سهم مشاوران املاک در تعیین قیمت ملک

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ۱۶:۲۷:۲۱
کد خبر: ۲۰۷۷۸۸
سهم مشاوران املاک در تعیین قیمت ملک

کاهش قیمت ملک، طی هفته‌ای که گذشت نقل محفل بازار مسکن بود. برخی خبرها نیز حاکی از آن بود که کاهش قیمت واحدهای مسکونی در مناطقی مانند پردیس و پرند فراگیر شده و حتی به تهران نیز رسیده است.

به گزارش تجارت نیوز، یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت‌، برخورد با بنگاه‌های املاک عنوان شده است. باید دید این بنگاه‌ها تا چه اندازه می‌توانند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشند.

دولت‌ها دنبال مقصر هستندبیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در این خصوص گفت: در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، هر زمان که دولت‌ها به بن‌بست رسیده‌اند دنبال مقصر گشته و مشکل را به گردن دیگران انداخته‌اند. املاکی‌ها مگر چقدر می‌توانند در بازار مسکن کل یک کشور تاثیرگذار باشند؟

او ادامه داد: عمدتا همیشه می‌گویند تاثیر آنها زیر دهم درصد است و در صورتی‌ که در سطح کل کشور یکپارچه عمل کنند می‌توانند تاثیرگذار باشند. البته اگر روی محدوده یا بلوک خاصی بخواهند کار کنند و قیمت خانه‌ها را افزایش دهند، ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد موثر باشند.

مسکن اسیر فرضیات بیهوده استاین کارشناس مسکن همچنین توضیح داد: مسکن ۵۰ سال است اسیر این فرضیات مهمل و بیهوده است و هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. مشکل جای دیگری است. دولت توان حل آن مشکل را ندارد و دنبال مقصر می‌گردد؛ یک بار می‌گویند مافیای مسکن، روز دیگر از سوداگری و سپس از مشاوران ملکی صحبت می‌کنند.

او ادامه داد: هیچ‌گاه قیمت مسکن و اجاره‌بها کاهش نداشته است، اگر در این مورد نیز حرفی زده شده است به نظر درست نمی‌آید. این روزها چه اتفاقی افتاده و چه عصای موسایی آمده است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند؟

ستاریان توضیح داد: قیمت مسکن برای مثال ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و پس از آن پنج درصد پایین می‌آید؛ این را نمی‌توانیم بگوییم کاهش پیدا کرده است. البته در مناطق لوکسی که دیگر مشتری برای آن وجود ندارد ممکن است کاهش پیدا کرده باشد، اما در مناطق عادی که قشر بزرگی از مردم در آن حضور دارند معضل قیمتی همچنان وجود دارد.

البته فعالان بازار موارد دیگری را نیز در کاهش قیمت مسکن دخیل می‌دانند. اکنون در پی کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت مسکن طی سال گذشته، تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است.

در نهایت مالکان و واسطه‌ها نیز از آنجا که برای قیمت‌های موجود در بازار مشتری وجود ندارد، مجبورند برای واحدهای مسکونی تخفیف قائل شوند و آنها را درصدی زیر بازار بفروشند. هر چند برخی بنگاه‌های املاک معتقدند برای این واحدهای تخفیف‌خورده زمان زیادی نیاز است.

همچنین فعالان مسکن چشم‌انداز بلندمدت قیمت مسکن را افزایشی می‌بینند.