راستی‌آزمایی ادعای فروش بلیت پرواز به قیمت 1400

۱۴۰۲/۰۲/۲۳ - ۰۴:۳۹:۴۳
کد خبر: ۲۰۵۶۸۲

گروه راه و شهرسازی|

سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه گرانی و کمبود بلیت هواپیما برای امروز و دیروز نیست، مدعی شد قیمت بلیت هواپیما مطابق نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ فروخته می‌شود. این در حالی است که بررسی‌های میدانی این ادعا را تایید نمی‌کند.

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای توضیح داده است که «کمبود بلیت هواپیما که توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود همواره در سال‌های گذشته مطرح بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست که یکی از دلایل این امر به تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتربه سفرهای هوایی بازمی‌گردد. علت این افزایش تقاضا و میل به سفرهای هوایی به عدم افزایش قیمت بلیت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری برمی‌گردد. به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سایر مدل‌های حمل‌ونقل است که همواره مورد اقبال عموم است.

ناوگان هوایی به‌ دلیل‌ تحریم‌های تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است به گونه‌ای که طبق کارشناسی‌های صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد 550 فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها حدود 180 فروند هواپیمای فعال وجود دارد. همچنین در پاسخ به بیان مطالبی در خصوص سرگردانی مسافران در فرودگاه، ذکر این نکته ضروری است که بخش هوایی از جمله بخش‌هایی است که هر فرد برای بهره‌مندی از آن مستلزم برنامه‌ریزی و تهیه بلیت بوده و برای انجام سفر در مراحل پایانی در فرودگاه حضور می‌یابد بنابراین بیان این مطالب دستاوردی جز تشویش اذهان عمومی به دنبال نخواهد داشت.

در خصوص بیان کمبود پروازها به آمار پروازهای نوروزی می‌توان اشاره کرد که علیرغم بیان مطالبی مشابه این امر که بلیت موجود نیست و پروازها در برخی مسیرها یافت نمی‌شود اما در طول ایام نوروز امسال شاهد جابه‌جایی حدود سه میلیون نفری مسافران با هواپیما بودیم. در پاسخ به بیان مطلبی در خصوص اینکه گفته می‌شود بلیت‌ها تا 100 درصد گران شده یا اینکه توسط آژانش‌های هواپیمایی تا 30 درصد بدون مصوبه گران شده است ذکر این نکته جهت تنویز افکار عمومی ضروری است؛ نرخ بلیت هواپیما کماکان براساس نرخ‌های مصوب سال 1400 به فروش می‌رسد و بدون تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار شرکت‌های هواپیمایی اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارند و قیمت‌ها تابع قوانین و مقرارت است. حال نباید از نظر دور داشت که تقاضای مطرح شده در خصوص افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها تابع شاخص‌های اقتصادی، نرخ تورمی و نرخ ارز است به گونه‌ای که نرخ بلیت علیرغم عدم تغییر در طول 22 ماه گذشته ثابت مانده اما حقوق و دستمزد کارکنان‌ این بخش چه خصوصی و چه دولتی بیش از 50 درصد افزایش یافته است. در بخش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی که به دلار تأمین می‌شود نیز باید اشاره کرد که به دلیل افزایش نرخ دلار یک قطعه هزار دلاری سال گذشته 25 میلیون تومان خریداری می‌شد اما هم‌اکنون این رقم به 55 میلیون تومان افزایش یافته است.

بنابراین نمی‌توان این فشار ناشی از شاخص‌های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزد‌ها را نادیده گرفت. هرچند که سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسوولیت‌های خود همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخ‌های تعیین شده در ستاد تنظیم بازار نظارت خود را تشدید کرده و معیار محاسبه را نرخ‌های ابلاغی براساس نرخنامه سال 1400 می‌داند و با تشدید نظارت‌ها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمتگزاری به مردم عزیز و مسافران هوایی استفاده خواهد کرد.»

 بررسی ادعای سازمان هواپیمایی کشوری

در حالی سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شده است، بلیت پروازهای داخلی با قیمت سال ۱۴۰۰ فروخته می‌شود که بررسی جدول قیمت بلیت پروازها این ادعا را اثبات نمی‌کند. به گزارش تسنیم، آیا این ادعای سازمان هواپیمایی کشوری صحت دارد؟ برای صحت‌سنجی این ادعا جدول قیمت بلیت پروازهای داخلی انجمن شرکت‌های هواپیمایی را بررسی می‌کنیم؛ به عنوان نمونه قیمت مصوب بلیت پرواز تهران ـ اصفهان در آذرماه سال 1400 معادل 727 هزار و 700 تومان بوده که در جدیدترین به‌روزرسانی قیمت سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ این مسیر پروازی به 754 هزار و 800 تومان افزایش یافته است. قیمت بلیت پرواز تهران ـ ایرانشهر نیز سال 1400 یک‌میلیون و 160 هزار و 500 تومان بوده که به یک‌میلیون و 399 هزار و 700 تومان افزایش یافته است، یعنی حدود 20.6 درصد افزایش قیمت.

