پاسخ به سرقت نفت ایران از سوی امریکا

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۴:۲۸:۲۸
کد خبر: ۲۰۴۷۴۴

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: یک شرکت مرتبط با موضوعات تامین امنیت حمل و نقل دریایی بین‌المللی مدعی شده است که اقدام و عمل نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در توقیف یک نفتکش در دریای عمان با پرچم جزایر مارشال که حامل نفت خام از خلیج فارس برای شرکت امریکایی شورون و به مقصد امریکا بود در روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه 1402 یک اقدام تلافی‌جویانه بوده است.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه خبرهای منتشره در بازارهای بین‌المللی انرژی حاکی از این واقعیت است که امریکا نفتی که از ایران را سرقت کرده است در بازار برای فروش عرضه کرده و هنوز موفق به فروش آن نشده است، اظهار داشت: یک شرکت مرتبط با موضوعات تامین امنیت حمل و نقل دریایی بین‌المللی مدعی شده است که اقدام و عمل نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در توقیف یک نفتکش در دریای عمان با پرچم جزایر مارشال که حامل نفت خام از خلیج فارس برای شرکت امریکایی شورون و به مقصد امریکا بود در روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه 1402 یک اقدام تلافی‌جویانه بوده است، اما مقامات ایرانی توضیح داده‌اند که نفتکش با یک شناور ایرانی در دریای عمان برخورد کرده و موجب شده که کشتی ایرانی غرق شود و چندین خدمه آن مجروح و تعدادی نیز مفقود شوند. متعاقبا ناخدای نفتکش توقیف شده به مدت هشت ساعت تماس‌های رادیویی را نادیده گرفته و پاسخ نداده است. وی افزود: نفتکش توقیف شده توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از نوع نفتکش‌هایی است که قابلیت عبور از کانال سوئز را دارد. نیروی دریایی امریکا که نظاره‌گر توقیف نفتکش توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بوده و نتوانسته اقدام خاصی به عمل آورد و توقیف نفتکش مورد نظر را «تهدیدی برای امنیت حمل ونقل دریایی و اقتصاد جهانی» توصیف کرده است. این ادعا به فوریت توسط مقامات ذیربط در ایران رد شد. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه 1402 خبرهای جدیدی در بازارهای بین‌المللی نفت خام مطرح شد مبنی بر اینکه یک شرکت مرتبط با امنیت حمل ونقل دریایی بنام شرکت آمبری مدعی شده است که انگیزه ایران از توقیف نفتکش حامل نفت خام برای شرکت امریکایی شورون درتلافی توقیف یک نفتکش حامل نفت خام ایران توسط امریکا از یک نفتکشی که توان عبور از کانال سوئز را دارد، است. براساس ادعای به عمل آمده دولت امریکا پس از اخذ حکم قضایی از قوه قضاییه امریکا نفتکش راجان با پرچم جزایر مارشال را در اوایل اردیبهشت ماه 1402 درنزدیکی جنوب آفریقا متوقف و نفت خام ایرانی آن را توقیف می‌کند.

وی گفت: نشریه جروزالم پست چاپ اسراییل نوشته است که شرکت مرتبط با امنیت حمل و نقل دریایی «آمبری» در یادداشتی به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کرده است با توجه به اینکه نفتکش توقیف شده توسط نیروهای نظامی امریکا در نزدیکی جنوب آفریقا و نفتکش توقیف شده توسط نیروی‌های نظامی ایران در دریای عمان از نظر توان عبور از کانال سوئز و حجم حمل نفت خام شبیه یکدیگر بوده و به احتمال قوی اقدام ایران یک عمل تلافی‌جویانه است. بنابراین، شرکت آمبری ابراز نگرانی کرده و به مشتریان خود از احتمال یک جدال تازه بین امریکا و ایران و خطراتی که احتمالا حمل و نقل دریایی نفت خام را تهدید کند، هشدار داده است.

 

ارسال نظر