کاهش 4 ساعته سفر ریلی تهران- تبریز

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۰۹:۲۹
کد خبر: ۲۰۷۸۲۹

‌همزمان با سفر رییس‌جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان‌آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره‌برداری رسید. ‌

فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول 44 کیلومتر و با حمایت‌های دولت سیزدهم صبح جمعه با حضور آیت‌الله رییسی بهره‌برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد. فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود. این مسیر ریلی به طول 44 کیلومتر با هدف کاهش 114 کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار 3 هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است.

یکی از مهم‌ترین مزایای بهره‌برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش 4 ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر 12 ساعت زمان می‌برد. با توجه به اینکه زمان سفر از طریق جاده 8 ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود. راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول 203 کیلومتر در 10 قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده است.

با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره‌برداری است. این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح‌های ریلی مهم کشور محسوب می‌شود. خط‌آهن بستان آباد- خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگ‌ترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول 3 کیلومتر و بزرگ‌ترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با 20 دهانه 50 متری و با ارتفاع 40 متری ستون‌ها از ویژگی‌های بارز این خط آهن است. استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل‌های بزرگ از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی است.

استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین‌شناسی حین حفاری تونل‌ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می‌دهد و موجب شده است هیچ حادثه‌ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد. بهره مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه آهن بستان آباد-خاوران از ویژگی‌های این طرح است. تمامی ریل به کار رفته در این مسیر و تراورس‌ها تولید داخل است به نحوی که می‌توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است. طراحی مسیر و نوع اجرای تونل‌ها و گالری‌ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد. پیش بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین‌بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز (میانه- بستان‌آباد) به طول 132 کیلومتر در سال 1399 بهره‌برداری شد و شامل 3 هزار و 700 متر پل بزرگ، یک هزار و 154 متر تونل و چهار هزار و 369 متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 205 کیلومتر از سال 1379 شروع شده و این خط آهن در 11 قطعه دارای 9 ایستگاه، 11 دستگاه تونل به طول 6 هزار و 583 متر و 47 دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و 623 متر است.