آمار عجیب از متقاضیان دور دوم فروش خودرو
اما از سامانه فروش خودرو چه خبر؟ فاز دوم فروش خودرو با مکانیزم نوبتدهی به اتمام رسید. هر متقاضی این امکان را داشت تا نسبت به انتخاب پنج اولویت خودرویی خود اقدام کند. حال با تمام شدن فاز دوم، متقاضیان خرید خودرو به قیمت کارخانه باید منتظر باشند، مدیران سامانه یکپارچه با مدیران شرکتهای خودروساز حاضر در طرح پیش فروش خودرویی صمت هماهنگ کنند تا اولویتهای عرضه محصولات فروخته شده در این طرح پیش فروش خودرو بدون قرعه کشی مشخص شده و به متقاضیان اعلام شود. آنطور که برنامهریزی شده قرار است روز 24 خرداد اولویتها تعیین تکلیف شده و به اطلاع ثبت نامکنندگان برسد بنابر این متقاضیان خرید خودرو با مکانیزم نوبت دهی دو هفته پُر التهاب را پیش رو دارند.
البته آنچه گذر این بازه زمانی تا اعلام نتایج را برای متقاضیان سخت میکند ابهامهایی است که دور دوم فروش خودرو برای ثبتنامکنندگان داشت. ابهام اول درباره تعداد افرادی بود که در دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه علاوه بر افتتاح حساب وکالتی نسبت به انتخاب خودرو نیز اقدام کردند. مدیر سامانه یکپارچه در چند روز آغاز فاز دوم طرح پیش فروش خودرویی صمت آمار افرادی که وارد سامانه شدند و نسبت به انتخاب خودروهای مورد نظر خود اقدام کردند را اعلام میکرد. اما مهدی تقدسی از نیمه راه تصمیم گرفت دیگر آماری درباره تعداد متقاضیان اعلام نکند.
آخرین آمارها حکایت از حضور یک میلیون نفر متقاضی در دور دوم فروش خودرویی صمت داشت. این آمار مربوط به روز 6 خرداد امسال بود در حالی که هنوز چند روز تا پایان مهلت تعیین شده باقی مانده و به بهطور قطع این عدد افزایش یافته است. دور اول فروش خودرویی وزارت صمت از مسیر سامانه یکپارچه شاهد حضور حدود 935 هزار متقاضی بود. البته در دور اول فروش محصولات شرکتهای خودروساز با مکانیزم بدون قرعه کشی علاوه بر ایران خودرو شاهد حضور بهمن موتور، خودروسازی ایلیا، آرین پارس موتور و مکث موتور بودیم. اما این خودروسازان در دوم غایب بودند و دور جدید فروش خودرویی صمت تنها خودروسازی سایپا به همراه کرمان موتور، مدیران خودرو و فردا موتور برگزار شد.