مصرف انرژی بالا ، راندمان پایین در نیروگاه‌ها

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ۰۲:۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۰۷۷۰۲
مصرف انرژی بالا ، راندمان پایین در نیروگاه‌ها

یکی از اقدامات مهم در زمینه اصلاح شدت مصرف بسیار بالای انرژی بدون تغییر در قیمت پلکان مشترکان با مصرف صحیح و درون الگوی بهینه، به کارگیری سیاست و سازوکار تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است که موجب خواهد شد که مشترکان پرمصرف هزینه واقعی انرژی را بپردازند.

این در حالی است که در شیوه فعلی و بدون اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، مشترکانی که پر مصرف هستند، از بیت‌المال و یارانه پنهان انرژی بیشتر استفاده دارند، به همین دلیل، باید برای برقراری عدالت اجتماعی، هزینه‌ انرژی مصرفی‌شان را به قیمت آزاد از جیب خود پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار «تعادل» در این روش، به موازات بالاتر رفتن مصرف، قیمت گاز نیز به شکل تصاعدی و نمایی بالا خواهد رفت؛ بنابراین، کسانی که مصرف بهینه دارند و رفتار غیربهینه در مصرف انرژی ندارند، هزینه‌ گاز خود را با قیمت اندک و به صورت یارانه‌ای می‌پردازند و کسانی که مصارف نامعقول و خارج از الگوی بهینه دارند، هزینه آن را آزاد پرداخت می‌کنند .دولت نیز در اسناد بالادستی و همچنین قانون اساسی وظیفه دارد که انرژی را به میزان مصرف معقول خانوار‌ها با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهد؛ اما اگر افرادی تمایل دارند بالاتر از میزان استاندارد مصرف کنند، باید هزینه‌ آن را آزاد بپردازند. محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مصرف بیش از اندازه انرژی و قیمت پایین آن، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهارکرد: هدر رفت انرژی در واحد مسکونی، نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها بسیار بالا است و هدف‌گذاری در برنامه ششم توسعه، ساخت نیروگاه با راندمان بالا بود که کشور متاسفانه در رسیدن به این مهم موفق نبوده است.

وی افزود: مصرف انرژی در نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های گازی بالا و راندمان آنها پایین است. تکنولوژی استفاده شده به هر میزان بالا برود مصرف انرژی کاهش می‌یابد. یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد بهینه مصرف نکردن انرژی است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این موضوع که ناترازی انرژی نتیجه مصرف بیش از اندازه است گفت: ناترازی انرژی در برخی حوزه مانند برق، باعث کمبود 15 هزار مگاواتی شده است.

مصرف گاز هم با توجه به اقدامات توسعه‌ای انجام شده بسیار بالا است و در مرحله هشدار قرار گرفته است. خدابخشی ادامه داد: باید در برنامه هفتم توسعه بسیاری از مشکلات اینچنینی مثل مصرف بیش از اندازه انرژی، هدر رفت و ناترازی را برطرف کرد. در برنامه هفتم توسعه باید به سمتی برویم که یارانه انرژی افراد پر مصرف قطع شود و آنها باید قیمت واقعی انرژی را بپردازند. این یک رویکرد مهم در برنامه‌های اعطای یارانه انرژی ارزان در بخش صنعتی و تولیدی کشور است و باید مورد اجرا قرار گیرد.

 

ارسال نظر