آغاز رقابت انتخاباتی در صنف پوشاک

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۲۸:۵۰
کد خبر: ۲۰۷۸۳۹

«ابوالقاسم آقاحسین شیرازی» که از سال 1377تاکنون سکان اتحادیه صنف تولیدکنندگان وفروشندگان پوشاک تهران را به دست گرفته، بهبود نظام تولید و عرضه پوشاک کشور همواره یکی از اولویت‌های مهم کاری او به شمار می‌رود.

«توجه به چالش‌های صنعت پوشاک» در تمامی این سال‌ها یکی از دغدغه‌های مدیریتی او بوده است. «ارتقاء کمی و کیفی زنجیره تامین پوشاک در جهات دسترسی عموم مردم به محصولات مناسب، متنوع و به‌روز» را می‌توان جزو دیگر ماموریت‌های او در صنف پوشاک دانست؛ به‌طوریکه در حال حاضر این اتحادیه به عنوان یکی از موفقترین و بزرگ‌ترین تشکل‌های صنفی در میان سایر تشکل‌ها شناخته می‌شود. از جمله سوابق او می‌توان به «رییس شورای هماهنگی صنوف پوشاک ایران، رییس اتحادیه کشوری پوشاک به مدت 8 سال، رییس انجمن حمایت از صنایع، طراحی، مُد، نساجی، پوشاک و چرم کشور، عضویت در فدراسیون جهانی پوشاک (IAF) و...» اشاره کرد.

شیرازی در گفت‌وگو با ما ضمن برشمردن چالش‌های صنعت پوشاک از اقدامات اتحادیه برای بهبود وضعیت صنف پوشاک در این سال‌ها سخن گفت. او در عین حال با توجه به نزدیک شدن انتخابات اتحادیه پوشاک از تمامی اعضا می‌خواهد که در این تورنمنت انتخاباتی حضور پیدا کنند. بی‌تردید اتحادیه پوشاک تهران، یکی از مهم‌ترین مراکز اثر گذار فرهنگی، هنری و اقتصادی در کشور است که تصمیم‌گیری‌های‌ اعضای هیات‌مدیره آن می‌تواند آثار خوبی در کشور پدید آورد.

   انتخابات اتحادیه پوشاک قراراست چند روز دیگر برگزارشود، حضوردر این انتخابات چقدرمهم است؟

انتخابات اتحادیه در روز دوشنبه مورخ 22 خرداد برگزار خواهد شد که نتایج آن در آینده  صنف پوشاک نقش ویژه‌ای را ایفاء خواهد کرد. باید بر این نکته تأکید کنم که مشارکت حداکثری اعضاء در انتخابات صنف پوشاک امری بسیار مهم و تأثیرگذار است.

  جناب شیرازی اگر ممکن است درباره دستاوردها یا اقدمات این اتحادیه برای صنف پوشاک بگویید و بفرمایید اساساً حضور در این اتحادیه چه مزایایی برای اعضا دارد ؟

«تسهیل امور برای اعضاء، تکریم آنان، پاسخگوئی و قدرت بالای چانه‌زنی در دفاع از حقوق اعضاء مقابل مسوولان و مقامات دولتی در طول این سال‌ها» از مهم‌ترین وظایف اتحادیه بوده است. همچنین اتحادیه پوشاک تهران در طی سالیان گذشته دستاوردهای مختلفی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، روابط بین‌الملل، رویدادها و ... داشته است.

  در این سال‌ها چقدر این اتحادیه توانسته خود را با سیستم‌های روز دنیا تطبیق دهد و چه اقداماتی برای اعضاء خود انجام داده است؟

اتحادیه پوشاک تهران جزو معدود اتحادیه‌ها در کشور بوده که از سال‌ها پیش تاکنون تمامی فعالیت‌های خود را به صورت الکترونیکی و با استفاده از خدمات آنلاین انجام می‌دهد. پژوهش و نوآوری جزو جدایی‌ناپذیر حوزه پوشاک است. باید بدانیم که اگر توسعه  علمی، فرهنگی و صنعتی می‌خواهیم باید ابتدا پژوهش را ارتقاء بخشیم و در قسمت نوآوری حرفی برای گفتن داشته باشیم. حدود ۱۰ سال است که در اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران بخش پژوهش و نوآوری تأسیس شده و پیداکردن راهکارهای رونق و آسیب‌شناسی معضلات این صنف و صنعت جهت بررسی به کارشناسان این حوزه سپرده شده است. این مرکز با انجام پژوهش‌های بین‌المللی به ارتقای دانش این حوزه کمک می‌کند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد تلاش کرده تا به رشد سطح علمی اعضاء خود یاری رساند.

