شرط صدور مجوز ایرلاین واردات هواپیما است
رییس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: هیچ مجوز کاغذی به کسی داده نمیشود و تنها به کسانی مجوز داده میشود که بتوانند هواپیما وارد کشور کنند. درخواستهای متعدد برای تاسیس ایرلاین جدید تنها به دلیل همان کاغذِ مجوزها بود که بروند یکسری کارهای دیگری با آن بکنند.
محمد محمدیبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا درباره مجموع یارانهای که به شرکتهای هواپیمایی داده میشود، اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر به جز سوخت، یارانه دیگری دریافت نمیکنند و مشمول یارانه دیگری نمیشوند اما امروز ایرلاینها دچار اشکال شدند چراکه بخشی از هزینههای ایرلاینها مبنی بر ارز است. خرید قطعات، شبیه ساز و آموزش هزینههای ارزی میخواهد.
به همین دلیل است که شورای عالی هواپیمایی به عنوان مرجع تصمیمگیری درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما شده چراکه یک شورای تخصصی است و باید جز به جز این هزینهها را حساب کنیم. وی ادامه داد: هزینههای شرکتهای هواپیمای یک جدول کاملا تعریف شده دارد و شورای عالی هواپیمایی هم کاملا به نرخهای جهانی اشراف دارد و در این شورا از جزییات هزینههای شرکتهای هواپیمایی از هزینه خرید انواع قطعات و هزینههای داخلی گرفته تا هزینههای فرودگاهی و سوخت مطلع هستیم و تمام این هزینهها را محاسبه و با توجه به آنها، قیمت پیشنهادی به ستاد تنظیم بازار اعلام میکنیم و این محاسبات سلیقهای نیست. رییس سازمان هواپیمایی افزود: یکی از چالشهای مهم شرکتهای هواپیمایی امروز بحث هزینههای ارزی و تامین ارز است، ایرلاینها بخشی از ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه میکنند و امکان تامین تمام ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادله ای ندارند و ارز 28 هزار و 500 تومان هم مشمول شرکتهای هواپیمایی نمیشود. محمدیبخش درباره انتقاداتی که از یکسان بودن قیمت صندلی ایرباس 330 با فوکر 100 میشود، گفت: اینگونه نیست که قیمتها یکسان باشد.
تایپ پایه که بیشترین پروازها را انجام میدهد مبنای محاسبه قیمت قرار میگیرد و بر مبنای آن قیمت تعیین میشود. مبنای این محاسبات هواپیماهایی با تایپ متوسط است و همه آن را قبول دارند چراکه تایپ فرض یک مبنای علمی است که همه این تایپ فرض را همه قبول کردهاند. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه اگر صنعت هوانوردی چنین وضعیتی دارد چرا درخواست برای ورود به این صنعت زیاد است، اظهار کرد: سوال من این است که آیا در 18 ماه گذشته شرکت هواپیمای جدید تاسیس شده است؟ دلیل درخواستها چیز دیگری است و امروز هیچ درخواستی برای تاسیس ایرلاین جدید نداریم چراکه هیچ مجوز کاغذی به کسی داده نمیشود و تنها به کسانی مجوز داده میشود که بتوانند هواپیما وارد کشور کنند.
درخواستهای متعدد برای تاسیس ایرلاین جدید تنها به دلیل همان کاغذِ مجوزها بود که بروند یکسری کارهای دیگری با آن بکنند. وی تاکید کرد: در حال حاضر هر کسی که بتواند هواپیما وارد کشور کند، میتواند ایرلاین تاسیس کند اما حالا که این کاغذ را حذف کردهایم دنبال مجوز نیست. البته همچنان تقاضا برای تاسیس شرکت هواپیمایی زیاد است اما درخواستی که همراه با واردات هواپیما بوده باشد، نداریم.