افزایش قیمت‌ها کالای تقلبی را بیشتر کرد

۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۴:۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۰۷۱۳۲

سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه پیشرفت کار در حد مورد انتظار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست، گفت: درکل می‌توان گفت نتیجه‌ای که از پیشگیری و ساماندهی در سطح عرضه گرفته‌ایم بیشتر از برخوردهای قهری بوده است.

رضا موسی‌زاده، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، پیرامون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، کالای قاچاق باید در تمام زنجیره تأمین و توزیع (حتی قبل از ورود به کشور) تا سطح عرضه، آماج اقدامات گوناگون مبارزه با قاچاق قرار گیرد. وی در رابطه‌ با حوزه پیشگیری از قاچاق کالا توضیح داد: مساله اصلی در مبحث پیشگیری، بهبود فرایند تصمیم‌گیری در حیطه‌های اقتصادی و بازار است. باتوجه‌به عضویت اتاق اصناف ایران و اتاق بازرگانی ایران در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در واقع تمامی تصمیمات در خصوص مبارزه با قاچاق با هم‌اندیشی و مشارکت نمایندگان تولید و تجارت انجام می‌شود.

این مقام مسوول عنوان کرد: قاچاق هیچگاه صفر نمی‌شود و این پدیده در تمامی کشورها وجود دارد؛ لذا به دنبال کاهش مقدار و آسیب‌های آن هستیم. اگرچه پیشرفت کار در حد مورد انتظار ستاد نبوده؛ اما درکل می‌توان گفت نتیجه‌ای که از پیشگیری و ساماندهی در سطح عرضه گرفته‌ایم بیشتر از برخوردهای قهری بوده است. موسی‌زاده با بیان اینکه شاید برخورد قهری، به‌صورت مقطعی اثرگذار باشد، توضیح داد: اما این نوع برخورد در بلندمدت ضمن افزایش هزینه‌ها باعث تغییر شکل فرایندهای قاچاق و انتقال آن به کانال‌های دیگر می‌شود. به گفته سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، بر اساس بررسی‌های انجام شده بیشترین سهم عرضه قاچاق، مربوط به واحدهای صنفی فاقد پروانه است؛ بنابراین نقش اتاق اصناف به عنوان مرجع بالادستی واحدهای صنفی، حائز اهمیت است و این انتظار وجود دارد که اتاق اصناف پایش و ساماندهی واحدهای صنفی را به نحو مطلوبی انجام دهد. 

این مقام مسوول عنوان کرد: البته می‌بایست دقت شود که در سال‌های اخیر باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها، نسبت کالاهای تقلبی نیز افزایش‌یافته و بخشی از تخلفات در حیطه تقلب جای می‌گیرد که خارج‌ازموضوع قاچاق است؛ اما در مجموع مانند کالاهای قاچاق به تولید قانونی و سلامت جامعه آسیب می‌رساند.

 

ارسال نظر