‌ نارضایتی فعالان اقتصادی از سیاست‌های خاندوزی

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۴:۵۱:۳۰
کد خبر: ۲۰۵۵۷۵

دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: سازمان منطقه آزاد کیش باید با ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، باعث جذب سرمایه‌گذار شود. ایلنا نوشت: قریب افزود: در حال حاضر زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کیش وجود ندارد و هیچ ایین نامه، ‌مقررات و ساختار مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. برای سرمایه‌گذاری داخلی نیز با ایجاد بروکراسی اداری مانع از حضور آنها برای سرمایه‌گذاری یا ادامه کار شده‌اند.

وی با اشاره به تعطیلی برخی پروژه‌های نیمه تمام در کیش گفت: سال گذشته سازمان منطقه آزاد کیش 12 پروژه نیمه تمام را تعطیل و برای آنها جرایم در نظر گرفت. این امر شرایط سختی برای ادامه کار سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: باید نگاه‌ها به سرمایه‌گذاران تغییر کند. وی با اشاره به اعطای زمین به برخی از افراد از طریق رانت گفت: برخی از زمین‌های کیش با رانت به افراد فاقد صلاحیت اعطا شده و این افراد توانایی تکمیل این پروژه‌ها را ندارند، ‌قطعا سازمان باید این پروژه‌ها را تعطیل کند . وی ادامه داد: برخی از پروژه‌ها پیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که سازمان باید از این سرمایه‌گذاران حمایت کند و جرایم آنها را کاهش دهد. زیرا با توجه به افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، هزینه ساخت و ساز و زندگی در جزیره افزایش یافته است.

قریب با اشاره به عدم ثبات مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: تغییر مدیران عامل باعث بلاتکلیفی سازمان منطقه آزاد کیش شده است و این امر به یک رویه تبدیل شده و هر سال در مدیریت این سازمان خانه‌تکانی می‌شود. وی ادامه داد: در زمان تغییر مدیرعامل، هیچ گونه امضا برای ایجاد پروژه یا هیچ کمیسیونی تشکیل نمی‌شود. در واقع این موضوع بزرگ‌ترین آفت برای سرمایه‌گذاری در کیش است. عدم ثبات مدیریتی باعث افزایش هزینه‌های کیش می‌شود. دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: اگر قوانین به درستی اجرا شود، جزیره کیش بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است.

این در حالی است که قوانین به درستی اجرا نمی‌شود. وی با اشاره به اختیارات مدیران عامل مناطق آزاد گفت: مدیران عامل مناطق آزاد اختیارات بسیاری دارند؛ اما اخیرا دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها را در حیطه اختیارات خود قرار می‌دهند. این امر باعث شده مدیران سازمان توانایی عزل و نصب در مناطق آزاد را نداشته باشند. قریب معتقد است: نباید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به مسائل اجرای مناطق ورود کند. اختیارات مدیرعاملی یک نوع نیابت قانونی از سوی رییس‌جمهور به مدیرعامل مناطق است واین قابل تفیض نیست.

اما در حال حاضر هیچ پروژه سرمایه‌گذاری بدون تصمیم‌گیری دبیرخانه صورت نمی‌گیرد و این امر زمان احداث پروژه را به تعویق می‌اندازد. وی با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد و دارایی گفت: انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش از بی‌ثباتی مدیران مناطق آزاد به خصوص کیش ناراضی هستند. ‌دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است: روندی که خاندوزی وزیر اقتصاد طی مسوولیت خود پیش گرفته، مورد تایید انجمن نیست و تقاضا می‌شود رویه را تغییر دهد. قریب با اشاره به برگزاری جلسات با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در طی سال گذشته شاهد حضور آقای پورابراهیمی رییس کیمیسون اقتصادی مجلس در کیش بوده‌ایم و خروجی جلسات تنها وعده و وعید بوده و به گرد فراموشی سپرده شده و هیچ گره‌ای باز نشده است.

 

ارسال نظر