رشد نجومی صدور پروانه ساخت و فعالیت‌های ساختمانی

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۰۴:۰۳:۲۳
کد خبر: ۲۰۵۳۶۴

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که تازه‌ترین نتایج نظرسنجی از فعالان صنعت ساختمان (شامخ کل ساختمان) حاکی از «سکته ساخت و ساز در فروردین 1402» است، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی و۱۰۰ درصدی ساخت و ساز در نخستین ماه سال جاری خبر داده است.

آنگونه که فعالان 81 شرکت ساختمانی در نظر سنجی اتاق تعاون ایران اشاره کرده‌اند، به دلیل نیمه تعطیل بودن فروردین ماه، در این ماه فعالیت‌های ساختمانی دچار افت چشمگیری شده به گونه‌ای که شاخص فعالیت‌های ساختمانی (شامخ کل ساختمان) به عدد 33.95 رسیده و رکودی را ثبت کرده که طی سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به گزارش «تعادل»، پس از 7 ماه پیاپی رکود در صنعت ساختمان، سرانجام در اسفند سال گذشته این صنعت توانست چند پله از مرز رونق و رکود بالاتر بایستد و از رکود خارج شود. اما این رونق نسبی در فروردین ماه سال جاری به دلیل تعطیلات نوروزی، دچار سکته و توقف شد. در عین حال، انتظار می‌رود، در اردیبهشت ماه جاری، صنعت ساختمان دوباره به مدار رونق نسبی باز گردد و رکورد تازه‌ای را ثبت کند. در چنین شرایطی، رشد 100 درصدی ساخت و ساز در پایتخت عجیب به نظر می‌رسد.

در عین حال، از آنجا که صدور پروانه، امری زمانبر است، به نتیجه رسیدن درخواست‌های زیاد برای کسب پروانه ساخت در ماه نیمه تعطیل فروردین و ایجاد رشدی در حدود 200 درصد نمی‌تواند ملاک معتبری برای جهش صدور پروانه ساخت باشد. از این رو، به مسوولان شهرداری تهران توصیه می‌شود، به جای ارایه آمارهای نقطه‌ای به صورت قطره چکانی، دستکم آمار مقایسه‌ای سال 1401 با سال‌های دهه 1390 را منتشر کنند تا تصویر روشن‌تری از ساخت و ساز در تهران به دست‌اید. با وجود این، در صورتی که صدور حدود 5 هزار پروانه ساخت واحد مسکونی (4 هزار و 801 واحد) طی فروردین سال جاری را ملاک قرار دهیم و این عدد را در 12 ماه سال پیش رو ضرب کنیم، انتظار می‌رود در انتهای سال حدود 60 هزار پروانه ساخت واحد مسکونی در شهر تهران صادر شود، این در حالی است که پیش از این، مسوولان شهرداری صدور 200 هزار پروانه ساخت مسکن در سال 1402 را وعده داده بودند.

    رشد 200 درصدی صدور پروانه

آنگونه که حمیدرضا صارمی، معاون شهردار با مقایسه آمار صدور پروانه فروردین ماه امسال با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ گفته، در فروردین ماه امسال، ۶۸۳ مورد پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته، ۲۳۳ مورد بوده است، بنابراین شاهد رشد حدود ۲۰۰ درصدی صدور پروانه در یک ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.  به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از لحاظ متراژ ساخت ‌و ساز نیز در فروردین ماه امسال، مجوز ساخت برای حدود ۸۹۴ هزار و ۸۴۵ مترمربع صادر شده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۳۳ هزار و ۷۹۴ مترمربع بوده که مقایسه این دو عدد، بیانگر رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ساخت و ساز در پایتخت است. 

معاون شهردار تهران تصریح کرد: از مجموع پروانه‌های صادر شده در یک ماهه ابتدایی امسال، ۴ هزار ۸۰۱ واحد مسکونی احداث خواهد شد، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۵۷۰ واحد مسکونی بوده است. بنابراین ما شاهد رشد چشمگیر تولید مسکن در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود. وی همچنین با اشاره به کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی اظهار کرد: شهرداری تهران در راستای جلب رضایت شهروندان، کاهش زمان صدور پروانه را در دستور کار خود قرار داده است که در نتیجه اقدامات صورت گرفته، میانگین زمان صدور پروانه از ۱۰۲ روز در فروردین ماه سال گذشته به ۵۴ روز در فروردین ماه امسال کاهش یافت. 

 

ارسال نظر