اخبار جهانی به کمک بورس آمد

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ - ۰۴:۰۸:۲۴
کد خبر: ۲۰۵۰۹۰

شاخص کل بورس در دومین هفته اردیبهشت ماه توانست رکوردشکنی کند و وارد محدوده یک میلیون و 500 هزار واحدی شود؛ شاخص در این هفته توانست بازدهی بیش از شش درصدی را ثبت کند؛ البته شاخص‌های دیگر بازار نیز روند صعودی داشتند و به‌طور کلی دومین هفته اردیبهشت ماه معاملات بورس روند بسیار خوبی داشت. شاخص هم‌وزن بازدهی 8.8 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. بر همین اساس شاخص هم‌وزن از تراز 786 هزار و 495 واحدی در هفته گذشته به 855 هزار و 887 واحدی رسید.

شاخص کل فرابورس نیز هفته صعودی را پشت سر گذاشت و شاخص کل این بازار توانست از سطح 29 هزار و 743 هزار واحدی در هفته گذشته به تراز 31 هزار و 966 واحدی در این هفته برسد. در نهایت شاخص کل فرابورس در دومین هفته اردیبهشت رشد 7.4 درصدی را تجربه کرد. با وجود این شرایط احتمالا هفته آِنده وضعیت بهتری از این هفته خواهیم داشت؛ چرا که بازارهای جهانی نیز احتمالا روندی مثبت به بازار تزریق خواهد کرد. بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) نرخ بهره خود را برای دهمین بار متوالی افزایش داد و این نرخ را با یک رشد ۰.۲۵ درصدی به ۵.۲۵ درصد رساند. این عدد از سال ۲۰۰۶ تاکنون تکرار نشده بود.

  بسیاری اعتقاد دارند که این افزایش، آخرین اقدام فدرال رزرو برای مبارزه با اژدهای تورم خواهد بود و پس از این احتمالا از ابتدای سال ۲۰۲۴، شاهد کاهش نرخ بهره خواهیم بود. با این حال سخنان جرومی پاول، رییس فدرال، در زمان اعلام نرخ بهره جدید، نشان از پایداری بانک مرکزی امریکا برای رساندن تورم به هدف ۲ درصدی است. در این بیانیه عنوان شده است که فدرال رزرو همچنان به روند کاهشی ترازنامه خود ادامه خواهد داد.

همچنین اشاره شده است که بازار کار همچنان قوی و نرخ تورم در سطوح بالایی قرار دارد که نشان می‌دهد احتمال اقدامات بیشتری نیز در آینده وجود دارد.   نکته جالب توجه بیانیه امشب این موضوع است که فدرال رزرو هیچگونه اشاره مستقیمی به توقف یا ادامه افزایش نرخ بهره نداشته است. تیمیراوس عضو وال استریت ژورنال، در این رابطه عنوان کرد: در بیانیه کمیته FOMC به‌طور کلی از لحنی استفاده شد که مقامات در سال ۲۰۰۶ افزایش نرخ بهره خود را به نتیجه رساندند، به‌طوری که هیچ وعده صریحی برای توقف افزایش نرخ داده نشد و چرخه انقباضی را نیز حفظ کردند.

از آنجا که بانک first republic امریکا طی هفته گذشته ورشکسته شد و به نگرانی‌ها بابت احتمال ایجاد یک بحران بانکی و رکود اقتصادی همه‌گیر دامن زد، پس از تصمیم فدرال رزرو امریکا، معامله گران آتی اوراق قرضه امریکا، احتمال کاهش نرخ در ماه سپتامبر را قیمت‌گذاری کردند. بازارهای جهانی نیز که از صبح امروز به این موضوع واکنش نشان داده بوده و کاهش قیمت را تجربه می‌کردند، در زمان نگارش این گزارش نیز با همچنان با فشار فروش همراه هستند به‌طوری که نفت برنت به زیر ۷۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، طلا حوالی ۲۰۱۰ دلار نوسان می‌کند و مس نیز در زیر مرز ۸۵۰۰ دلار قیمت می‌خورد.

 

ارسال نظر