اولین زن قاتل سریالی ایران را بیشتر بشناسید/ این فیلم از روی زندگی او ساخته شد!

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۸۴۷
اولین زن قاتل سریالی ایران را بیشتر بشناسید/ این فیلم از روی زندگی او ساخته شد!

مهین قدیری که در قزوین زندگی می‌کرد ۵ زن و یک مرد را قربانی کرد تا به گفته خودش مشکلات مالی‌اش را حل کند. او اولین قاتل سریالی زن تاریخ ایران است. وی پس از قتل ۵ زن و ۱ مرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و آذرماه سال ۱۳۸۹ اعدام شد.

مهین قدیری چه کسانی را قربانی می‌کرد؟

به گزارش سایت جنایی، مهین قدیری که قتل ها را در طی یک سال و نیم انجام داده بود زنان پیر و تنهایی که طلاهای زیادی داشتند را به عنوان قربانی انتخاب می کرد. مروری بر زندگی مهین قدیری نشان می دهد این زن هرچند بعد از بازداشت انگیزه مالی را دلیل اصلی قتل ها عنوان کرده اما کینه ای که او نسبت به مادرش داشته و روابط تلخی که میان مادر و فرزند حاکم بوده است دلیل اصلی این قتل ها بوده است. گویی مهین می خواسته از زنانی که ثروتمند و هم سن مادرش هستند انتقام بگیرد.

مهین در سن بسیار کم و بر خلاف خواسته مادرش ازدواج کرده است. او به گفته خودش در ۱۴ سالگی عاشق مردی شده که به مواد اعتیاد داشته و با او ازدواج کرده بود. زندگی این زوج با دو دختر که یکی معلولیت نیز داشت ادامه پیدا کرد و در نهایت مهین و همسرش جدا شدند اما بدهی هایی که مهین به خاطر همسرش بالا آورده بود دست از سر او برنمی داشتند.

مادر مهین که نمی دانست دخترش از داماد معتاد جدا شده طبق معمول سالهای قبل دخترش را تنها گذاشته و به او سرکوفت می زد که چرا با مردی معتاد ازدواج کرده است.

او حتی ارثیه پدری مهین را که می توانست بخش بزرگی از مشکل مهین را برطرف کند از او دریغ کرد و مهین در تنگنای بیشتری قرارگرفت.

هرچند مادر مهین بعدها گفته بود دخترش را دوست داشته و این سختگیری ها به خاطر این بوده که آنها زندگی بهتری داشته باشند.هرچند مهین با فرزندانش رابطه بسیار خوبی داشته و دختر بزرگش تا زمان اعدام مادر نتواست واقعیت زندگی مادرش را قبول کند. این دختر مدتی بعد البته به زندگی برگشت.

انگیزه مهین قدیری از قتل زنان پیر

مهین قدیری هنگامی که در بازداشت بود در گفتگویی با روزنامه اعتماد، «مشکلات و تنگناهای مالی» را اصلی‌ترین انگیزه‌اش برای قتل‌ها عنوان کرد. او گفته بود با اینکه کار هم می‌کردم اما نتوانسته بودم مشکلات مالی‌ام را حل کنم. به ادعای او یک شرکت قلابی که اصلاً وجود خارجی نداشته او را به این مخمصه انداخت و برای گرفتن امتیاز وام از او چک‌های متعددی گرفته بود و با اینکه وام را نگرفت ۲۵ میلیون چِکش را به اجرا گذاشت.

مهین قدیری ادعا کرده بود که قتل‌ها را برای امر معاش انجام نمی‌داده، بلکه بدهکار بوده و نمی‌توانسته از جایی پول آن را تأمین کند. او گفت «به همین دلیل قتل اول را انجام دادم و دو قتل دیگر را هم. حتی مبالغ را عیناً تحویل طلبکار می‌دادم، اجازه نمی‌دادم ذره‌ای از این پول‌ها به چرخه زندگی روزمره‌ام وارد شود.»

قدیری قربانیانش را از بین زنان مسن انتخاب می‌کرد. کسانی که به گفتهٔ او «دیگر نوه نتیجه‌شان را هم دیده‌اند و زیاد چشم‌شان به دنبال دنیا نیست! خانم‌هایی که ویترین طلافروشی هستند و به عنوان یک ویترین زنده سیار با طلاهای آویزان کرده به خودشان دل کسانی که ندارند می‌سوزانند.»

مهین قدیری می‌خواست تا زمانی که چک‌هایش پاس شود قتل‌ها را ادامه دهد. او گفت «منتظر بودم فرجی حاصل شود و یک جوری از این مخمصه نجات پیدا کنم. شب‌ها همیشه مقتولین به خوابم می‌آمدند و عذاب وجدان شدیدی داشتم. اما آن شب که اعتراف کردم راحت خوابیدم احساس می‌کردم بار سنگینی از دوش‌ام برداشته شد و دیگر کسی به خوابم نمی‌آید.

در جریان دادگاه مهین قدیری به سوالات متعددی پاسخ داد و اذعان داشت که هیچ همدستی به صورت مستقیم نداشته است. البته برخی از اولیای دم این حرف را قبول نکردند و تا روز اعدام در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۸۹ معتقد بودند که دادگاه باید ماجرای همدستی فرد دیگر در این قتل‌ها را پیگیری کند. در جریان دادگاه مهین که حدود ۴ ساعت طول کشیده بود، ۲۲ نفر به عنوان شاکی و ۱۱ نفر به عنوان متهم شناخته شدند.

