چشم‌انداز شاخص کل بورس

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۴:۲۴:۰۳
کد خبر: ۲۰۶۴۹۵
چشم‌انداز شاخص کل بورس

همچنان معتقدیم نگرانی خاصی در بازار سرمایه وجود ندارد و وارد دوره الاکلنگی شده چراکه چشم‌اندازی برای کاهش شاخص وجود ندارد زیرا چشم‌اندازهای بازار سرمایه مطلوب است و امکان ساخت سود دوره قبل وجود دارد.

از سوی دیگر بعد از چند روزی که دلار ثابت مانده بود مجدد با افزایش تقاضا مواجه شده و اگر توان رسیدن به دلار ۵۴ هزار تومان را داشته باشد، می‌تواند باعث افزایش تقاضا در کامودیتی‌ها باشد اما تا قبل از آن گروه بانکی و سیمانی در توجه بازار قرار دارند، حمایت محکمی در سطح ۲.۳۹۰ ایجاد شده و در نتیجه می‌توان چشم‌انداز رسیدن به 2400 را متصور بود. از طرفی دیگر بسیاری از سهامداران چشم‌اندازهایی همچون ریزش مانند سال ۹۹ رادارند.

در سال ۹۹ مولفه و چشم‌اندازها به گونه‌ای بود که چشم‌انداز ریزش وجود داشت اما امروزه تفاوت‌های محسوسی در دیتای سهام ۹۹ با سال ۱۴۰۲ وجود دارد و نرخ دلار وقیمت‌های جهانی به گونه‌ای است که می‌شود برای ۷۰ درصد بازار به خصوص صنایع کامودیتی مثل پتروشیمی پالایشی فلزات و همینطور سیمان سود‌سازی بالاتری متصور بود پس قیاس سال ۹۹ با امسال کاملا اشتباه است و چشم‌انداز رسیدن به شاخص ۱، ۶۹۰ نیز طی سه ماه آینده کاملا می‌توان متصور بود.

از طرفی دیگر قیمت مارکت بانک و خودرویی‌ها و نموداری که دارند به گونه‌ای است که می‌توان افق‌های بالاتری را متصور بود چرا که بانکی‌ها دارایی‌های زیادی دارند که این دارایی‌ها با آپدیت و بالا رفتن دلار نیز باید آپدیت شود پس در چنین شرایطی همواره توصیه داریم در سهام  پرپتانسیل بازار سهامدار باشید چراکه تورم از شاخص بورس بسیار جلوتر است.

 به‌طور قطع با توجه به قیمت‌های فعلی بسیاری از سهام‌ها در جای مناسبی قرار دارند و ارزنده هستند. درنتیجه توصیه می‌شود که سهامداران براساس صورت‌های مالی به ارزش واقعی سهام واقف باشند چرا که در ادامه مسیر همه سهام با هم سبز نخواهند بود و راه بسیاری از سهام‌ها از هم جدا می‌شود همانطور که بعد از شکست سقف شاخص بعضی از سهم‌ها نتوانستند به سقف ۹۹ برسند در وضعیت فعلی نیز آنهایی که پتانسیل رشد دارند به مسیر خود ادامه خواهندداد.

پالایشگاها نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارند چرا که هم دلار هم قیمت نفت جهانی سطوح بالا را حفظ کرده‌اند و در نتیجه سهام پالایشگاها نیز خوب است. اما یک نیم‌نگاهی نیز می‌توان به خودرو داشت. با توجه به آنچه تابلو هست می‌توان انتظار کاهش پنج تا ده درصدی داشت اما حمایت‌های لایه‌لایه بسیار امیدوار‌کننده است و اگر خودرویی‌ها به ویژه لیدرهای اصلی بتوانند سطوح مورد نظر را حفظ کنند می‌توان برای این گروه نیز تقاضای مطلوبی متصور بود. بانکی‌ها با توجه به میزان دارایی که دارند از گروه‌هایی هستند که همواره مورد توجه بازار بوده و درنتیجه حرکت این گروه تاثیر بسزایی در کلیت بازار خواهد داشت.

 

 

 

ارسال نظر