می‌افتد. چند روز بازار روی خودرویی‌ها، چند روز بر پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و همچنین سایر صنایع کوچک می‌گردد. کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر از نظر ارزندگی بگوییم در صنایع فولادی و فلزات اساسی P/E‌های مناسب و پایینی را می‌بینیم.

از طرفی باتوجه به قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان، شرکت‌ها شرایط سودسازی مناسبی را در سال جاری می‌توانند داشته باشند و سال ۱۴۰۲ خوبی را با این میانگین می‌توان برای آنها انتظار داشت. کریمی در این باره توضیح داد: باتوجه به اینکه میانگین این نرخ‌ها سال گذشته کمتر بوده و گزارش‌های اعلامی شرکت‌ها مناسب بودند گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی‌ها شرایط مناسب‌تری دارند. در کنار این‌ها، سهم‌های کوچک نیز هستند. خودرویی‌ها همیشه کانون توجه بازار بوده و همیشه برای نوسان‌ها مورد اقبال بازار هستند. وی ادامه داد: همانطور که گفته شد، خودرویی‌ها همیشه کانون توجه بازار بودند. چه در شرایط سودآوری و چه شرایط فعلی که بخشی از خودروسازان بزرگ شرایط سودآوری مناسبی ندارند، همیشه در کانون توجه بازار قرار داشتند. یعنی خارج از اینها معامله نشده است. 

 

ارسال نظر