مردی که مهین قدیری کشت چه کسی بود؟

مهین در میان قربانیانش یک مرد هم داشت. این مرد صاحب خانه قبلی مهین بود که به گفته مهین قصد تعرض به او را داشته و بارها او را تشویق کرده بود که همسرش جدا شود. مهین در یک درگیری او را به قتل رسانده شوهر سابقش نیز جسد را دفن کرده بود.

مهین قدیری این مساله را تا زمان اعتراف به قتل ۵ زن دیگر پنهان کرده بود.

بازداشت و اعترافات مهین قدیری

به گفته مهین قدیری فردی او را فریب داده بود که با این چک‌ها برای او وام هنگفت خواهد گرفت و شرایط زندگی مهین را تغییر خواهد داد، اما وعده‌ها که عملی نشد و مبالغ به دست طلبکارانی افتاد که امان مهین را بریده بودند.

همچنین مادرش سهم‌الارثش را نمی‌داد، خانواده همسرش کمک چندانی به او نمی‌کردند و افراد خیری هم که می‌شناخت، درخواست او را رد کرده بودند. او مدتی پیش از این هم به خاطر مرگ صاحبخانه‌اش مظنون شناخته می‌شود، اما به راحتی توانسته بود از چنگ قانون رهایی پیدا کند. بنابراین راه کشتن و فرار کردن را یاد گرفته بود و درنهایت قتل با انگیزه مالی را در پیش گرفت.

مهین در اولین اعترافات خود ارتکاب سه قتل را برعهده گرفت، اما به مرور زمان و با بازجویی‌های بیشتر، هر شش قتل را پذیرفت و با درخواست ماموران مربوطه صحنه تمامی آن‌ها را بازسازی می‌کند.

اولین قربانی را در یک آزمایشگاه دیده بود و به بهانه رساندن او به خانه، زن را سوار بر ماشین کرده و با یک لیوان آبمیوه مسموم او را بیهوش می‌کند. سپس او را به بیابان برده بعد از برداشتن طلا‌های زن، او را با روسری خودش خفه کرده و در بیابان رها می‌کند.

این الگو روش کار مهین بود و دیگر قربانیان هم با این روش به قتل می‌رساند. فقط گاهی از ابزار متفاوت مانند پلاستیک و چسب استفاده کرده بود. در این میان او حتی به خاله شوهرش نیز رحم نکرد و زن را در ساعات ابتدایی صبح، کنار سفره صبحانه به قتل می‌رساند. طبق گفته‌های مهین قدیری در آخرین دادگاه، این اتفاقات ماحصل رفتار آدم‌های اطراف او بود.

اولین قتل مهین دو شاهد موتورسوار داشت. دو نفری که رنو قدیمی او را شناخته بودند، اما رنگ دقیق آن را به خاطر نداشتند. همین موضوع باعث شده بود تا پلیس دستور پیگیری ۲۷ هزار خودروی رنو را صادر کند و به دنبال فرد مذکور باشد، اما کسی باور نمی‌کرد دو دست زنانه پشت این ماجرا باشد.

در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ زنی با توجه به روایت‌هایی که شنیده بود، آبمیوه را از دست مهین قبول نمی‌کند و با رها شدن از دست او، مستقیم به پلیس مراجعه می‌کند. بعد از چهره‌نگاری چیزی حدود ۸۰ درصد از چهره مهین شناسایی شد و پلیس پس از پیگیری‌های لازم مجرم را در خانه خودش دستگیر کرد. بعد‌ها با مطابقت دادن ردپای او روی مقنعه یکی از قربانیان و پیدا کردن رد خون در ماشین، مستندات پرونده کامل می‌شود.

کپی‌برداری از روی قتل‌های مهین قدیری

زمانی که مهین قدیری دستگیر شد قتل های دیگری نیز در قزوین اتفاق افتاد، قاتلی که مرتکب این قتل ها شده بود بدون اطلاع از بازداشت مهین قصد داشت آن قتل ها را هم گردن مهین بی اندازد اما یک تفاوت بزگر در قتل ها وجود داشت آن هم اینکه قتل هایی که مهین انجام داده بود آثاری از تجاوز نداشت اما قتل جدید با تجاوز همراه بود. سرانجام قاتل دوم نیز بازداشت شد.

سرنوشت مهین قدیری

دادگاه مهین قدیری را به لحاظ ارتکاب ۶فقره قتل عمدی به استناد مواد بند الف ماده ۲۰۶، ۲۱۹، ۲۶۴، ۶۶۱، ۶۶۷ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی به ۶ بار قصاص نفس علنی و ۲۴ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و ۷۴ضربه شلاق تعزیری به اتهام سرقت‌های متعدد محکوم کرد.

قصاص مهین قدیری

پرونده جنایات مهین قدیری در ساعت ۷:۳۰ روز ۲۹ آذر ۱۳۸۹ با اجرای حکم قصاص در محوطه زندان مرکزی قزوین بسته شد.

مهین قدیری اولین زن قاتل سریالی ایران

طلاخون و یک مستند از زندگی مهین قدیری

از زندگی مهین قدیری یک فیلم مستند سینمایی با نام مهین ساخته شده‌است. محمدحسین حیدری کارگردان این فیلم و خانه مستند انقلاب اسلامی وابسته به سازمان هنری-رسانه‌ای اوج تهیه‌کنندهٔ آن است.

این مستند سینمایی در هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برنده ۳ جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین دستاوردهای هنری و در جشنواره سینما حقیقت رتبه دوم برترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی طلاخون ساخته ابراهیم شیبانی نیز برآمده از بخش‌هایی از داستان زندگی مهین قدیری است و بهار قاسمی بازیگر نقش اصلی طلاخون گفته که برای درک شخصیت او، مستند مهین را دیده‌است