جان سخت

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۰۳:۳۰:۵۰
کد خبر: ۲۰۶۹۹۸
جان سخت

 اردوغان گویی قصد ندارد دست از حکومت در ترکیه بردارد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه امروز دیروز در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو، بار دیگر توانست کرسی ریاست‌جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

پس از شمارش 99 درصد آرای دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه «رجب طیب اردوغان» با کسب 52.07 درصد آرا پیروز شد و رییس‌جمهور ترکیه ماند.

به گزارش الجزیره، پس از شمارش 99 درصد آرای دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه «رجب طیب اردوغان» با کسب 52.07 درصد آرا پیروز شد و رییس‌جمهور ترکیه ماند.

دور اول انتخابات که در ۱۴ مه میان سه نامزد شامل اردوغان، قلیچداراوغلو و سینان اوغان برگزار شد، به نتیجه مشخصی نرسید و هیچ یک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب کنند و کار به دور دوم انتخابات میان دو نامزد برتر رسید.

دور اول انتخابات با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای قلیچداراوغلو به پایان رسید، در نهایت اردوغان امروز توانست رقیبش قلیچداراوغلو را شکست دهد

«کمال قلیچدار اوغلو» رقیب اردوغان و کاندیدای مخالفان نیز توانست 47.13 درصد آرا را از آن خود کند..

رییس‌جمهور ترکیه در یک سخنرانی در میان هواداران خود در استانبول اعلام پیروزی کرد.

او با قدرددانی از مردم ترکیه برای شرکت در انتخابات گفت که آنها به ما مسوولیت دادند برای پنج سال دیگر در قدرت باشیم.

او با تمسخر رقیب انتخاباتی خود گفت: «خداحافظ، خداحافظ، خداحافظ کمال». هواداران اردوغان هم کمال قلیچداراوغلو را هو کردند.

اردوغان افزود: «ترکیه تنها برنده امروز است.»

آمار رسمی هنوز اعلام نشده است، اما رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که آقای اردوغان با کسب بیش از ۲۶ میلیون رای، تاکنون ۵۲.۴ درصد آرا را از آن خود کرده و کمال قلیچداراوغلو نیز با کسب ۲۳.۸ میلیون رای، ۴۷.۷ درصد آرا را به دست آورده است.

با این حال تلویزیون‌ها و خبرگزاری‌های ترکیه در ساعات گذشته هرکدام آمار متفاوتی اعلام کردند.

رسانه‌های نزدیک به آقای اردوغان و حزب حاکم، رییس‌جمهور فعلی را پیشتاز معرفی کردند، در حالی که رسانه‌های مخالفان، آقای قلیچداراوغلو را برنده نتایج اولیه انتخابات اعلام کردند.

گزارش‌ها حاکی است که در استانبول، قلب اقتصادی ترکیه، با شمارش ۹۱ درصد آرا، قلیچداراوغلو با ۵۱.۳ درصد آرا پیشتاز است.

رسانه‌های دولتی ترکیه در گزارش‌های خود آقای اردوغان را برنده نهایی انتخابات روز یکشنبه می‌دانند.

در صورت عدم شکایت رقیب انتخاباتی او و تایید نتایج رای‌گیری توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، او تا سال ۲۰۲۸ رییس‌جمهور باقی خواهد ماند.

آقای اردوغان که ۶۹ سال دارد، در بیست سال گذشته رهبری ترکیه را در دو مقام نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری در دست داشته است و آقای قلیچدار اوغلو انتخابات این دوره را همه‌پرسی برای آینده ترکیه توصیف کرده بود.

در اولین واکنش‌ها به نتایج غیررسمی انتخابات ترکیه، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، «پیروزی» آقای اردوغان را تبریک گفت

  طرفداران اردوغان پیروزی او 

را جشن گرفته‌اند

هواداران رجب طیب اردوغان پس از اعلام نتایج غیر رسمی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در شهرهای مختلف از جمله آنکارا و استانبول به خیابان‌ها آمده‌ و پیروزی او را جشن گرفتند.

به گزارش ایسنا، هزاران نفر از طرفداران رجب طیب اردوغان یکشنبه شب همزمان با اعلام نتایج غیر رسمی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، پیروزی او در این دور از انتخابات را جشن گرفتند.

این جشن در حالی برگزار می‌شود که هنوز نتایج نهایی دور دوم انتخابات ترکیه اعلام نشده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده درصد مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۳ درصد واجدان شرایط بوده است.

 

ارسال نظر