در مثالی دیگر نرخ بلیت پرواز تهران ـ زاهدان در سال 1400 بالغ بر یک‌میلیون و 256 هزار تومان بوده که با رشد حدود 4درصدی به یک‌میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است. نرخ بلیت پرواز تهران ـ شیراز نیز سال 1400 معادل 895 هزار و 500 تومان بوده که امسال قیمت این مسیر پروازی به یک‌میلیون و 27 هزار و 900 تومان افزایش یافته است، یعنی حدود 15 درصد افزایش، همچنین قیمت مصوب کنونی بلیت پرواز اصفهان ـ چابهار یک‌میلیون و 316 هزار و 500 تومان است، در حالی که قیمت این مسیر پروازی در سال 1400 معادل یک‌میلیون و 269 هزار تومان بود! بر اساس این گزارش، بررسی جدول‌های منتشرشده قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشوری واقعی نبودن ادعای سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص فروش بلیت پروازها با قیمت مصوب سال 1400 را نشان می‌دهد.

نامه سازمان هواپیمایی به تعزیرات

در این حال، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به سازمان تعزیرات حکومتی کانال‌ها و سایت‌های فروش را عامل گرانفروشی معرفی و خواستار برخورد با آنها شد.  به گزارش تسنیم، در نامه محمد محمدی‌بخش آمده است: طبق بررسی‌ها، عمده تخلفات صورت گرفته بر اثر سوء رفتار کانال‌ها و سایت‌های فروش به‌صورت مجازی است که معرفی چند نمونه از این سایت‌های متخلف به مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات، مانع از ادامه تخلفات بی‌شمار این سایت‌ها نشد و هر کدام از سایت‌ها به محض انسداد، با دامنه جدید (Domain) و در مدت زمانی بسیار کوتاه فعالیت خود را ادامه دادند.

برخوردهای سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان در چارچوب شرح وظایف و اختیارات آن بیشتر معطوف به جنبه‌های مخاطره‌انگیز ایمنی پروازهاست و برخوردهای تعزیراتی مشتمل بر موارد مربوط به عدم رعایت مقررات نرخی در حوزه اختیار عمل آن مرجع است. بنابراین از سازمان تعزیرات حکومتی درخواست می‌شود با توجه به آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، بازرسی‌های لازم توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام شود. همچنین لزوم انجام گشت‌های مشترک و حمایت سازمان هواپیمایی کشوری از رعایت قوانین در حوزه فروش بلیت هواپیما، از موضوعات مورد تاکید در این نامه است.

جبران افزایش هزینه ایرلاین‌ها  با نگاه حمایتی

در این حال، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است وزارت راه و شهرسازی از جنبه حمایتی افزایش هزینه ایرلاین‌ها را جبران کند و از نگاه کمیسیون عمران مجلس افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما قابل قبول نیست. صدیف بدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، بیان کرد: در وزارت راه و شهرسازی کمیسیون خاصی در این زمینه وجود دارد که موظف است قیمت‌گذاری ایرلاین‌ها را بررسی کرده و از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از گران فروشی استفاده کند. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است که حمایت‌های یارانه‌ای از ایرلاین‌ها صورت گیرد تا با افزایش قیمت‌ها فشار بر مردم وارد نشود. اگر بنا است افزایش قیمتی صورت گیرد باید منطقی باشد تا قیمت برای مصرف‌کننده افزایش چشمگیری پیدا نکند. وزارت راه و شهرسازی نیز باید بر قیمت برآورد شده نظارت داشته باشد.

نایب‌رییس کمیسیون عمران تصریح کرد: کمیسیون عمران با افزایش منطقی و حساب شده قیمت بلیت هواپیما موافق است. در افزایش قیمت‌ها باید همه جوانب در نظر گرفته شود. تا جایی که امکان دارد وزارت راه و شهرسازی باید از جنبه حمایتی افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها را جبران کند نه اینکه بالا رفتن قیمت تمام شده از جیب مصرف‌کننده جبران گردد. بدری تاکید کرد: خوشبختانه فعلا دسترسی به هواپیما برای اکثریت جامعه امکان پذیر است اما وزارت راه و شهرسازی باید مراقبت کند تا خدایی نکرده هواپیما به یک کالای لوکس تبدیل نشود که صرفا قشری خاص امکان استفاده از آن را داشته باشند.

 

ارسال نظر