از سوی دیگر برای نخسین بار در سطح کشور، اتحادیه پوشاک تهران به عضویت فدراسیون جهانی پوشاک (IAF) درآمد و این امر زمینه‌ساز آشنایی کشورهای اروپایی با ظرفیت‌های تولید پوشاک در ایران شد. همچنین تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با سازمان‌های فعال در حوزه  مد و پوشاک در جهان منعقد کردیم که منجر به جلسات B2B متعدد با تولیدکنندگان عضو این اتحادیه شد.

از سال ۱۳۹۹ نیز با توجه به اهمیت طراحی در حوزه لباس و مد، این رسته شغلی نیزدر زیر مجموعه رسته‌های اتحادیه پوشاک قرار گرفت که امتیازات مختلفی نظیر معرفی طراحان به تولید‌کنندگان، شرکت در نمایشگاه‌ها، شرکت در کلاس‌های آموزشی و... به اعضاء این رسته تعلق می‎گیرد. باید یادآور شوم که حدود ۵۰۰ طراح مد و لباس عضو این اتحادیه هستند و شناسایی و عضوگیری دیگر واجدین شرایط نیز ادامه دارد.

  روند تولید و توسعه برندینگ پوشاک ایران در حال حاضر چگونه است؟ 

از آنجایی که در چند سال اخیر، واردات پوشاک به کشور ممنوع شد، فضای مناسبی برای تولید و عرضه پوشاک داخلی فراهم شد. از این رو، تولیدات پوشاک ایرانی هر روز روند توسعه و برندینگ خود را توسعه می‌بخشند. 

   صنعت پوشاک چقدر توانسته برای کشور درآمدزایی داشته باشد؟ 

صنعت پوشاک در دنیا تا سال ۲۰۲۳ رشد 48/5 درصدی را در خود دیده تا جایی که گردش مالی آن نیز به 8/1 تریلیون دلار رسیده است، با توجه به آمارهای وبسایت Statista، پوشاک ایران درآمد 3 میلیارد دلاری داشته که این نشان از توان بالای این بخش دارد.

  با توجه سابقه  حضور جنابعالی در این صنعت، برای رقابت پذیر بودن پوشاک ایرانی چه باید کرد؟

از آنجایی‌که پوشاک یکی از نمادهای مهم فرهنگی و هویت ملی هر کشوری به حساب می‌آید، سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش می‌تواند علاوه بر جنبه اقتصادی یک مزیت فرهنگی نیز داشته باشد، این اتحادیه همواره با ارایه طرح‌های پژوهشی مختلف به دولت تلاش می‌کند تا صنف و صنعت پوشاک راه توسعه را در پیش گیرد. در 4 سال گذشته نیز «سند راهبردی صنف و صنعت پوشاک» توسط این اتحادیه در 4 جلد به صورت کامل تدوین و راهکارهای رشد این حوزه مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفت، که این سند به دست تمامی مسوولان دولتی و فعالان این حوزه رسیده است. بنابراین امید است که با اتکا به این سند، شاهد یک تحول اساسی در صنعت پوشاک کشور باشیم. 

   پیشنهادی برای بهبود وضعیت در صنعت پوشاک دارید؟ 

در این راستا، پیشنهاد «شبیه‌سازی مدل پارک علم و فناوری پوشاک و منسوجات هند در تهران» داده شده است. در صورت ساخت این مرکز در ایران -که بر پایه اتکا بر اتحادیه‌های صنفی و با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای شکل خواهد گرفت- شاهد پیشرفت بیشتر صنعت پوشاک در کشور خواهیم بود.

  گفته می‌شود که بیشتر کارخانجات تولید پوشاک در شرایط نابسامان اقتصادی، میزان تولید خود را کاهش و نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند، اتحادیه پوشاک چه کمکی می‌تواند به فعالان این حوزه ارایه دهد؟

این موضوع ارتباط مستقیمی با کمبود نقدینگی در جامعه، رشد بیش از اندازه تورم، افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و عدم نظارت صحیح بر آن، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تأمین اجتماعی و بسیاری از مشکلات اقتصادی تحمیلی در جامعه که سبب افزایش مشکلات برای تولیدکنندگان پوشاک شده، دارد. از سوی دیگر، رکود اقتصادی در کشور سبب شده تا خرید پوشاک از سبد خانوارهای ایرانی حذف شود. بنابراین برای بهبود وضعیت صنعت پوشاک در کشور ضرورت دارد که دولت فعالان این صنف را مورد حمایت قرار دهد.